(17.40 hodin)

Poslanec Petr Sunkovský: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, k projednání nám je prostřednictvím ministra vnitra a ministra informatiky předložen vládní návrh zákona, kterým se řeší problematika cestovních dokladů občanů mladších deseti let, kteří překračují státní hranice. Navrhovaným zákonem se mění zejména původní zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, a také zákon č. 634/2004 Sb., o státních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Cílem navrhované právní normy, jak už se zmínil předkladatel, je umožnění opětovného zapisování občanů mladších deseti let do cestovních dokladů rodičů, a to především do cestovních pasů. Takto zapsaným dětem by bylo umožněno překračovat státní hranice v doprovodu rodiče, který má dítě zapsané ve svém cestovním dokladu. Současný právní stav stanovený zákonem č. 136/2006 Sb., který vstoupil v platnost 1. září 2006, neumožňuje zapisovat občany mladší patnácti let do cestovních dokladů rodičů. Každý občan i mladší patnácti let musí mít při překročení státních hranic pas. Pro občany mladší patnácti let, kteří byli zapsáni do cestovního dokladu rodiče před dnem 1. září 2006, platí však přechodná výjimka a takto zapsané děti mohou v současnosti přecházet státní hranice na základě zápisu v dokladu svého rodiče.

Potíže, které s touto povinností občanům České republiky vznikají, jsou zcela zřejmé. Jde zejména o byrokratické a časové vytížení rodičů dětí mladších patnácti let. Největší byrokratické zatížení se však týká rodičů dětí mladších pěti let. Jak již bylo zmíněno, jde o to, že občanům do pěti let je vydáván cestovní doklad s omezenou platností pouze na jeden rok, a to z důvodů právních předpisů Evropských společenství, které stanovují, že cestovní doklad bez strojově čitelných údajů, ale zejména bez biometrických údajů, nelze vydat na dobu delší než jeden rok. A právě u dětí do věku pěti let nelze biometrické údaje do cestovních dokladů zanést, a to z důvodu ohledu na jejich fyziologický vývoj, při kterém se tyto biometrické údaje velmi mění. Rodiče jsou proto podle stávající právní úpravy nuceni pro své děti pořizovat cestovní doklady, jak jsem se již zmiňoval, u dětí do pěti let dokonce každoročně, ke kterým se váží nejen správní poplatky, ale i další související výdaje, jako je např. pořizování fotografií.

Dovolil bych si zmínit, že na to mě přivedl pan ministr, že jsem jeden případ rodičů, který má více dětí do pěti let a který pro své děti pas pořizoval, takže vím, co to obnáší a jaké problémy rodičům z toho vznikají.

Návrh zákona bude však klást určité nároky na státní rozpočet. Výše finančních nákladů bude záležet na tom, jakým způsobem budou prováděny zápisy do cestovních dokladů rodičů. Zápis by měl být proveden na samolepicí štítek, který bude vlepen do cestovního dokladu rodiče. Předpokládá se, že štítek bude opatřen prvky proti padělání.

Případné schválení navrhovaného zákona bude mít finanční nároky na státní rozpočet. V objemu státního rozpočtu však nebudou nijak významné a naopak rodiny s dětmi, které vycestovávají do zahraničí, své finanční prostředky ušetří. Domnívám se, že právě zde je smysl předloženého vládního zákona - snížit byrokratické a finanční zatížení občanů.

Vzhledem k potřebě vyřešit tuto problematiku v co nejkratší době, protože zejména po vstupu České republiky do Evropské unie je velký přeshraniční pohyb našich občanů včetně dětí do deseti let v doprovodu rodičů, podporuji navrhovanou novelu projednat ve zkráceném řízení podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, kdo se hlásí z místa? Nikoho nevidím, rozpravu končím.

Připomínám, že nebylo sděleno žádné veto na projednávání podle § 90 odst. 2, tzn. ani dva poslanecké kluby, ani padesát poslanců. Můžeme tedy postupovat podle § 90 odst. 5, tzn. rozhodnout hlasováním o pokračování projednávání tohoto návrhu.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 157 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas v prvním čtení."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 69 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 69: přítomno 152, pro 134, proti nikdo. Návrh byl přijat. Usnesení bylo schváleno a můžeme pokračovat.

 

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Připomínám, že lze navrhnout pouze opravu data účinnosti v návrhu zákona a jeho legislativně technické, gramatické, písemné nebo tiskové chyby. Nikoho nevidím ani v podrobné rozpravě, podrobnou rozpravu končím. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 157.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 70 a ptám se kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování pořadové číslo 70: přítomno 155, pro 143, proti nikdo, návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Chtěl bych všem kolegyním a kolegům poděkovat za tento přístup a dodatečně oznamuji střet zájmů. Zapomněl jsem oznámit, že jsem otcem dvouletého syna.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vzhledem k tomu, že je to o vás známo, bude vám to odpuštěno, pane ministře.

Končím projednávání bodu 11.

Ještě mě upozorňuje pan kolega Bauer, že jsem špatně pochopil jeho nonverbální poznámku, když jsme hlasovali o zkrácení lhůty k projednání. Vzhledem k tomu, že jsem neslyšel souhlas paní ministryně se zkrácením o více než 30 dnů, tak jsem postupoval podle jednacího řádu. Bylo mi doloženo, že jde o souhlas se zkrácením na tři dny. Proto připomínám, že lhůta k projednání ve výboru zahraničním o úmluvě o jižním astrofyzickém výzkumu (viz bod 24, steno 65 až 67) je tři dny pro výbor zahraniční, a potom budeme pokračovat ve schválení této úmluvy. Ještě jednou se omlouvám, že jsem to nepochopil z toho vystoupení, jak to původně měla v úmyslu navrhovatelka a zpravodaj.

 

Po tomto intermezzu se vrátím k projednávání bodu č. 14. Tím je

 

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně
ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 161/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předloží a uvede návrh místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík. Ještě než se ujme slova, požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Libora Ambrozka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.

A nyní prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP