(10.00 hodin)
(pokračuje Langer)

Podle mého přesvědčení takto existující sankce je nepřiměřeným zásahem státu do obecní samosprávy. Za druhé, sankce je problematická i v tom, že dozorový orgán pod hrozbou rozpuštění fakticky ukládá samosprávnému orgánu obce, jak má provést rozhodnutí v místním referendu, tedy ukládá mu, jak má postupovat v oblasti samosprávy. Třetí důvod: Takto existující sankce má zjevně politický charakter, vychází z politické odpovědnosti zastupitelstva za činnost orgánu obce v samostatné působnosti. Právě proto jsme přesvědčeni, že tato sankce by v zákoně být obsažena neměla, neboť i při zrušení této sankce bude zachována politická odpovědnost zastupitelstva za provedení rozhodnutí přijatého v místním referendu a nebude narušen ani správní dozor nad samosprávou, který se v ústavních limitech realizuje rušením nezákonných aktů orgánů samosprávy, a k mé velké lítosti čas od času k takovému kroku musím coby ministr vnitra přikročit.

Mám-li tedy shrnout podstatu tohoto návrhu zákona: snižuje se hranice pro platnost místního referenda na 35 %, ponechává se hranice závaznosti referenda na 25 % všech osob oprávněných v místním referendu hlasovat a ruší se sankce rozpuštění zastupitelstva ze strany státu v případě neprovedení rozhodnutí v místním referendu.

Myslím si, že to je vyvážená novela, která přesně reflektuje aktuální stav věcí a potřebu na úrovni obcí, a proto si dovolím vás požádat o její propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: I tady máme za sebou jednání výboru - výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Pan poslanec Tom Zajíček by nám mohl sdělit, jak se na to dívali ve výboru. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tom Zajíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená Sněmovno, pane ministře, vážená vládo, dovolte mi, abych vás stručně informoval o průběhu jednání nad sněmovním tiskem 323 ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Tento výbor projednal dne 16. ledna 2008 na své 19. schůzi tuto předlohu a přijal usnesení č. 80, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně tento sněmovní tisk projednat a schválit. V průběhu jednání výboru nebyly přijaty žádné pozměňovací návrhy, tudíž se jedná o předlohu tak, jak ji vláda do Poslanecké sněmovny předložila.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, vypadá to jednoduše, nicméně otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se do ní pan poslanec Tejc. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za slovo.

Já bych chtěl připomenout, že jsme včera v této místnosti projednávali podobný návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Jeronýma Tejce, Michala Haška a dalších, který byl svým obsahem velmi podobný. Navrhuje stejně jako tento návrh, aby se snížila hranice pro účast v referendu, která by zajišťovala platnost tohoto referenda. Poslanecký návrh na 33 %, ten vládní na 35 %. Myslím si, že to je nuance, která je v podstatě bezvýznamná. Stejně tak zachovává hranici 20 % oprávněných osob, které se musí rozhodnout pro jednu z alternativ, aby toto rozhodnutí bylo platné.

Nicméně hlavní rozdíl, a hovořil o tom zde již pan ministr vnitra, se týká části druhé a části třetí návrhu tohoto zákona předkládaného vládou, který ruší závaznost, respektive ruší možnost rozpuštění zastupitelstva ve chvíli, kdy se zastupitelstvo nebude řídit rozhodnutím občanů v referendu. Já děkuji vládě, že nakonec podlehla tlaku opozice a že druhý návrh, který jsme podali, znamenal iniciaci tohoto podobného vládního návrhu, podobného návrhu, který předkládala opozice. Nicméně my jsme stále přesvědčeni o tom, že vůle občanů v referendu musí být rozhodující, a tudíž sankce možnosti rozpuštění zastupitelstva v případě, že zastupitelstvo nerespektuje vůli svých občanů, je přiměřená a měla by být zachována. Sice nadále bude existovat možnost určité sankce, která bude znamenat, že ministerstvo bude moci zrušit rozhodnutí zastupitelstva, které by bylo v rozporu s výsledky referenda, nicméně to neřeší situaci, kdy by zastupitelstvo podle výsledků referenda například mělo něco činit, konat, a ono tak nekonalo.

Proto si dovolím v podrobné rozpravě navrhnout vypuštění části druhé a třetí tohoto vládního návrhu zákona, nicméně předesílám, že budeme podporovat návrh vládní i poslanecký tak, aby ta zásadní věc, tedy snížení hranice pro účast, byla do českého právního řádu zavedena. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do rozpravy k této věci. Nevidím nikoho dalšího, takže rozpravu snad mohu ukončit.

Zahajuji podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Tejc.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Jak jsem již avizoval, navrhuji v tomto vládním návrhu zákona pozměňovací návrh, kterým se vypustí část druhá a část třetí tohoto návrhu a část čtvrtá se přečísluje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo tedy přečteno. Někdo dál se hlásí? Není už nikdo takový. Končím i podrobnou rozpravu, zdá se, že i druhé čtení můžeme…

Pan poslanec Zajíček.

 

Poslanec Tom Zajíček: Omlouvám se, pane předsedající. Tato vládní předloha díky tomu, jakou dobu setrvává v Poslanecké sněmovně, vykazuje určitou vadu, která se týká lhůty. Proto mi dovolte, abych ještě přednesl jeden pozměňovací návrh, který má víceméně legislativně technickou povahu.

Text návrhu je: V článku 4 se slova "nabývá účinnosti dnem 1. března 2008" nahrazují slovy "nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení".

Stručné odůvodnění říká, že vzhledem k předpokládané délce legislativního procesu už není podle mého soudu reálné, aby zákon nabyl účinnosti 1. března 2008, jak je v návrhu uvedeno. Den nabytí účinnosti se navrhuje upravit tedy flexibilně v návaznosti na den vyhlášení zákona, protože po mém soudu není vhodné pevné datum.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To je ještě součást návrhů přednesených v podrobné rozpravě. Teď teprve končím podrobnou rozpravu a můžeme ukončit i projednávání tohoto bodu.

 

Pak je tu ještě bod

 

28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů a další související zákony
/sněmovní tisk 354/ - druhé čtení

 

Požádám ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, aby ve druhém čtení uvedl tento tisk. Prosím, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, pane předsedající. Budu velmi stručný, protože obsáhlá debata na téma novely živnostenského zákona proběhla při projednávání navrhované úpravy v prvním čtení na podzim letošního roku. Chtěl bych jenom konstatovat, že další obsáhlá debata byla vedena na půdě hospodářského výboru a na semináři, který byl na půdě hospodářského výboru zorganizován na toto poměrně obsáhlé téma, s tím, že pozměňovací návrhy, které byly hospodářským výborem přijaty, tak zkvalitňují a zlepšují navrhovanou úpravu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tento návrh projednal výbor hospodářský, výbor pro sociální politiku. Požádám nejdřív zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Zdeňka Proseka, aby podal zprávu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP