(19.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní o slovo pana poslance Radko Martínka. Po něm budou hovořit pan kolega Martin Tesařík a další tři přihlášení. Prosím.
Poslanec Radko Martínek: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, nebudu tady opakovat věci, které byly řečeny, ale na některé věci i z toho, co tady říkal pan ministr, musím reagovat.
Troufám si tvrdit, že v návrhu státního rozpočtu není kompenzace pro města a obce v roce 2009 a 2010. A pokud tam nějaká je, tak je maximálně ve výši původního vládního návrhu a to je 2,5 miliardy korun ročně. To znamená toto určitě pravdou není.
Nemohu být nešťastný z tohoto návrhu už z toho pohledu, že v podstatě když si připomenete moje závěrečné slovo při návrhu, který podala sociální demokracie, tak jsem tam jasně pojmenoval, v čem udělala vláda chybu. A vláda v podstatě reagovala přesně na to, jak jsem navrhl, aby se řešil tento systém, tak přesně stejným způsobem tu změnu oproti původnímu vládnímu návrhu učinila. Nicméně musím konstatovat, že změna, která je udělána, je změna, která je vyvolána pouze změnou systému. V žádném případě to není reakce na vývoj a predikci daňových příjmů po finanční reformě.
Chtěl bych ocenit, že Ministerstvo financí zveřejnilo na svém webu tento rozsáhlý materiál, kde máte dopady té reformy, resp. tohoto návrhu na všechna města a obce v republice. Pokud jste si je nepřečetli, můžete tak učinit. Nicméně i z tohoto návrhu se ukazuje, že některé věci nejsou dostatečně projednány a dostatečně prodiskutovány. Vyplývá z toho, že zejména ta 3 % rozdělování podle katastru území jednotlivých obcí je záležitost minimálně problematická, protože do značné míry rozhazuje rozpočty i velikostně velmi podobných obcí s podobnými charakteristikami.
Jsem přesvědčen, že se vláda měla a musela, pokud se zabývala tak rozsáhlou změnou daňových příjmů, jaké učinila v minulém období, zabývat dopady této reformy. Proto si myslím a souhlasím a připojuji se k tomu, co tady říkal kolega Sobotka, že tyto věci měly být prodiskutovány dříve a dneska jsme nemuseli být v této situaci.
Nicméně souhlasím s tím, že lepší je něco než nic, a i z tohoto důvodu si myslím, že pro obce tento návrh přináší minimálně to, že se jim o něco zvýší rozpočty na příští rok, to je o ty 4,5 miliardy korun, a proto jménem sociální demokracie navrhuji zkrácené projednávání tohoto návrhu zákona na pět dní, to znamená samozřejmě se souhlasem předkladatele, pokud s tím předkladatel bude souhlasit, protože tato metoda nám umožní, abychom mohli projednávání tohoto zákona ukončit ještě na této schůzi a mohl být tedy splněn termín, to znamená od 1. 1. příštího roku.
Nicméně musím konstatovat, že ani toto není pro vládu nijak krvavé drama, finanční drama, protože když se podíváte do návrhu rozpočtu na příští rok, tak se dotační tituly pro obce snižují oproti letošnímu roku o 4,7 miliardy korun, to znamená rozdíl je tady zřejmý. Ale chápu… Respektive to, že z toho obce fakticky nějaký přínos finanční nemají, je jasné. Nicméně chápu pana ministra, protože jsme oba seděli na Svazu měst a obcí, kdy starostové měst a obcí, zejména těch malých, velmi vehementně požadovali snížení, resp. zrušení dotačních titulů a převedení do rozpočtového určení. Takže ten manévr chápu. I když, když si přečtete tento materiál, uvidíte zcela jednoznačně, že především malým obcím to vůbec, ale vůbec nepomůže.
My jsme připraveni na to, abychom dále konstruktivně jednali o rozumném návrhu. Bohužel se obávám, že ta prodleva není příznivá, protože jsou dva atributy, které jsou pro obce velmi důležité, pokud se týká příjmů. Za prvé - množství příjmů, za druhé - stabilita příjmů. Tím, že se nám nepodařilo a nepodaří ani v letošním roce schválit stabilní rozpočtové určení daní, tak ta druhá, nezbytně nutná a velmi potřebná pro financování obcí podmínka splněna nebude.
Nicméně, jak jsem řekl, chceme projednat ve zkráceném čtení tento návrh. Budeme zvažovat podání pozměňovacích návrhů, které by poněkud vylepšily tento návrh. Předpokládáme, že návrh by měl být schválen v Poslanecké sněmovně tak, aby od 1. ledna příštího roku mohl platit.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Martínkovi. Pan ministr Kalousek má slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Promiňte, naposled a velmi krátce.
Za prvé - děkuji panu poslanci Martínkovi za vstřícnost, děkuji za možnost projednání během pěti dnů. Samozřejmě za předkladatele souhlasím.
Není pravdou, že to malým obcím, jak řekl pak poslanec Martínek, nijak nepomůže. Mohu vás ujistit, že starostové malých obcí a jejich obyvatelé mají úplně jiný názor. A obyčejná kalkulačka dokáže, že tomu tak je a jejich názor je v pořádku.
Znovu opakuji: Ve střednědobém výhledu, nikoli v návrhu na rok 2008, v roce 2008, k žádným negativním dopadům nedochází. Naopak. Tam dochází k pozitivním dopadům. Ve střednědobém výhledu na léta 2009 a 2010 je kalkulována kompenzace propadu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. Je kalkulována přesně v té výši, v které se zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů negativně dotkne obecních příjmů. A tady bych rád dodal, že jakkoli se jich dotkne negativně, tak se jich dotkne méně než poslední novela zákona o dani z příjmu, kterou jsme společně v koalici schvalovali, pane ministře, zejména novela zákona o společném zdanění manželů, ke kterému se hlásím a na který jsem pyšný, ale které dopadlo na obce zcela mimořádně a které, když dopadalo na obce zcela mimořádně, bez jakékoliv kompenzace, tak vy jste jako ministr pro místní rozvoj ani nemňoukl. Vy jste nevolal po žádné kompenzaci. Takže znovu opakuji - ve střednědobém výhledu tato kompenzace existuje.
Ještě jednou děkuji za vstřícnost, těším se na diskusi a věřím, že tato novela projde.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan ministr financí Miroslav Kalousek. S faktickou poznámkou pan kolega Martínek.
Poslanec Radko Martínek: Je mi docela líto, vážený pane ministře, že se uchylujete k těmto slovním projevům, které nejsou absolutně pravdivé. Za prvé - není vůbec pravda, že jsem jako ministr pro místní rozvoj nemňoukl, ale zajisté si pamatujete, že jsem jak s vámi, tak tehdejším ministrem financí - s vámi jako předsedou rozpočtového výboru - tehdy hovořil o tom, že daňové zásahy budou znamenat minimálně stagnaci příjmů. Vy jste mi tehdy říkal, že vývoj a dynamika daňových příjmů budou takové, že to ve skutečnosti obce nepoznají. Pravdu jsem měl bohužel já, nikoli ti, kteří tvrdili, že dynamika bude tak velká, že se rozpočtu obcí nedotkne.
Mimochodem, tento návrh neřeší tento problém, i když např. náš návrh, který jsme tady předkládali, tento problém řešil. A řešil ho na základě konkrétních čísel, protože samozřejmě tyto věci musíte řešit na základě konkrétních čísel.
A ještě další snaha o jistou mystifikaci. Samozřejmě vím a z toho materiálu obsažného vyplývá jednoznačně, že zejména malé obce si pomohou. Trošku paradoxní je, že si pomohou úplně ty nejmenší obce. A ty klíčové obce pro český venkov - protože křivka je účko, jak zajisté pan ministr ví, neboť to předložil do materiálů, které máme zde ve Sněmovně - ty klíčové obce na tom teoreticky budou nejhůře, nicméně na tom budou lépe než v současné době. Takže si myslím, že bychom tady měli říkat věci -
***