(10.20 hodin)
(pokračuje Exner)

Pane předsedo vlády, přivítal bych, kdybyste uvedené rozpory pokud možno hned na místě vysvětlil.

Vláda Spojených států amerických prostřednictvím svého velvyslanectví také očekává perspektivní dohodu mezi vládou Spojených států amerických a vládou České republiky o spolupráci v oblasti obrany, protože pravděpodobně ty dosavadní mnohostranné a jiné dohody na tuto oblast nestačí. A koneckonců, a také se zatím nikdo nebrání a je to velmi důležité i z hlediska oficiálních jednání: V uvedené nótě se píše, že velvyslanectví Spojených států amerických, tedy s výhradou vnitrostátních postupů České republiky, předpokládá, že by Spojené státy a Česká republika mohly uzavřít dohodu o tom, že v České republice bude umístěn radar Spojených států na obranu proti balistickým střelám a dohodu o spolupráci v oblasti obrany. A teď přicházejí ještě důležitější slova, a sice: které by byly prozatímně prováděny ode dne podpisu.

Takže vláda Spojených států amerických a její velvyslanectví tady neočekává, že Česká republika bude trvat na tom, aby se celá věc začala uskutečňovat, až budou dokončeny vnitrostátní postupy, ale předpokládá, že vyjdeme vstříc prozatímně ode dne podpisu a smlouva bude moci být aplikována.

Ještě si dovolím upozornit na další okolnosti toho, jak se jednalo nebo nejednalo. Paní ministryně obrany píše: "V pátek 19. ledna t. r. ve večerních hodinách mi náměstek ministra obrany USA Eric Edelman telefonicky oznámil, že Spojené státy chtějí jednat s Českou republikou o jejím zapojení do systému protiraketové obrany a o umístění radaru protiraketové obrany na našem území." O tom paní ministryně hovořila i ve svých veřejných vystoupeních. Takové oznámení tedy není zahájením jednání oficiálními činiteli vlády České republiky? A co víc, budu citovat ještě jednu větu z A-reportu, který vydalo Ministerstvo obrany České republiky ve svém zvláštním čísle: "Bezpečnostní rada státu na svém zasedání ve středu 24. ledna 2007 dala souhlas k jednáním o možném umístění radarové stanice na našem území." Bezpečnostní rada tedy dala souhlas k jednání den předtím, než velvyslanectví Spojených států amerických nám vůbec poslalo nótu, zřejmě tedy na základě toho telefonického rozhovoru náměstka ministra obrany Spojených států amerických s naší ministryní obrany.

Dámy a pánové, myslím si, že otázku, kdo jedná a nejedná, kdo rozhoduje a nerozhoduje, kdy bude definitivně přijato rozhodnutí a hlavně kdy budou tato rozhodnutí naplňována - to jsou všechno otázky, které je naprosto legitimní, aby Poslanecké sněmovně byly jednoznačně vysvětleny.

Pan předseda vlády ve svém vystoupení se také zmínil o tom, že odpověď na nótu velvyslanectví Spojených států amerických bude odeslána včas. Ptám se, co to znamená, to slovo včas? On je stanoven nějaký termín, který také může být nedodržen, a pak by to bylo později nebo po termínu? Je-li takový termín, prosím, aby také tento termín byl vysvětlen. Pan ministr Nečas hovořil o tom, že pokračujeme v jednání. Tak já se domnívám, že to je pravděpodobně ta správná míra.

Dále bych se vrátil k samotné interpelaci pana poslance Miroslava Grebeníčka, kterou v současné chvíli projednáváme. Pan poslanec upozorňuje, že Spojené státy americké v rozsáhlých zbrojních programech nyní vyvíjejí mimo kontrolu mezinárodního společenství nové typy zbraní hromadného ničení a nové nosiče těchto zbraní. Ano, je známo, že např. v rozpočtovém roce 2004 - 2005 Spojené státy americké ve svém rozpočtu na obranu vydaly přibližně 19 mld. dolarů na vývoj a výrobu nových jaderných zbraní. Nemám informace o aktuálnějších rozpočtech, ale myslím si, že jde předpokládat, že přibližně stejná částka se objevuje v rozpočtu této země i následně. 19 mld. dolarů, dámy a pánové, v té době reprezentovalo přibližně dvě třetiny výdajové stránky rozpočtu České republiky. Spojené státy americké také opakovaně vyzkoušely, používají a zdokonalují zbraně s ochuzeným uranem, a to nejen na válčišti na Středním východě ve válce v roce 2001, ale potom následně ve všech dalších válkách - v Jugoslávii, v Afghánistánu i v Iráku. Tyto skutečnosti byly několikrát konstatovány také v této Poslanecké sněmovně. Spojené státy jsou ty, které nejenže masově použily chemické zbraně ve vietnamské válce, ale jak bylo nedávno dokumentováno, použily napalm opět při jednotlivých akcích v rámci svých ozbrojených sil v Iráku. Spojené státy oznámily, že mají k dispozici průrazové bomby, pro které není problém překonat více než šest metrů železobetonu. Spojené státy americké oznámily vývoj zbraní, které mají předejít v těch polopartyzánských válkách, které se v současné době vedou, ohrožení jejich ozbrojených sil vývojem vozidel a letadel, která by byla založena na principu robotů, bez ovládání konkrétními osobami. A tak dále, a tak dále. Spojené státy to tedy byly, které vypověděly smlouvu ABM, což umožňuje nyní právě rozmístění toho protiraketového balistického systému v rámci národního systému Spojených států amerických. Nedávno upozornil také bývalý předseda vlády Ruské federace Jevgenij Primakov, že zamýšleným rozmístěním základen v Polsku a České republice, ale také už uskutečněním v Bulharsku a Rumunsku je porušena dohoda, která byla v roce 1997 uzavřena mezi Ruskou federací a Severoatlantickou aliancí o tom, že rozmístění nukleárních zařízení a otevřených vojenských základen nebude zahájeno na území nových členů aliance ve východní Evropě. Tak je možné pokračovat.

Pokud jde o vojenské základny, nedávno bylo dokumentováno, že Spojené státy americké mají tyto své základny asi ve 140 zemích na světě a celkově jsou rozmístěny přibližně na 800 místech. Pan předseda vlády se zmínil o 18 významných základnách v Evropě. Většina těchto základen v Evropě jsou ty, které zůstaly jako základny okupačních sil v Evropě po porážce fašistického Německa ve druhé světové válce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP