(12.50 hodin)

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pokusím se být také velmi stručný, abych neplýtval časem Sněmovny. Opět o tomto návrhu novely trestního řádu se vedla rozprava již v prvém čtení. Pouze zopakuji, opět jde o implementaci rozhodnutí Rady. Tentokrát listopad 2005.

Snaha je zrychlit výměnu informací z rejstříku trestů mezi jednotlivými členskými zeměmi. To znamená je to jednoznačný přínos, který povede ke zkrácení délky soudního řízení, protože se rychleji budou vyměňovat informace. To zjednodušení nebo zefektivnění lze najít ve dvou rovinách. Za prvé se standardizuje podoba, ve které se budou informace předávat, budou zavedeny formuláře, které budou používat všechny země. Dosud každá země vydávala ty informace v jiné podobě a i v jiném rozsahu. A za druhé, bude nahrazena dosavadní dvojkolejnost při vyřizování těchto žádostí.

Dosud odpovědným orgánem za Českou republiku ve vztahu k cizím zemím, a tedy i k zemím Evropské unie, bylo buď Nejvyšší státní zastupitelství v přípravném řízení, anebo poté Ministerstvo spravedlnosti v rámci již klasického soudního řízení. V tuto chvíli přechází tato působnost přímo na Rejstřík trestů, což povede k celkovému zjednodušení, protože jak Nejvyšší státní zastupitelství, tak Ministerstvo spravedlnosti tyto žádosti dále postupovalo na Rejstřík trestů, takže vypadne tam jakýsi mezičlánek, který dosud fungoval. Zdůrazňuji, že tento zjednodušený režim je pouze ve vztahu k členským zemím Evropské unie.

Ještě dodám jednu věc, že tato právní úprava je v souladu s politikou Ministerstva spravedlnosti, která se snaží maximálně zefektivnit spolupráci mezi členskými zeměmi při výměně informací o trestních řízeních. Ostatně jsme jednou z pěti zemí Evropské unie, mezi ně patří ještě Německo, Francie, Španělsko, Belgie, které nad rámec komunitárního práva mezi sebou elektronicky propojily rejstříky trestů a vyměňují mezi sebou informace, byť to ještě komunitární úprava po nás nepožaduje. Takže ten směr, který dnes budeme schvalovat, je v duchu toho, co Česká republika prosazuje, a v zásadě Česká republika a její politika jde dnes nad rámec toho, co dnes budete projednávat v rámci novely trestního řádu.

Usnesení ústavněprávního výboru podporuje tento návrh. Chci poděkovat ústavněprávnímu výboru, že toto projednal 21. února a doporučil tento návrh ke schválení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru spravedlnosti Jiřímu Pospíšilovi a prosím paní zpravodajku Evu Dundáčkovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu ve druhém čtení.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, mám málo co dodat, protože pan ministr v podstatě přednesl i zpravodajskou zprávu tím, že ocitoval usnesení ústavněprávního výboru. Já jej tedy mohu jenom potvrdit a říci, že opravdu přesto, že existovala nebo existuje stále ještě jakási námitka dvojkolejnosti řízení, pokud se týká členských států Evropské unie a těch, které nejsou členskými státy, není možné je v této fázi odstranit a budeme všichni doufat, že dojde k zlepšení, řekněme, elektronické komunikace v rámci rejstříků tak, jak to například už dnes funguje v mezinárodní datové síti TESTA II, kde jsou propojeny rejstříky Německa, Francie, Španělska a Belgie, a že zároveň v rámci projektu Czech point bude umožněna nebo bude snížena zátěž fyzických osob a dalších, které dnes jsou povinny dokládat správním orgánům v různém řízení svůj výpis z rejstříku trestů. Tento správní úřad by měl mít do budoucna možnost získat výpis z rejstříku trestů na tuto osobu dálkovým přístupem v elektronické podobě. To je jistě cíl, ke kterému spěje jak ministerstvo, který mi si můžeme jen přát.

Potvrzuji tedy, že ústavněprávní výbor na svém zasedání 21. února 2007 na své 11. schůzi doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, a nic tedy nebrání tomu, abychom návrh propustili do třetího čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa také nikoho nevidím. Obecnou rozpravu končím.

Otevírám podrobnou rozpravu a také sděluji, že nemám žádnou písemnou přihlášku do podrobné rozpravy. Vidím, že diskuse na ústavněprávním výboru byla efektivní. Takže končím i podrobnou rozpravu.

Vzhledem k tomu, že nepadl žádný návrh, o kterém je potřeba hlasovat, končím i bod číslo 8 a děkuji panu ministru spravedlnosti… Závěrečné slovo? Ne. Omlouvám se, že jsem se nezeptal zpravodajky, ale evidentně nebylo k čemu diskutovat, když nebyla podrobná rozprava.

Takže končím bod číslo 8. Děkuji zpravodajce, paní poslankyni Evě Dundáčkové. Děkuji panu ministrovi spravedlnosti. A končím bod číslo 8.

Tím končím také pro dnešek blok druhých čtení, a blok čtení prvých začínat nemohu, protože nepředpokládám, že bychom to do přestávky polední stihli. Takže o bodech pevně zařazených na dnešní dopolední jednání - 37, 38, 25, 28 a 72 - budeme muset rozhodnout zítra v 9 hodin.

Vyhlašuji polední přestávku do 14.30 do zahájení ústních interpelací na předsedu vlády a na ministry. A přeji vám dobrou chuť.

 

(Jednání přerušeno v 12.56 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP