(10.40 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Máme tady další návrh, to je bod
60.
Návrh poslance Oldřicha Vojíře na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci
Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného
pod č. 83/2003 Sb., zákona č. 179/2003 Sb., a zákona č. 293/2004 Sb.
/sněmovní tisk 380/ - třetí čtení
Takže já bych prosil pana poslance Oldřicha Vojíře i zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Sehoře, aby se dostavili sem dopředu. Poslanecký návrh máme jako tisk 380/4.
Otevírám rozpravu ve třetím čtení a ptám se, kdo se hlásí do rozpravy k Českým drahám. Á, tady vidím pana poslance Šídla… Šidla - ó, to je nějaký Ostravák. Prosím, máte slovo pane Šidlo. (Veselost v sále.)
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážená vládo, vážené dámy a pánové, na úvod svého vystoupení bych chtěl poděkovat za způsob projednání tisku č. 380. I když se jednalo o poslaneckou předlohu, byla projednána se zástupci poslaneckých klubů v potřebném rozsahu i kvalitě ze strany Ministerstva dopravy.
V průběhu projednávání této změny zákona 77/2002 Sb. v hospodářském výboru a dále na zvláštním semináři anebo přímo i se zástupci Ministerstva dopravy bylo otevřeno mnoho problémů, které nejsou novelou zákona řešeny. Novela sice provádí legislativní jednoduchou změnu provozovatele dráhy z Českých drah, a. s., na Správu železniční dopravní cesty, ale z praktického hlediska dochází k poslední a konečné legislativní změně pro rozhodujícího národního železničního dopravce, a tím i ovlivnění budoucnosti železnice v České republice. Bohužel novela zákona neřeší konečné vypořádání s majetkem Českých drah, a. s., ani nezavazuje České dráhy, a. s., jakým způsobem naloží se získanými finančními prostředky z prodeje majetku souvisejícího s převodem provozovatele dráhy, včetně nakládání se zbytným majetkem převedeným na Správu železniční dopravní cesty.
Klub KSČM považuje osvobození národního dopravce od povinností souvisejících s provozováním dráhy sice za správný krok pro objektivizaci podmínek přístupu všech železničních dopravců na státní dopravní cestu, ale tato změna bohužel přináší i ztrátu přímého vlivu státu na další vývoj Českých drah, a. s., zejména vzhledem k další jejich segmentaci hlavních činností. Vzhledem k tomu, že od roku 2003 se nepodařilo v rámci působnosti původního zákona č. 77/2002 Sb. narovnat a zcela vyřešit vlastnické vztahy na dopravní cestě, aby byl vlastníkem konkrétní železniční dopravní cesty stát, potažmo prostřednictvím železniční dopravní cesty, nemůžeme s plnou odpovědností se spolehnout na výsledky jednání se zástupci Ministerstva dopravy, neboť se nepromítají bezprostředně do legislativy. Proto je stanovisko klubu KSČM celkově rezervované z hlediska podpory novely zákona, ale nebudeme hlasovat proti jejímu přijetí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Kdo dál do rozpravy ve třetím čtení? Hlásí se pan poslanec Vojíř. Prosím.
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi možná do třetice a na závěr vystoupit k této materii, neboť jak můj předřečník sdělil, myslím si, že k této věci jsme přistoupili velmi otevřeně, velmi svědomitě, s vědomím, že některé kroky je nutno činit legislativně, některé kroky je nutno činit exekutivně a některé kroky budou činěny manažersky.
My jsme dneska v situaci, kdy od roku 2002 platí zákon č. 77, a ten provedl určitý krok, který vzal veškerý majetek související tehdy s Českými drahami a překlopil ho do a. s. České dráhy. Dnes se pokoušíme sestavit model Českých drah tak, aby uspěly na předpokládaném otevřeném trhu. Abychom si zajistili, že budeme mít přitom velmi kvalitní dopravní cestu, kompatibilní s našimi sousedními cestami, to znamená v Německu, Polsku, Slovensku, Rakousku, tak jsme učinili tento krok, tento legislativní krok, bez toho by to nešlo, a převádíme z Českých drah, a. s., potřebný majetek, související právě s touto dopravní cestou, na státní organizaci - podtrhuji na státní organizaci - která bude tuto cestu dále financovat, bude do ní investovat a stát nad ní bude mít plnou garanci, to znamená v rovině řídící i v té rovině majetkové a následně i investiční. Zůstane nám něco jako holdingové uspořádání, kdy zůstane ona původní matka, a. s. České dráhy, dnes již má stoprocentní dceru, takzvané České dráhy Cargo, a. s., která se zabývá pouze nákladní dopravou, a do ní bylo vloženo pouze a jen to, co s nákladní dopravou souvisí, a předpokládám, že dojde k tomu, což by bylo logické, že z této matky bude ještě vyčleněna takzvaná osobní doprava. Jestli to bude jedna společnost, nebo jestli to budou společnosti dvě, typu jedna regionální a jedna celostátní , to bych předjímal určitý model, který je zapotřebí diskutovat.
Myslím si, dámy a pánové, že jste si všimli toho, že jsem navrhl i doprovodné usnesení, a že to po určité delší době bude opravdu velmi žádoucí, aby ministr dopravy zpracoval určitý koncepční materiál transformace české železnice, protože nejen České dráhy jsou jaksi jediným subjektem působícím na českých železnicích. To je právě od toho legislativního postavení a právního postavení železniční cesty, která by měla být kompatibilní s těmi cestami okolních států na straně jedné a na straně druhé vytvořit takové podmínky, aby až otevřeme trh v oblasti jak nákladní, tak veřejné dopravy, tak že naše společnosti, to znamená ČD Cargo a potažmo osobní doprava, budou připraveny na tento krok a nenastane situace, že by byly outsidery v té soutěži, která bezesporu může přinést pak nejvyšší náklady.
Já jsem to považoval nyní za vhodné ještě jednou říci takto sumárně, takto přehledně, a možná na margo toho, jestli se k té věci ještě vrátíme nebo nevrátíme zde ve Sněmovně. Právě že budeme mít doprovodné usnesení, a předpokládám, že pan ministr toto doprovodné usnesení plně naplní a předloží Sněmovně, tak právě v té koncepci toho materiálu budeme i diskutovat o tom, co je manažersky uděláno dobře a co bude nutno ještě udělat, co je uděláno exekutivně dobře a co bude nutno ještě udělat a co případně - což já neumím teď úplně stoprocentně vyloučit - bude možná nutno udělat ještě i legislativně.
Děkuji pěkně za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Žádám pana poslance Šimonovského, dalšího přihlášeného do rozpravy, aby se ujal slova.
Poslanec Milan Šimonovský: Pane místopředsedo, dámy a pánové, oceňuji, že pan předseda hospodářského výboru má na transformaci a restrukturalizaci Českých železnic, akciové společnosti, jasný názor, to je v pořádku, a stojí také za svým poslaneckým návrhem, který vlastně řeší převedení provozování dráhy z akciové společnosti na státní podnik Správa železniční dopravní cesty. To je myslím velmi dobře, že vlastně okomentoval tento svůj názor, který vyjádřil předložením zákona, a také jakousi vizi.
***