(16.20 hodin)
(pokračuje Tejc)

Já se obávám, že skutečně tento návrh je jen drobnou kosmetickou změnou, která neublíží, ale také asi nějak zásadně nepomůže v boji proti korupci.

Věřím, že zájem na odhalování a trestání korupce je u ODS minimálně stejný jako u ČSSD, a proto tedy očekávám a těším se na další kroky, které tato vláda připraví. Byl bych ale rád, aby nezůstalo jen u nich, to znamená aby nezůstalo pouze u té legislativní roviny, ale abychom se také zabývali realizací jednotlivých kroků. Myslím, že to nebezpečí, které by nás v boji proti korupci mělo spojovat, je nejen v té legislativní, ale právě v té konkrétní činnosti policie a státních zastupitelství. Proto bych očekával podporu ministra vnitra, ministra spravedlnosti při projednávání návrhů zákonů, které jistě do této Sněmovny doputují, např. v oblasti nezávislosti státního zastupitelství, tedy zvýšení této nezávislosti, a byl bych rád, kdyby se neopakovaly takové věci jako např. rušení finanční policie, která byla v minulém období zavedena a za fungování nového ministra zrušena.

Nicméně my jako sociální demokracie neaplikujeme nulovou toleranci. Podpoříme tento návrh i v prvním čtení a já věřím, že i ve čteních dalších, a budeme spolupracovat s vládou, pokud bude přicházet s rozumnými návrhy. Já věřím, že až tento zákon vstoupí v účinnost, že budou ještě nějací policisté v policii, kteří by mohli se stát těmito agenty, aby toto ustanovení nezůstalo pouze na papíře, protože policistů ubývá a ubývá a je otázkou, zda bude policie vůbec schopna plnit základní úkoly, natož aby ještě našla ve svých řadách nějaké agendy protikorupční. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Jeronýmu Tejcovi. Zeptám se, zda ještě někdo další. Pan kolega Bublan se hlásí o slovo.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, určitě se všichni shodneme na tom, že boj proti korupci je téma, které nás bude provázet ještě několik dalších let, a každá politická strana si to dá do svého programu na přední místo.

Tento návrh na zavedení policejního agenta v boji proti korupci samozřejmě je vítaný a je na místě, nicméně bych si dovolil několik poznámek, které jsem pochytil z této knížky, kterou jsem dostal od Transparency International. Tam je srovnání efektivity práce nebo boje proti korupci u nás v České republice a na Slovensku. Na Slovensku tento institut policejního agenta mají již několik málo let a ta výslednost je daleko lepší. U nás za poslední dva roky počet objasněných případů dosti poklesl a možná je to také v důsledku toho, že se korupce snížila, ale možná je to také důsledek toho, že se nám nedaří tuto těžkou nebo závažnou trestnou činnost účinně odhalovat.

Já jenom pro srovnání. V té slovenské legislativě je možnost, aby tím agentem nebyl jen policista, ale může to být i policista cizí státní příslušnosti, což by možná policii také v některých případech pomohlo, anebo to může být i tzv. civilní osoba, která je pro tuto činnost získaná a možná má i lepší vstup do toho korupčního prostředí. To by asi také stálo za úvahu, zda tuto možnost nerozšířit i na tyto osoby. A potom to, o čem mluvil pan ministr, to je takové to vyvážení mezi tou činností, která má odhalit korupci a přitom to nemá být provokace, aby skutečně nedocházelo k tomu, že by policejní důstojník někoho naváděl ke korupci nebo ho přímo sváděl, a tak si v podstatě policie dělala čárky, na jedné straně. Ale na druhé straně je také to, aby to odhalování korupce bylo trošku účinné. V tom slovenském modelu to mají trošku posunuto spíše k té provokaci, ale pouze ve vybraných případech a pouze tehdy, pokud je jasné z jiných informací, ať už z odposlechů nebo z nějakých jiných poznatků, že ta osoba, která je podezřelá z korupce, by ten čin stejně spáchala. Tam potom je možné udělat takovou jakoby malou provokaci, resp. nastrčit se této osobě a dosvědčit, že šlo o korupci jako takovou. Takže i toto by možná stálo za uvážení. Myslím si, že by to bylo účinnější. Samozřejmě všechno musí být dopředu schváleno buď státním zástupcem nebo soudcem, musí být přesně stanoven určitý harmonogram postupů a podle toho se musí ten policejní agent také řídit.

Já věřím tomu, že společně ještě i v našem výboru pro bezpečnost najdeme optimální podobu této novely trestního řádu a že to bude ku prospěchu nás všech, abychom tento jev pomalu, ale jistě začali vymítat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Františku Bublanovi. Zeptám se, zda ještě někdo další se chce přihlásit do rozpravy. Pan ministr Ivan Langer má slovo.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Já bych chtěl poděkovat panu poslanci Bublanovi za to, že zmínil brožuru z konference pořádané Transparency International. Já jsem měl možnost vpředvečer té konference strávit celý večer s předsedou speciálního soudu, s předsedou speciální prokuratury i s hlavami policejního útvaru, který je speciálně zaměřen na Slovensku na odhalování korupce. My jsme velmi pečlivě a obsáhle, a vzhledem k tomu, že jsme nebyli pod drobnohledem kamer a mikrofonů - tedy aspoň doufám - diskutovali otevřeně a srovnávali ty systémy fungování v jednotlivých zemích, v České republice a na Slovensku. A mohu říci, že neplatí určitě, a na tom jsme se shodli, jednoduché rovnítko speciální soud, speciální prokuratura, speciální policejní složka rovná se lepší boj proti korupci a tam, kde to není, tak je to horší. Shodli jsme se také na tom, že je nesmírně důležité - a já děkuji panu poslanci Tejcovi, že to zde zmínil - nevnímat boj proti korupci jen v té represivní rovině, ale že je nesmírně důležité mít komplexní přístup, který říká: nejprve správná diagnóza příčin a na základě správné diagnózy příčin také správná terapie. A já jsem stále, byť jsem ministrem vnitra tohoto času, bytostně přesvědčen, že platí vyváženost těch tří pilířů, a dokonce, když říkám vyváženost, že dominantní roli, dominantní zaměření z naší strany by mělo být na ty první dva pilíře, a to je prevence a průhlednost, neboť můžeme hovořit o represi, můžeme hovořit o tvrdém postihu korupce, ale pokud si to představíme jako pokličku, kterou budeme pokládat na hrnec, který stále víc a víc zvětšujeme tím, že přidáváme nové paragrafy, nová ustanovení, že přijímáme nesrozumitelné, komplikované zákony, tak o to obtížnější bude položit tu pokličku na ten hrnec a o to větší tlak se musí vyvinout, a právě v tu chvíli potom přicházejí ta rizika, že překročíme onu velmi křehkou hranici ochrany soukromí občanů a ochrany základních práv a svobod.

Já jsem připraven o tomto diskutovat, jsem připraven znovu takto ucelenou strategii odprezentovat. Těším se na spolupráci, neboť tady nepochybně platí, nepochybně platí, že bychom měli být spojováni stejným zájmem. A jen prosím, abychom velmi pečlivě při hledání jakéhokoli řešení vyvažovali ty dvě hodnoty - bezpečnost a soukromí a jeho nedotknutelnost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Ptám se tedy ještě jednou, zda se někdo chce přihlásit do obecné rozpravy - ale nevidím žádnou takovou přihlášku, proto obecnou rozpravu končím.

Zeptám se ještě, přestože mluvil nyní pan ministr, tak se přesto zeptám, zda je ještě zájem o závěrečné slovo. Pan ministr, paní zpravodajka? Nikoli. Přivolávám gongem všechny kolegy, aby se mohli zúčastnit hlasování, protože budeme rozhodovat o návrhu na přikázání tohoto zákona.

Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Táži se, zda má někdo jiný návrh. Pan poslanec Bublan má jiný návrh.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP