(11.20 hodin)
(pokračuje Kasal)

Nyní budeme hlasovat o návrhu pana poslance Ivana Langera na zkrácení lhůty pro projednání na 30 dnů.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 56. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 176 přítomných 110 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat. Mohu konstatovat, že končí první čtení tohoto návrhu zákona.

 

Nyní se, dámy a pánové, budeme věnovat bodu

 

32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb.,
o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 398/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Mám zde poznámku, že klub sociální demokracie vetuje tento způsob projednání, takže budeme pokračovat ve standardním procesu.

Prosím pana ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, aby z pověření vlády uvedl předložený návrh.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, pane předsedající, za slovo. Dovolte mi uvést tuto nepříliš rozsáhlou novelu zákona o elektronických komunikacích, jejíž nutnost vyplývá z transpozice směrnice 2006/24/ES, tedy Evropských společenství, o uchovávání provozních a lokalizačních údajů.

K té žádosti vlády o projednání podle § 90 uvedu jenom to, že to nebylo odůvodněno ničím jiným než tím, že transpoziční lhůta směrnice již uplynula, a proto jsme chtěli, aby co nejdříve náš právní řád byl v souladu s našimi povinnostmi vůči EU. Pokud byla tato žádost nevyslyšena, což je legitimní, tak bych požádal o zkrácení lhůty, pokud to bude akceptováno.

Problematika uchovávání provozních a lokalizačních údajů, to jsou údaje typu kdy bylo voláno, jak dlouho volání trvalo apod., je již dnes upravena zákonem o elektronických komunikacích a dalšími prováděcími předpisy. Tyto údaje, které operátoři jsou na základě zákona povinni uchovávat, jsou na základě autorizovaných žádostí předávány české policii, přičemž náklady, které operátorům vznikají, jsou hrazeny státem.

Směrnice přináší některé nové povinnosti a instituty, a proto je tuto existující záležitost nutno novelizovat. Nové povinnosti jsou například povinnost uchovávat provozní a lokalizační údaje také při neúspěšném pokusu o volání, dále je to shromažďování některých statistických údajů o případech, kdy tyto lokalizační údaje byly na základě žádosti předány oprávněným orgánům, pak povinnost předávat statistické údaje Evropské komisi a významná povinnost zničit tyto údaje v termínu ze zákona daném po uplynutí lhůty.

Chtěl bych zdůraznit, že návrh novely neupravuje odposlechy telefonních hovorů a záznamy zpráv. Jedná se, jak jsem řekl, o lokalizační údaje. To je jedna rovina, ta hlavní, navrhované novelizace.

Využili jsme otevření zákona a navrhujeme také některé změny, co se týče správních deliktů a sankcí v souvislosti s nařízením o regulaci roamingu Evropských společenství. To je to známé a loni bohatě i v médiích diskutované nařízení o regulaci cen roamingu, tedy o cenách při volání mimo jednotlivé členské státy. Naše správní orgány nemohly podle dosavadní platné právní úpravy ukládat pokuty v případech, kdy pokutovaný subjekt tuto povinnost neměl, nesdělil výši čistých výnosů, ze kterých je výše pokut vypočítávána. Toto se nyní mění a upravuje tak, aby správní orgán, kterým je Český telekomunikační úřad, to takto mohl činit.

To je v podstatě celá materie návrhu novely zákona o elektronických komunikacích, týkající se tedy dvou věcí, za prvé - znovu opakuji - transpozice směrnice o uchovávání provozních a lokalizačních údajů, tzv. data retention, a správního trestání v rámci regulace roamingu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Martinu Římanovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení a tím je pan poslanec Milan Šimonovský.

 

Poslanec Milan Šimonovský: Pane místopředsedo, dámy a pánové, pan ministr velmi zevrubně tuto krátkou normu popsal, přesto mi dovolte jen velmi krátce zrekapitulovat věci, které považuji za důležité.

Norma byla přijata 15. března 2006 a vlastně náš zákon již částečně je v souladu s touto normou. Přesto došlo k některým dalším legislativním úpravám na úrovni Evropské unie, a proto je potřeba ještě rozšířit naši normu o další povinnosti a zejména také o některé upřesnění výkladu jednotlivých institutů, které v normě jsou uvedeny, aby nedocházelo k záměnám. Celá ta směrnice, se kterou budeme náš zákon harmonizovat, byla přijata právě proto, aby ve všech členských státech se postupovalo stejně, pokud jde o uchovávání provozních a lokalizačních údajů, a také aby byla zajištěna dostupnost těchto údajů pro účely vyšetřování, odhalování a stíhání závažných trestných činů.

Pan ministr také řekl, že využil přípravy tohoto implementačního zákona a zapracoval do návrhu také některé další instituty, které vyplývaly z nařízení Evropského parlamentu o roamingu ve veřejných mobilních telefonních sítích Společenství, a to zejména z hlediska sankcí, které zatím nebyly v našem právním řádu zakotveny, a proto bylo potřeba také reagovat na tuto normu. Jinak nařízení už je přímo použitelným předpisem Evropských společenství.

Poslední poznámka, kterou bych nad rámec úvodu považoval za důležitou, je to, abychom si uvědomili, že tato norma má finanční dopad na státní rozpočet, protože ze zákona jsou všechny tyto povinnosti, které se ukládají provozovatelům, uhraditelné ze státního rozpočtu, to znamená že budeme mít zatím nekvalifikovaný dopad na státní rozpočet, ale je samozřejmě naší povinností tyto finanční náklady provozovatelům uhradit.

Poslední moje poznámka se týká toho, že český stát si vyhradil implementaci části normy, která se týká služeb, uchování údajů o službách za připojení k internetu, internetové telefony, internetové elektronické pošty. Tuto výhradu jsme uplatnili tak, že bude naší povinností zapracovat až do 15. března 2009, a proto se tato novela netýká ještě této části směrnice, která bude pro nás závazná až v roce 2009.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP