(Jednání pokračovalo v 16.22 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, domnívám se, že můžeme pokračovat. Skončila přestávka, která byla určena volbám, a proto přivolám gongem i naše kolegy, abychom mohli společně zahájit bod č. 25, tedy další bod našeho schváleného programu. Je to
25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 182/ - prvé čtení
Nejprve požádám o slovo pana ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila, který z pověření vlády tento návrh uvede, a poté budeme pokračovat. Nejprve má tedy slovo ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně odůvodnil novelu trestního řádu, kterou dnes máme projednávat v prvém čtení. Předem na úvod říkám, že se jedná o implementační novelu, kterou inkorporujeme do českého právního řádu rámcové rozhodnutí Rady 2005/214 z 24. února 2005.
O čem tento materiál hovoří? Hovoří o uplatňování zásady vzájemného uznávání peněžitých trestů a pokut. Jinými slovy, inkorporací tohoto rámcového rozhodnutí do českého trestního řádu přispějeme k intenzivnějšímu a lepšímu postihu organizovaného zločinu, a to proto, že mezi státy Evropské unie budou za prvé uznávány a následně vykonávány rozsudky, ve kterých je uložena buď pokuta, nebo peněžitý trest. Jinými slovy, toto ustanovení nebo tato novela přispěje k tomu, co nám dnes činí problémy. Jinými slovy, tato novela nám odstraní problematická místa při výkonu trestu, jehož součástí je buď zabavení majetku, nebo propadnutí majetku.
Dnes bohužel jsme často svědky toho, že dotyčný, který je odsouzen k takovémuto peněžitému nebo majetkovému trestu, svůj majetek převede do jiné země, a tím zabrání výkonu trestu. Jinými slovy, unikne takto před spravedlností. Náš návrh, který vychází z rámcového rozhodnutí, toto v rámci Evropské unie odstraňuje a umožňuje, aby evropské země, respektive země Evropské unie navzájem mezi sebou uznávaly takovéto rozsudky, jejichž podstatou je uložení peněžitého trestu či obecně pokuty, a aby takovéto rozsudky byly též v rámci Evropské unie vykonány.
Uvedu konkrétní příklad, aby to bylo jednoznačně názorné. Bude-li například občan Francie odsouzen k peněžitému trestu, následně pak svůj majetek převede například do České republiky, tak doposud bylo velmi obtížné takovýto majetek postihnout trestem, respektive jej zkonfiskovat. Nová právní úprava, o které dnes hovoříme, o vzájemném uznávání a výkonu, povede k tomu, že v rámci Evropské unie bude takovýto majetek postihnut. To znamená francouzský občan, který převede do České republiky majetek ve snaze uniknout francouzské spravedlnosti, neunikne spravedlnosti a jeho majetek bude postižen oním rozhodnutím francouzského soudu.
Já se omlouvám, dámy a pánové, za konkrétní příklad, ale na něm asi nejlépe vidíte podstatu oné právní úpravy, která může jinak znít jako relativně suchá právní úprava.
Chci k tomu dodat ještě jednu skutečnost, že tento návrh, který dnes projednáváte, neřeší otázku trestní odpovědnosti právnických osob. Rámcové rozhodnutí, o kterém hovoříme, počítalo též s tím, že by měly být takto vykonávány tresty, které jsou uloženy právnickým osobám. Tato část rámcového rozhodnutí není postižena v navržené novele trestního řádu, protože české právo dosud nezná trestní odpovědnost právnických osob. K tomu, abychom mohli implementovat tuto dílčí úpravu i na právnické osoby, museli bychom mít obecnou úpravu trestní odpovědnosti právnických osob.
Dámy a pánové, vy z vás, kteří jste byli členové této Sněmovny i v minulém volebním období, víte, že se v minulém volebním období projednával návrh zákona, který měl upravit trestní odpovědnost právnických osob. Díky jeho nekvalitě a spornému konceptu však byl již zamítnut v rámci prvého čtení, a to nejen hlasy opozice, ale i hlasy některých tehdy koaličních poslanců. Proto trestní odpovědnost právnických osob v našem právu není inkorporována. Já vás chci však ubezpečit, že v tuto chvíli experti Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti pracují na přípravě společného konceptu, který má vést k postihu právnických osob, a v zásadě vám v tuto chvíli již mohu říci, že vycházíme z německého modelu, který zná tzv. správní nebo správně-trestní odpovědnost právnických osob, to znamená právnické osoby jsou postihovány ale v rámci správního práva. Toto je institut, který, jak jsem řekl, zná například německé právo, které je nám svou právní kulturou blízké, a tato právní úprava v Německu nečiní na poli Evropské unie žádné problémy. Evropská unie považuje tuto úpravu za kompatibilní s myšlenkou trestní odpovědnosti právnických osob.
Jinými slovy, dámy a pánové, příslušná ministerstva na tomto problému pracují. Chtějí ho řešit koncepčně a předpokládám, že v blízké době předloží této Sněmovně koncepční řešení problematiky, která souvisí s odpovědností, nebo vůbec obecně s deliktní odpovědností právnických osob.
Dámy a pánové, žádám vás o podporu tohoto návrhu, protože jak jsem řekl, jedná se o inkorporaci rámcového rozhodnutí, a to takového rozhodnutí, které vede k efektivnějšímu a lepšímu postihu zločinu jako takového a vede k tomu, že zločin je postihován i za hranicemi země, kde je spáchán, a to v rámci evropského prostoru.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Zpravodajem pro prvé čtení byl určen pan kolega Jeroným Tejc. Prosím tedy o slovo pana zpravodaje.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já bych zcela odkázal na to, co zde řekl již pan ministr ve svém úvodním vystoupení. Zopakuji, že se jedná o implementaci rámcového rozhodnutí Rady 2005/214/SVV ze dne 24. února 2005 o uplatňování zásady vzájemného uznávání peněžitých trestů a pokut.
Myslím, že nic nebrání tomu, abychom vyslovili souhlas s tím, že tento návrh postoupí do druhého čtení, s tím, že tím hlavním výborem, který se bude touto záležitostí zabývat, bude zcela jistě výbor ústavněprávní, který by měl právě posoudit ty záležitosti, které již zde pan ministr uvedl, to znamená jednak peněžité sankce a plnění, které budou směřovat vůči právnickým osobám, ale také například to, že toto rámcové rozhodnutí obsahuje odlišnou, nesourodou definici peněžitého trestu a pokuty, kdy pod ni řadí jak náhradu škody poškozenému, tak i náhradu nákladů řízení.
Dámy a pánové, to je vše, a dovoluji si tedy navrhnout, aby tento návrh zákona byl postoupen do druhého čtení. Děkuji.
***