(14.30 hodin)
(pokračuje Vlček)

Tím jsme vyčerpali všechny návrhy, které byly předneseny, a můžeme se věnovat našemu schválenému programu. Schválili jsme dnes jako první bod

 

1.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2008
/sněmovní tisk 299/ - prvé čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr financí Miroslav Kalousek a zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Bohuslav Sobotka.

Návrh zákona o státním rozpočtu jsme projednali ve středu 17. října, kdy jsme přerušili obecnou rozpravu. Nyní tedy budeme v obecné rozpravě pokračovat. Přihlášeni jsou poslanci Pavel Suchánek, Pavel Hrnčíř, pan poslanec Škromach, pan poslanec Rath, pan poslanec Opálka, pan poslanec Bublan, pan poslanec Hašek. Nyní prosím, aby se slova ujal prvně přihlášený. Je to pan poslanec Suchánek, připraví se pan poslanec Hrnčíř. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, chtěl bych přednést návrh na usnesení jako oponentní zprávu menšiny poslanců rozpočtového výboru, který jste obdrželi jako tisk 299/Z. Přečtu jen záhlaví tohoto návrhu, protože jste ho obdrželi, a to zní:

Oponentní zpráva menšiny poslanců rozpočtového výboru z 18. schůze dne 10. října 2007 k prvnímu čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2008, tisk 299. Po úvodním slově náměstka ministra financí Eduarda Janoty, zpravodajské zprávě poslance Sobotky a po rozpravě skupina poslanců za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2008 přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2008 podle sněmovního tisku 299, kterými jsou - následují tabulky a čísla, které už nebudu číst.

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní se ujme slova pan poslanec Hrnčíř, připraví se pan poslanec Škromach. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Děkuji. Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, já jsem se přihlásil do rozpravy k státnímu rozpočtu na rok 2008 v průběhu toho, co jsem si vyslechl asi čtyři nebo pět opozičních vyjádření k návrhu státního rozpočtu na příští rok. Musím říci, že jsem měl velké odhodlání a bojového ducha, jak zde budu vyvracet jednotlivé argumenty, které zde zazněly. Musím říci, že v průběhu času mé bojové odhodlání trochu ustalo, zvláště poté, co jsem se dozvěděl, že existuje údajně jakýsi tajný projev pana předsedy Paroubka - asi ne tak dobře tajný, jak se ukázalo - o tom, že vládní reformy nejsou tak hrozné, jak je prezentuje sociální demokracie. Potom moje odhodlání trochu ubylo a můj projev bude plný určité smířlivosti a pochopení vůči projevům poslanců České strany sociální demokratické, které je motivováno spíše jakýmisi skrytými úmysly.

Mohu říci, že projevy byly asi dvojího charakteru. Jedny, které mě skutečně pobavily, druhé, které mě spíše zarmoutily. Ty, které mě pobavily, byly např. ústy pana poslance Sobotky nebo pana poslance Grebeníčka, které vyzývaly k dodržování volebního programu Občanské demokratické strany. To je vskutku zábavné. Myslím si, že volební bilance Občanské demokratické strany, až nastane, bude velmi úspěšná a přívětivá, v žádném případě se ale nebudeme zpovídat pánům Sobotkovi nebo Grebeníčkovi. Ledaže by prokázali, že ve volbách v roce 2006 volili Občanskou demokratickou stranu. V takovém případě bych udělal zcela určitě výjimku.

Opoziční projevy, které mě nabudily spíše určitým zármutkem, se vztahovaly spíše ke stabilizaci veřejných rozpočtů. Já sice chápu, že když už se je poslanci během května, června, července a srpna, kdy jsme probírali stabilizaci veřejných rozpočtů, naučili, chtěli je ještě jednou podat, aby se předvedli, jak umějí náležitě řešit tyto věci.

Musím fakticky říci to, že máme před sebou návrh státního rozpočtu na rok 2008, a to v prvém čtení. Tedy předmětem jednání jsou základní údaje státního rozpočtu, výše příjmů, celková výše výdajů, rozdíl, vypořádání tohoto rozdílu, finanční transfery vůči městům a obcím, krajům a také vůči rozpočtům Evropské unie. Naším předmětem je zkoumání, zda návrh státního rozpočtu je v souladu s projednaným střednědobým výhledem státního rozpočtu na rok 2008, zda splňuje schválený střednědobý výdajový rámec na rok 2008, zda není v rozporu s mezinárodními závazky České republiky a zejména se závazky vůči Evropské unii. Tady bych vyzvedl zejména konvergenční kritéria České republiky, protože jejich neplnění může mít velmi negativní důsledky a problémy s čerpáním finančních prostředků Evropské unie. Takovýchto připomínek jsem ale moc nenaznamenal.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, ke stanoveným základním údajům v návrhu státního rozpočtu na rok 2008 můžete mít určitě řadu připomínek. Může se vám na tom ledacos nelíbit, ale máte možnost navrhnout jiné. To je přece právo opozice - kritizovat a přinášet svoje návrhy, svoje konkrétní řešení. Do té doby, pokud takové návrhy nebudou předneseny, není skutečně o čem jednat.

Mé stanovisko k tomu, co bylo předneseno ve sněmovním tisku 299, návrh státního rozpočtu na rok 2008, je v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny o střednědobém výdajovém rámci na rok 2007 a 200, jak je předložil v roce 2005 tehdejší ministr financí pan Sobotka a jak byly odsouhlaseny tehdejší koalicí, včetně vás, páni poslanci z České strany sociálně demokratické, a to bez hlasů Občanské demokratické strany.

Jestli mi, pane předsedo, dovolíte malou odsuvku z mého projevu - nebývá zvykem, že by se zde něco předčítalo, zvláště pak ze starých dokumentů, ale mám zde střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky z roku 2005, jak jsem citoval, čili z roku, kdy zde vládla sociální demokracie. Přečetl bych - vidíte, že je to dokument dva roky starý - některé větičky, které považuji za aktuální dodnes.

Dámy a pánové, střednědobý výhled, jak jej předložila sociální demokracie ústy svého ministra financí pana Sobotky. V odstavci 2 fiskální politika, která nás zajímá. Co nám říká tento dokument? Veřejné rozpočty v posledních několika letech vykazují výrazně deficitní hospodaření. Vzhledem k relativně silnému ekonomickému růstu a pozici v hospodářském cyklu nejsou deficity ospravedlnitelné k citlivosti rozpočtů na hospodářský cyklus. Problémy veřejných rozpočtů jsou tedy povahy strukturální. Střednědobý vývoj veřejných financí je a bude rovněž ovlivněn členstvím v Evropské unii a nutností respektovat soustavu fiskálních pravidel Evropské unie.

Česká republika se v konvergenčním programu zavázala pokračovat ve snižování rozpočtového deficitu, aby v roce 2006 byl nižší než 4 % HDP a v roce 2008 nepřesáhl 3 % HDP v souladu s maastrichtskými kritérii. Struktura výdajové strany je zatížena vysokým podílem sociálních mandatorních výdajů. To snižuje prostor pro aktivní fiskální politiky a současně neumožňuje snížit podíl veřejných výdajů na HDP bez realizace reformních kroků.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP