(12.10 hodin)
(pokračuje Čurdová)

A tak se zeptám obecně, nikoliv konkrétně někoho z vás: Co je lepší? Mít milujícího tátu s mámou a úplný domov, anebo čekat na tátu nebo mámu, kteří odešli? Děti z neúplných rodin jsou na tom vždy hůř. Trpí rozpadem rodiny, a to i v případě, kdy mají velice dobré ekonomické zázemí. Chybí jim ale to hlavní - pocit jistoty, domova a bezpečí. A máte pravdu. Děti nemají být oběťmi hádek svých rodičů ani nemají být nějakými rukojmími, protože jde v první řadě o ně.

Pan ministr tady provedl úžasnou matematickou ekvilibristiku, jak nám tady vyčísloval, jak je špatná důvodová zpráva. No, já bych byla ráda, kdy si vzal kalkulačku a počítal také trošku jiné věci, nejenom to, jakým způsobem bude posílat výživné dětem. Ono totiž když bude počítat to, co vydá na sanaci různých sociálně patologických jevů, co vydá například na boj s drogami, na boj s kriminalitou dětí a mládeže, pak možná dojde k velice zajímavé částce, že ty miliardy, které vydá do dětí, tak je vydá stejně okolo, a možná mnohem a mnohem víc.

Každý rozumný stát bojuje proti sociálnímu vyloučení a proti rozvírání sociálních nůžek mezi občany. Děti matek nebo otců samoživitelů jsou jednou z nejohroženějších skupin. A proboha, komu jinému by stát měl podávat pomocnou rukou, když ne dětem?

Ze všech vystoupení, která tady zazněla, mám někdy pocit, že ženy samoživitelky jsou hlavními viníky svého stavu. A zároveň že jsou takové ty hlupačky, které sedí doma a čekají, až se někdo o ně postará. Domnívám se, že tomu tak není. V uplynulých dvou letech jsem potkala řadu samoživitelek a znám stovky příběhů žen, tento nebyl jediný, kterým jejich partner dluží na výživném pro společné děti i statisíce korun. Všechny tyto ženy, eventuálně muži si zaslouží úctu společnosti, která k nim často není přátelská. Ony si zaslouží tu podanou ruku. A jsem přesvědčena o tom, že společnosti se tato pomoc vždy vyplatí, a to daleko více než bláboly o hrdinství nositelů vlastních chyb, řeči o státním supertaťkovi a o individuální zodpovědnosti.

Vážené dámy, vážení pánové, jsme před závěrečným hlasováním o návrhu zákona o náhradním výživném. Dovoluji si vás ještě jednou požádat, abyste tento zákon podpořili. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Anně Čurdové a prosím, aby se slova ujala paní zpravodajka Dana Filipi.

 

Poslankyně Dana Filipi: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych navrhla postup při hlasování. Byl předložen návrh na zamítnutí ve druhém čtení. O tom bychom měli hlasovat jako o prvním. V případě, že neprojde, byly předloženy dva pozměňovací návrhy a jsou označeny písmenem A a písmenem C. Oba se týkají účinnosti zákona. Doporučuji hlasovat nejprve o návrhu C, který předložila předkladatelka paní poslankyně Anna Čurdová. Tím pádem bude samozřejmě nehlasovatelný návrh A. A na konec budeme hlasovat o návrhu zákona jako o celku.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, děkuji. Myslím, že to, co paní zpravodajka přednesla, pokud jste tomu věnovali pozornost, má logiku, že v tomto směru budeme postupovat. Všechny jsem vás odhlásil a poprosím o novou registraci.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 119. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 179 přítomných bylo 88 pro, 86 proti. Tento návrh nebyl přijat.

 

(Následovala kontrola výsledků hlasování.)

Nejsou-li námitky, pokročíme v postupu hlasování, jak před chvilkou uvedla paní zpravodajka. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Dana Filipi: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod písmenem C.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím stanoviska. (Zpravodajka nedoporučuje, navrhovatelka rovněž nedoporučuje.)

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 120. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo, hlasovalo 181 poslanců, pro bylo 7, proti 123. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Dana Filipi: Nyní bychom tedy měli hlasovat o pozměňovacím návrhu, který máme pod písmenem A.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím stanoviska. (Zpravodajka nedoporučuje, navrhovatelka je pro.)

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 121. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 181 poslanců, 88 pro, 86 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Dana Filipi: Nyní budeme hlasovat o návrhu jako o celku.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že nebyl přijat pozměňovací návrh, přečtu usnesení v tomto znění: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Anny Čurdové a dalších na vydání zákona o náhradním výživném a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném), podle sněmovního tisku 132."

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 122. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 181 poslanců, pro bylo 90, proti 87. Návrh nebyl přijat.

 

(Následovala kontrola hlasování.)

Hlasování z pohledu kontrolorů je v pořádku. Konstatuji, že návrh nebyl přijat, a končím třetí čtení tohoto tisku. (Potlesk některých ministrů a poslanců ODS.)

 

Nyní se budeme věnovat bodu

 

76.
Návrh poslanců Robina Böhnische a Stanislava Křečka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 62/2003 Sb.,
o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 143/ - třetí čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Robin Böhnisch a zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Jiří Krátký. Připomínám, že máme k dispozici sněmovní tisk 143/3, který obsahuje návrh na zamítnutí a pozměňovací návrh.

Otevírám rozpravu, písemné přihlášky do rozpravy nemám. Nikdo se nehlásí, rozpravu končím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP