(17.30 hodin)

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji. Dámy a pánové, jenom krátký komentář k tomuto důležitému zákonu. Je to zákon, který se připravoval již za minulého volebního období. Je to zákon, který je důležitý z hlediska harmonizace s evropským právem. Je to zákon nejednoduchý, proto moc prosím o určitou zdrženlivost při předkládání pozměňovacích návrhů, protože byl tento zákon pečlivě projednáván ve zdravotním výboru.

Nicméně mi dovolte i k výborovému usnesení mít dvě poznámky, a to především k bodu 2 a 4, potom k bodu 18.

V bodě 2 a 4 se liberalizuje prodej léčiv způsobem, který je jednak legislativně nešťastný, jednak může vytvořit velký problém při registraci, regulaci prodeje léčiv. Například bychom vůbec nemohli ošetřit to, co se chystáme ošetřit v tomto zákoně, a to je sledování a výdej léčiv, ze kterých se mohou vyrábět drogy. A mohl bych jmenovat další důvody. Správně, pokud by chtěl někdo liberalizovat trh s léčivy i mimo lékárny, by měl udělat alespoň 140 změn v tomto zákoně a koncepčně ho přepracovat.

Totéž se týká bodu 18, kdy dochází k průlomu osy výrobce-distributor-lékárna, údajně z důvodu toho, aby se mohly zajistit léky na pohotovostech. Já vás chci ujistit, že zajištění léků na pohotovostech je dnes možné a že kvůli tomu není potřeba destruovat tento zákon způsobem, jaký je navržen v bode 18 ve výboru.

Moc vás tedy prosím, abyste to mezi druhým a třetím čtením před hlasováním zvážili a podle toho se zařídili při podávání eventuálních pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře, za úvodní slova.

Návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro zdravotnictví a usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 223/1. Jako prvního požádám o slovo zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Jaroslava Krákoru. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením číslo 36 z 12. schůze, konané dne 3. října 2007, k vládnímu návrhu na vydání zákona o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon o léčivech, sněmovní tisk číslo 223.

Po odůvodnění náměstka ministra zdravotnictví pana Hroboně a zpravodajské zprávě poslance Krákory a po rozpravě výbor pro zdravotnictví I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem na vydání zákona o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon o léčivech, sněmovní tisk číslo 223, a přijala k tomuto návrhu tyto změny a doplnění - změny máte rozdány na lavicích a jsou součástí tohoto usnesení, je to 37 bodů; II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodajovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám tři přihlášky. První z nich je od pana poslance Pavla Bohatce, po něm bude hovořit pan kolega Jozef Kochan. Prosím tedy o slovo pana poslance Pavla Bohatce jako prvního.

 

Poslanec Pavel Bohatec: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vážená vládo, dovolte mi, nebyl zde od pana ministra zmíněn bod číslo 19 z usnesení zdravotního výboru, kde se mění § 77 odstavec 1 písm. c) bod 7, který umožňuje chovatelům nákup předepsaných veterinárních léčiv přímo od distributorů.

Já, ač jsem veterinární lékař, nikdy jsem nebyl členem veterinární komory, a doufám, že toto stačí k tomu, abyste mě nepodezírali, že jsem v konfliktu zájmů. Od roku 1986 do roku 2000 jsem pracoval jako státní veterinář a mám vystudovanou hygienu potravin. Dovolte mi pár - a nyní neříkám politických, ale věcných - argumentů, odborných argumentů, proč si myslím, že by mělo být přijato usnesení. Doufám, že bude hlasováno o usnesení zdravotního výboru po částech, aby bylo schváleno původní znění vládního návrhu. Samozřejmě chci říci, že tím, že jsem řekl, že nejsem v konfliktu zájmů, nemám nic proti chovatelům, nejde mi o žádné marže.

Za prvé bych chtěl zmínit jednu věc. Je možné - opakuji možné - že se zvýší možnost pronikání léků a jejich reziduí do potravinového řetězce se všemi důsledky, které z toho vyplývají. To je bod jedna.

Za druhé. Může potom také dále hrozit to, že nadužíváním léčiv včetně antibiotik může vzrůst možnost vzniku mikrobiálních rezistencí a některé léky by mohly přestat být účinné dokonce i v humánní medicíně. Takovéto uvolnění léků je v naprostém rozporu s celosvětovou snahou omezovat používání některých léků ve veterinární sféře a jejich zachování pouze pro léčení lidí.

Dále si myslím, že návrh nerespektuje skutečnost, že cílem evropské ekonomiky je její zaměření na kvalitu a většina produkce dbá základních zásad řízení kvality potravin živočišného původu, tzv. potravinové právo.

Tato úprava si dále potom vyžádá větší nárůst, nebo větší možnou kontrolu ze strany státních orgánů, hlavně Státní veterinární správy. Nemyslím, že je problém u mléka. Je tam spíš problém u jiných komodit - u masa, medu, ryb, drůbeže apod.

V souvislosti s tím bych chtěl říci, že jste dostali a budeme ve Sněmovně projednávat další novely. Je to novela zákona o potravinách, novela zákona o veterinární péči, novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, které se toho přímo či nepřímo dotýkají. Pokud se jedná o novelu veterinárního zákona, upozorňuji na to, že je tam umožněno chovatelům prodávat drobné produkty - maso, králičí maso, drůbeží maso, včetně mléka, medu, ryb, dokonce i zvěřiny - přímo, jak se říká, ze dvora. Je tam dost velké riziko, že tato potravina by nebyla kontrolována, nebo kontrola bude samozřejmě nižší. Tím pádem se samozřejmě zvýší pravděpodobnost nevhodné aplikace léčiv, což je v rozporu právě se zákonem na ochranu zvířat proti týrání.

Pokud se dostanu dál: Všichni víme, jaká je situace, co se týče velkoobchodních řetězců. Hrozí velké riziko, že v případě přijetí tohoto usnesení zdravotního výboru budou mít důvod k tomu, aby bojkotovaly naše výrobky. Nedej bože, aby se v nějakém našem výrobku rezidua veterinárních léčiv našla.

Další skutečnost, kterou bych k tomu chtěl říci, je, že návrh, se kterým zdravotní výbor přišel, není systémový a novela vládního zákona s takovým principem nepočítala. A tak v něm nejsou obsaženy základní mechanismy registrující bezpečný tok léčiv a omezující základní mechanismy zajišťující tok léčiv a omezující riziko jejich zneužití. Například chovatel tam není z pohledu zákona o léčivech vymezen jako provozovatel, a tak se pro něj neuplatní celá řada zásadních povinností, které jsou pro provozovatele stanoveny. U distributora není k dispozici odborně způsobilá osoba, která by zajistila správný postup při výdajích veterinárních léčiv. S ohledem na volný pohyb služeb existuje možnost, že by do České republiky distribuovali léčivé přípravky i zahraniční distributoři z ostatních států Evropské unie. Potom existuje riziko přímé distribuce z ostatních států Evropské unie chovatelům a prakticky znemožnění účinné kontroly takového pohybu léčiv se všemi nastíněnými dopady.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP