(18.40 hodin)
(pokračuje Julínek)

Ten zákon opravdu by mohl být obecnější, přesnější, nicméně strukturově je naprosto jasný. Vydávání léčiv a ostatní úkony provádějí zvláštní zdravotnická zařízení a to jsou lékárny. Jestliže chce pan poslanec Šťastný nebo kdokoliv měnit tento systém, musí zásadně sáhnout do tohoto zákona, předložit změnu a říci, že lékárny nebudou zdravotnickým zařízením a budou plnit jinou roli, částečnou nebo jinou. Ale nelze to dělat takovými pozměňovacími návrhy.

Zároveň chci všechny ujistit, že to dramatické vylíčení pana poslance Šťastného na pohotovostech nebylo adekvátní praktické situaci. Můžeme to poznat podle toho, když vám přijede lékař záchranné služby, že vám bez problému vydá léky nebo vám píchne injekci, protože si je nafasuje na žádanku. To jsou normální principy, jak se tohle dělá, a nebudeme zavádět i ten pořádek do systému, aby lékaři nebyli nuceni vydávat léčiva. A oni to tak ani nedělají. Tady se jedná o ojedinělé situace, které jsou řešitelné v rámci ustanovení stávajícího zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Můžeme se věnovat podrobné rozpravě. Mám do ní zatím pět přihlášek. Prvního požádám o slovo pana poslance Jiřího Papeže.

 

Poslanec Jiří Papež: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, já jsem pozorně poslouchal obecnou část rozpravy, a dovolím si proto přednést krátký pozměňovací návrh, který reaguje na některé náměty, které zde zazněly. Dovolte mi tedy, abych přednesl, myslím si, kompromisní pozměňovací návrh, který řeší problémy související s veterinárními léčivy.

Navrhuji doplnit v § 77 odst. 1 písm. c) bod 8 tohoto znění: chovatelům, kteří chovají jatečná zvířata a zvířata určená pro produkci potravin na základě předpisu ošetřujícího veterinárního lékaře oprávněného vykonávat odbornou veterinární činnost podle zvláštního právního předpisu, jde-li o registrované veterinární přípravky.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím nyní paní poslankyni Kateřinu Konečnou, která má svou přihlášku do podrobné rozpravy, aby se ujala slova. Po ní vystoupí pan kolega Boris Šťastný.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně a kolegové, dovolte mi krátce zdůvodnit můj pozměňovací návrh k zákonu o léčivech, který vám byl předložen na lavice již minulý týden. Současný návrh § 13 Úložiště elektronických receptů předpokládá zřízení více úložišť elektronických receptů, přičemž o zřízení jednotlivých úložišť provozovaných fyzickými či právnickými osobami rozhoduje Ministerstvo zdravotnictví. Přitom původní koncepce, kterou nakonec ministerstvo nepodpořilo, to znamená existence jednoho úložiště dále, je plně podle mého názoru v souladu s evropskou praxí a pro zjevné výhody by měla být zachována. Právě proto vám předkládám a nyní se hlásím k pozměňujícímu návrhu, který vám byl rozdán i s odůvodněním, a žádám vás o jeho přijetí. Pokud by se tak totiž nestalo, návrh ministerstva by byl přijat a znamenalo by to nejen zbytečnou personální zátěž pro ministerstvo, nepřehlednost pro lékárníky, pacienty i lékaře, i vyšší riziko úniku chráněných osobních údajů a v neposlední řadě samozřejmě vyšší náklady.

Ráda bych vás také upozornila, že návrh ministerstva zakládá při zřízení jednotlivých datových úložišť jednoduchou cestu pro nekalou soutěž a zároveň porušuje základní principy hospodářské soutěže podle evropského práva, neboť jednotlivá zdravotnická zařízení budou pacienty nutit k využívání svých lékáren, napojených na jedno konkrétní datové úložiště. Navíc je evidentní, že roztříštěný systém nebude dostatečně pružný.

Návrh, který vám předkládám, tedy jednotné a centrální úložiště dat, má přitom nejen podle mého názoru mnoho pozitivních aspektů, a to především pro samotné pacienty, na které se v těchto debatách velmi často zapomíná. Jedná se především o bezpečí pacienta, jehož lékař bude mnou předkládaným pozměňovacím návrhem mít celkový přehled o léčivech, která užívá. Navíc jak pacient, tak lékař bude mít úplnou znalost dat, a tím bychom měli dosáhnout také snížení nákladů systému zdravotního pojištění u pacienta u přímých plateb za léky. Nemalou výhodou tohoto návrhu je také jeho efektivita a rychlost. Proto se hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu a velmi vás prosím o zvážení jeho podpory. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Konečné. Nyní žádám o slovo pana kolegu Borise Šťastného, po něm je zde přihláška pana poslance Petra Zgarby.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové, mám celkem tři pozměňující návrhy. Ten první byl projednán, je velmi blízký tomu, co říkala zde paní kolegyně Konečná. Byl jsem požádán prvním náměstkem ministra zdravotnictví panem Šnajdrem, abych načetl tento pozměňující návrh. Byl vám rozdán na lavice a též se to týká jednoho centrálního úložiště elektronických receptů. Čili jde o souborný pozměňující návrh upravující zřízení a provozování jednoho úložiště receptů předepisovaných elektronicky, to je jeden ze základních stavebních prvků systému elektronického zdravotnictví. Já to nechci dále rozvádět, vše je tam charakterizováno v důvodové zprávě. Chtěl bych pouze vypíchnout, že nezpochybnitelnou výhodou zavedení elektronických receptů svázaných se zřízením a provozováním centrálního úložiště je eliminace nelegalit spojených s předepisováním léčivých přípravků, omezení chybových stavů, zjednodušení celého systému zajištění lékového profilu pacienta a zlevnění celého systému preskripce. Takže to je ten první pozměňující návrh.

Druhý pozměňující návrh se týká odpovědnosti za škodu. V § 33 se doplnil odstavec 5, který zní: Držitel rozhodnutí o registraci odpovídá za škodu způsobenou v důsledku účinku léčivého přípravku , prokáže-li se, že vznik takové škody zavinil. - To vám též bylo rozdáno.

A ten třetí je právě pozměňující návrh, ke kterému jsem si dovolil vystoupit rozsáhle v debatě obecné a týká se možnosti, aby praktický lékař pro dospělé a praktický lékař pro děti a dorost, popřípadě jiné zdravotnické zařízení zajišťující lékařskou službu první pomoci, mohli vydat - opakuji vydat, nikoliv použít - vydat léčivý přípravek pacientovi, ať už v ordinaci nebo při návštěvní službě.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím o slovo pana kolegu Zgarbu. Dále je přihlášen pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslanec Petr Zgarba: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, můj pozměňovací návrh v zákonu o léčivech, sněmovní tisk 223, zní:

Do § 77 odst. 1 písm. c) vložit nově za osmé: chovatelům, kteří jako podnikatelé chovají zvířata na základě předpisu veterinárního lékaře oprávněného vykonávat odbornou veterinární činnost podle zvláštního právního předpisu - odrážka 18 - jde-li o registrované veterinární léčivé přípravky.

To je vše, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Prosím pana kolegu Ludvíka Hovorku, po něm je přihlášen poslanec David Rath.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, já mám připraven tento pozměňovací návrh:

V § 27 odst. 1 se věta třetí nahrazuje větou: Generikum registrované podle tohoto ustanovení nesmí být uvedeno na trh, dokud neuplyne 10 let od první registrace referenčního přípravku v kterémkoliv členském státě nebo ve Společenství, či v případě veterinárních léčivých přípravků registrovaných pro ryby, včely a další druhy zvířat stanovené Komisí 13 let od první registrace referenčního přípravku v kterémkoliv členském státě nebo společenství.

Odůvodnění: Jde o legislativně technické zpřesnění pozměňovacího návrhu schváleného výborem jako bod 11. Místo členského státu Společenství je použita legislativní zkratka "členský stát" zavedená v § 2 odst. 2 písm. g) a je doplněna i možnost, že přípravek může být registrován nejen v členském státě, ale také samým Společenstvím.

Jenom na vysvětlenou, ty lhůty 10 let v případě humánních léčivých přípravků anebo 13 let v případě veterinárních léčivých přípravků, ty jsou dané evropskou směrnicí. Smyslem toho pozměňovacího návrhu je, aby tyto lhůty se jednoznačně počítaly od data registrace v kterémkoli členském státě nebo Společenství.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP