(18.30 hodin)
(pokračuje Rath)

Já bych nejradši, kdyby ministerstvo prostě stáhlo ten návrh a pokusilo se ho přepracovat a pokusilo se přijít s nějakým konsensem už z ministerstva, protože jinak tady budeme skutečně se přetahovat hlas sem, hlas tam, jestli jsme víc na straně veterinářů, nebo chovatelů, nebo víc na straně lékárníků, nebo lékařů.

Bohužel, jak znova konstatuji, já neslyším až na výjimky, že by tady byl někdo na straně pacientů. A to je to nejhorší, co mě na celé věci mrzí. Já bych totiž čekal, že na straně pacientů má být především Ministerstvo zdravotnictví. Ale vzhledem k tomu, že ono tady vehementně hájí všechny návrhy, s kterými přišli lékárníci, tak mám pocit, že je spíš na straně monopolu lékárníků. Nechci pana ministra podezírat z toho, že jim vrací to, co mu předplatili před volbami, jak na jeho podporu stávkovali a demonstrovali, takže teď jim vrací jaksi to, co oni do něj investovali. Bylo by to čestné. Dělá se to, že se vrací to, co někdo do mne investoval. Ale bohužel musím konstatovat, že je to čestné vůči lékárníkům a je to velmi nečestné vůči pacientům a jejich zájmům.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Nyní prosím o slovo pana poslance Petra Zgarbu, který se také ještě přihlásil do obecné rozpravy.

 

Poslanec Petr Zgarba: Děkuji. Paní místopředsedkyně, páni ministři, kolegyně a kolegové, já v úvodu svého vystoupení bych chtěl sdělit, že jsem ve střetu zájmů, jelikož předsedám Unii chovatelů České republiky.

Jinak ke zmíněné debatě vzhledem k pokročilé době nechci ji již déle natahovat a opakovat argumenty, které zazněly. Ale nikdo z předřečníků neřekl, že humánní léčiva a veterinární léčiva, to jsou dvě různé skupiny. Humánní léčiva, která jsou používána v humánní medicíně, jsou financována v rámci veřejného zdravotního systému, kde v podstatě pacientovi může být i jedno, prostřednictvím koho ten lék získá. Přes to všechno pacient má šanci si vzít recept a rozhodnout se svobodně, v které lékárně si pořídí tento lék. A je to správné. Je to věc zažitá, všichni jsme si na ni zvykli. Ve stejném tržním prostředí, kde chovatel zvířete je podnikatel podle zákona o zemědělství a zvláštních zákonů, je tento chovatel vystaven tomu - nebo má být nebo může být vystaven tomu, že mu lék prostě někdo dodá bez kontroly ceny a chovatel jej uhradí a bude muset zaplatit. Nikdo mu nepřispěje ani nikoho nebudou zajímat v podstatě jeho soukromé podnikatelské aktivity.

Z tohoto důvodu si myslím, že je nanejvýš nutné, aby chovatel mohl bez ekonomické závislosti si sám svobodně rozhodnout, kde na základě medikace nebo předpisu lék získá a pod kontrolou veterináře zajistí aplikaci. Nikdo v žádném z pozměňovacích návrhů ani v usnesení zdravotního výboru neruší žádný ze systémů kontrol, které jsou nad tímto procesem. Každý přece ví, pokud se tímto problémem zaobíral, že jakýkoliv živočišný produkt, který pochází z jakéhokoliv druhu zvěře, je evidován, kontrolován nejenom na chovatele, ale na konkrétní číslo dojnice, kusu či stáje. Takže pokud někdo už v této chvíli podvádí a jedná nečestně, je na kontrolních orgánech, aby tento problém řešily a měly snahu tento problém narovnat. Ale nerozšiřujme poplašné zprávy, nebo řekněme nepravdy. Já doufám, že to jsou nepravdy z neznalosti problému, že chovatel může být motivován, aby sám sobě zvyšoval náklady a podával preparáty bez kontroly veterináře nebo prostě mimo tento systém. To je prostě iracionální a nelogické.

Usnesení zdravotního výboru i to, co budu předkládat v podrobné rozpravě, nesměřuje k ničemu jinému, pouze k odstranění ekonomické závislosti. A jsem přesvědčen taky o tom, že drtivá většina veterinářů a drtivá většina chovatelů v praxi jsou korektní lidé, budou nadále korektně spolupracovat. A troufnu si odhadnout, že 99 nebo 95 % vydávaných preparátů bude prostřednictvím veterináře. Je to pouze o kontrole nad cenou a nad tím, proč, z jakého důvodu ten medikament od té konkrétní osoby kupuji.

Jinak v podrobné rozpravě podám pozměňovací návrh na téma, aby bylo upřesnění, které může odstranit, pokud bude přijato, zneužívání humánních léčiv k veterinární aplikaci. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Zgarbovi. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy k tomuto vládnímu návrhu zákona. Končím tedy obecnou… (Z lavice se hlásí poslanec.) Pardon, omlouvám se vám, pane poslanče. Nekončím obecnou rozpravu, ale máte v ní ještě slovo. Pan kolega Hovorka mluví.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, my jsme tady dlouze diskutovali o maržích, o výhodnosti pro chovatele, výhodnosti pro veterináře, pro lékárníky, pro lékaře. Já se domnívám, že ta podstatná část diskuse, která se týkala cen léčiv a podobně, ta se mohla odehrát při diskusi nad zákonem o kategorizaci léčiv, který, jak víme, prošel bez minimální diskuse touto Sněmovnou jako nůž máslem. A ta diskuse, která se tady vede, mi připadá už hodně pozdní a řekl bych, že ani tak zcela nesouvisí s tím tématem, které dneska projednáváme.

Myslím si, že především to, co bychom měli mít na zřeteli, je zdraví obyvatel. A to je rozhodující. A já si myslím, že jestliže tady je nějaký zavedený systém, funkční systém, tak je velmi nedobré snažit se ten systém změnit nějakými návrhy, které jsou předkládány na poslední chvíli jak na výboru, tak potom z pléna. Já si myslím, že je třeba mít především na paměti bezpečnost pro pacienta, to znamená zdraví našich lidí. Takže byl bych moc rád, abychom k těm změnám, které se navrhují, přistupovali velmi opatrně.

Já mám připravený jeden malý pozměňovací návrh, a proto se hlásím také do podrobné rozpravy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. A ještě jednou se ptám, zda se někdo chce přihlásit do obecné rozpravy. (Nikdo se nehlásil.) Končím obecnou rozpravu.

Se závěrečným slovem po obecné rozpravě se hlásí pan ministr Julínek. Prosím tedy.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Dovolte mi jenom krátce komentovat rozpravu. Budete se divit, budu souhlasit, co se týče kvality zákona, s panem poslancem Rathem. Samozřejmě bez těch ostatních projevů a závěrů.

Chci zdůraznit, že počet pozměňovacích návrhů, který tady byl zmiňován, byl právě způsoben tím, že my jsme ten zákon nepřipravovali. Já bych ho s největší radostí opravdu stáhl. Ale bohužel už v roce 2004 měly být vyřešeny problémy a soulad se směrnicemi EU. Právě proto jsme ten zákon museli předložit a museli jsme ho za chodu opravovat. Tak to aby bylo tady jasno. Nebo by nám hrozily další pokuty. Já jsem na vládě největší hříšník a sklízím to za předchůdce, protože nesoulad se směrnicemi na Ministerstvu zdravotnictví je největší a je jich třináct. A to je případ i tohoto zákona, takže jsme museli jít touto cestou.

Já bych moc prosil, abychom si uvědomili, že v humánní medicíně je ten proces složitější, že jsou léčiva hrazena z veřejného zdravotního pojištění, že zároveň pacient doplácí a že toto vše je registrováno v lékárnách. Že také probíhá regulace cen na rozdíl od veterinární praxe. To znamená abychom vůbec mohli uplatnit tyto procesy a mohli poprvé - znovu zdůrazňuji, mohli poprvé v našem zdravotnictví od revoluce sledovat doplatek pacienta, je nežádoucí, aby se narušil systém, který je v tomto zákoně zaveden.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP