(14.40 hodin)
(pokračuje Hrnčíř)

Reforma veřejných financí byla rozložena do dvou fází. V prvé etapě reformy byla přijímána opatření s cílem zbrzdit deficitní tendence a zpomalit dynamiku růstu veřejného dluhu. V rámci probíhající druhé etapy byl připraven fiskálně neutrální daňový balíček k podpoře hospodářského růstu. V dalším období se stane jádrem fiskální konsolidace výdajová stránka veřejných rozpočtů.

Dámy a pánové, tolik citace z dokumentu, který jste připravili vy, který já hodnotím jako určité sliby a chyby, neboť nic z toho, co jste zde předváděli, učiněno nebylo. Nyní vláda našla odvahu a tyto reformní kroky, o kterých vy jste pouze psali, realizuje konkrétními zákony a konkrétním návrhem státního rozpočtu na rok 2008.

Tolik prosím dokument z roku 2005, Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2007 a 2008.

Dovolte mi, abych pokračoval ve výčtu podstatných věcí, které považuji za důležité, aby byly uvedeny při projednávání návrhu státního rozpočtu, který je podle mého názoru v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny o střednědobém výdajovém rámci na rok 2008 a 2009 - opět, dámy a pánové, zde je možno vidět volební období páté, rok 2006, sněmovní tisk 53 - tak jak byl vypracován a předložen v roce 2006 a schválen i hlasy České strany sociálně demokratické. I tento dokument, který byl vámi odsouhlasen, nový návrh státního rozpočtu na rok 2008 zcela plně splňuje. Splňuje také konvergenční program České republiky, tak jak se zavázala a tak jak ho připravila opět vláda České strany sociálně demokratické včetně ekologické daně, o které se tady pan poslanec Sobotka vyjadřoval velmi negativně, té ekologické daně, která byla vyjednána v rámci přístupových dohod České republiky, a které současná vláda naplňuje.

Návrh státního rozpočtu poprvé po vládnutí České strany sociálně demokratické snižuje deficit pod 3 % hrubého domácího produktu. Tento návrh také poprvé snižuje podíl mandatorních výdajů na celkových výdajích státního rozpočtu ve srovnání s předcházejícím rokem o 2 %. Návrh státního rozpočtu poprvé dává Evropské unii jasný signál o tom, že Česká republika bere dojednané závazky vážně a vytváří jasné předpoklady pro vyjmutí z mimořádného režimu Evropské unie České republiky poprvé od vstupu České republiky. Nebudou tedy hrozit sankce a omezení čerpání dotací z fondů Evropské unie.

Návrh státního rozpočtu zajišťuje v daných podmínkách sociální smír. O valorizaci důchodů zde hovořil pan ministr Kalousek. Dámy a pánové, sociální transfery tohoto rozpočtu jsou navrženy v celkové výši 476 miliard korun. Vzhledem k celkové výši běžných výdajů 980 miliard korun tvoří sociální mandatorní výdaje 48 %, tedy bez 2 % polovinu běžných výdajů. Jaké by tedy podle vás měly být sociální mandatorní výdaje celkem? Měly by být vyšší, když kritizujete, že jsou malé? Jaké - tři čtvrtiny, devět desetin, nebo by měl být běžný rozpočet státního rozpočtu pouze o sociálních mandatorních výdajích? To zcela určitě nepředpokládáte.

Dámy a pánové, uvedl jsem tedy několik základních důvodů, proč by měl být návrh státního rozpočtu schválen, a to nejenom vládní koalicí, ale i jasné důvody, proč by měl být schválen i opozicí, protože základní údaje státního rozpočtu, tak jak je přednesl pan místopředseda rozpočtového výboru Pavel Suchánek, nemohou být o nic moc jiné, než jak byly předneseny. V zadaném prostoru ohraničeném současnou platnou legislativou, závazky vůči Evropské unii a aktuálními potřebami České republiky není příliš velký prostor pro změny. Ale pokud máte lepší čísla, prosím, sem s nimi, předneste je.

Ke slovům pana předsedy a pana poslance Paroubka. Ten řekl, že návrh státního rozpočtu na rok 2008 nepodpoří a nemůže podpořit. Pak tedy zároveň říká, že nepodpoří návrh se základními údaji, tak jak je splňuje střednědobý výdajový rámec a výhled státního rozpočtu na rok 2007 a 2008, tak jak jej schválila vláda České strany sociálně demokratické a poslanci této strany již v roce 2005. Zároveň tedy říká, že ČSSD nemůže podpořit návrh státního rozpočtu, který je v souladu se střednědobým výdajovým rámcem a střednědobým výhledem na léta 2008 a 2009, tak jak pro něj hlasovali v loňském roce. Pokud nepodpoří státní rozpočet na rok 2008, pak zároveň říká, že nepodpoří návrh státního rozpočtu, který poprvé splňuje konvergenční kritéria a konvergenční program České republiky, tak jak jej vyjednala právě vláda České strany sociálně demokratické. Pokud by to bylo myšleno vážně, byl by to pro mne opravdu nepochopitelný důvod, nekonstruktivní, který by nevypovídal o kompetentnosti poslanců České strany sociálně demokratické.

Závěrem bych ještě chtěl uvést některé připomínky k určitému vyjádření pana poslance Bohuslava Sobotky o tom, že vláda předpokládá snižování tempa růstu hrubého domácího produktu. Odhad tempa růstu se vždy provádí s určitým konzervativním přístupem a pohledem a předpokládat, že návrh státního rozpočtu s přehnaně optimistickým výhledem by byl zodpovědný, zcela určitě nelze. To nedělal nikdo. Nedělal to dokonce ani pan poslanec Sobotka v době, kdy byl ministrem financí. Pokud chcete důkaz, opět můj oblíbený materiál Střednědobý výhled státního rozpočtu na léta 2007 a 2008 z roku 2005, kdy byl ministrem pan Bohuslav Sobotka, kde předpokládá tyto údaje: u růstu hrubého domácího produktu na léta 2005 4,8, na rok 2006 4,4, tedy nižší, na rok 2007 4,2, tedy nižší - strana 5 tohoto materiálu, pro kameru zde uvádím i možnost grafu, kde je vidět jasný pokles hrubého domácího produktu.

Tehdy Občanská demokratická strana jako opoziční rozhodně nenamítala, že vláda sociální demokracie předvádí pokles hrubého domácího produktu. I tehdy jako opoziční a konstruktivní strana jsme věděli, že se zde hovoří o velmi konzervativním a zodpovědném přístupu k plánování hospodářského růstu v tom smyslu, že se jedná o určité výdaje státního rozpočtu a zde jakýkoliv optimismus není nikdy na místě.

Dámy a pánové, závěrem se vrátím k úvodní výzvě, kterou jsem řekl při zahájení projednávání státního rozpočtu na rok 2008, který projednáváme v prvním čtení, a řešíme základní údaje tohoto státního rozpočtu na rok 2008. Jednotlivé položky a kapitoly zcela určitě můžeme probírat, kritizovat, ale měnit je mohou páni poslanci a paní poslankyně až poté, co tento návrh státního rozpočtu postoupí do druhého čtení, přikáží jej jednotlivým parlamentním výborům k projednání, a v těchto prostorách je vytvořena realita pro předkládání pozměňovacích návrhů.

Nyní máme kompletní návrhy základních údajů státního rozpočtu, tak jak byly předneseny v oponentní zprávě skupiny poslanců ODS. Pokud máte, dámy a pánové, návrhy jiné, lepší řešení, prosím, buďte tak hodní a předložte je a my s vámi o nich budeme vážně diskutovat.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců ODS.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Dolejš Jiří. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Kolegové a kolegyně, poslouchal jsem toto vystoupení a bylo mi trochu smutno, protože jsme se, zdá se, minulý týden neposlouchali navzájem. Tady byla přednesena celá řada návrhů, které zpochybňovaly základní čísla vládního návrhu rozpočtu i jeho strukturu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP