(17.10 hodin)
(pokračuje Čurdová)

Nicméně mi dovolte, abych se dále vyjádřila, proč tento zákon je nutné zamítnout. A co je vlastně také určitým příspěvkem v péči o rodiny. Zákon ruší uznávání péče o dítě do čtyř let věku za vážný důvod, pro který je možné odmítnout vhodné zaměstnání v době, kdy na mnoha místech republiky je chronický nedostatek předškolních zařízení, a v rozporu s jedním z důležitých cílů evropských reforem v oblasti pracovních vztahů a zaměstnanosti, kterým je vytváření podmínek pro slaďování rodinného a pracovního života. Pan premiér nás ujistil, že to pan ministr předloží a že to tedy přijde.

Dále vyřazuje z okruhu uchazečů o zaměstnání, kterým je poskytována zvýšená péče, fyzické osoby do 25 let a absolventy vysokých škol, a to bez ohledu na skutečnost, že v návrhu hlavních směrů zaměstnanosti Evropské unie pro rok 2008 až 2010 je zdůrazněno, že v rámci nového mezigeneračního přístupu by se zvláštní pozornost měla věnovat odstraňování přetrvávajícího rozdílu v zaměstnanosti žen a mužů a dalšímu zvýšení míry zaměstnanosti starších pracovníků a mladých lidí.

Dále pan premiér tady říkal něco o mobilitě pracovní síly. To mě trošičku děsí. To také zaznělo v předcházejícím hovoru, že my degradujeme člověka pouze na pracovní sílu a že o něm hovoříme jenom jako o pracovní síle. A právě pan premiér tady volal po mobilitě pracovní síly, což je v České republice samozřejmě problém. Tak pak skutečně nevím, proč se vypouští překlenovací příspěvek a příspěvek na dopravu zaměstnanců z nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a tím se vlastně dále redukují prostředky poskytované na aktivní politiku zaměstnanosti, které jsou v České republice ve srovnání s některými státy Evropské unie velmi poddimenzované. Já nevím, jestli to je šetření na správném místě a jestli je to šetření za každou cenu, které povede k těm cílům, které si stanovujete.

Dále se ruší uznávání doby přípravy na budoucí povolání jako náhradní doby zaměstnání při posuzování nároku na podporu v nezaměstnanosti, co dnes výrazně motivuje mladé lidi ke studiu a vzdělávání, a tím v souvislosti se snahami o zpoplatňování studia se dále zhoršuje možnost pro příjmově slabší rodiny zajistit vyšší formy vzdělávání pro své děti.

Vážené kolegyně a kolegové, já se domnívám, že řada důvodů, které jsem tady ocitovala, vede k tomu, aby tento zákon byl zamítnut, a proto se připojuji k návrhu svého kolegy a kolegyně a podávám návrh na zamítnutí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Anně Čurdové.

Dobré odpoledne, paní a pánové. Jestli jsem správně převzal všechny dokumenty k řízení schůze, nyní má slovo pan ministr Martin Říman. Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, pane místopředsedo.

Krátkou poznámku k tomu, co tady říkala paní poslankyně Čurdová. Ona řekla, že já jsem dopoledne poslancům ČSSD vyčítal - to slovo použila, cituji - vyčítal, že vláda ČSSD před pěti lety přivedla Českou republiku do Evropské unie. Proti tomu bych se chtěl ohradit. Já jsem to poslancům ČSSD nevyčítal, já jsem pouze konstatoval, že si musí udělat ve svých hlavách jasno - buďto chtějí, chtěli a budou chtít být členem spolku, ve kterém musí dodržovat určitá pravidla, a součástí těchto pravidel je i směrnice o data retention, kterou jsme byli nuceni transponovat do našeho právního řádu a kterou mimochodem transponovala vláda sociální demokracie již v roce 2005, takže hovořit o tom, že dneska novelou zákona zavádíme nějaké špiclování, je absolutní nesmysl. Spíše ho omezujeme, protože novela některé věci upravuje více restriktivně než ta předchozí. Anebo sociální demokracie musí přehodnotit svůj dosavadní vztah k Evropské unii se všemi důsledky, a pak může požadovat, abychom nepřijímali a netransponovali právní předpisy Evropské unie do našeho právního řádu. Nic víc a nic méně. Jenom toto rozhodnutí musíte udělat, a pak konzistentně vystupujte na jednání Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martinovi Římanovi. Nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Ptám se, kdo se hlásí z místa. Pokud nikoho nevidím, rozpravu končím.

Ptám se na závěrečná slova. Pan ministr? (Přistupuje k řečništi.) Prosím, pane místopředsedo vlády.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, chtěl bych poděkovat za tu velice živou a dlouhou diskusi. Chtěl bych také ocenit ty z kolegů, byť jsou z opozice, kteří vystupovali s věcnými připomínkami a s věcnými postoji. Samozřejmě že tady byla celá řada předpojatých ideologických výstupů, ale to k této budově a k této místnosti patří.

Já bych si dovolil zareagovat na některé záležitosti, které zazněly v průběhu rozpravy a které považuji za nutné znovu zdůraznit, případně vysvětlit. Navážu shodou okolností na svého předřečníka pana ministra Římana.

V současné době Evropská komise, především tedy dneska již bývalý komisař Fratini a komisař Špidla, připravila projekt evropské směrnice, která se jmenuje takzvané modré karty. Modré karty, které by z celoevropského hlediska přiváděly zahraniční pracovní sílu do zemí Evropské unie. Čili to, co dneska řešíme na národní úrovni, si troufám říci, že do dvou tří let budeme řešit na evropské úrovni. Byl to právě postoj mimochodem české vlády a českých ministrů na příslušných jednáních, který způsobil, že se tento projekt modrých karet nerozjel tak rychle, jak to původně plánovali členové Komise, prostě proto, že my jsme řekli, že první se musí uvolnit vnitřní pracovní trh uvnitř Evropské unie. Jinými slovy - první se musí zrušit bariéry proti volnému pohybu, a pak se bavme o tom, jak zavést celoevropský projekt příchodu pracovní síly ze zemí mimo Unii. A byli to právě ministři české vlády, kteří dali jasně najevo, že tato věc má být v tuto chvíli řešena na národní úrovni, právě proto, aby byla odstraněna i omezení volného pohybu vůči České republice. Čili nepřicházíme s ničím jiným, než o čem v současné době uvažuje Evropská komise. Jenom se lišíme v barvě. Náš program se jmenuje zelené karty, ten evropský se jmenuje modré karty.

Mimochodem, když se bavíme o těch barvách, pokud by to pro sociální demokracii bylo přijatelnější, aby akceptovala tento návrh, tak klidně to můžou být oranžové karty. Já proti tomu nic nemám, a pokud padne příslušný pozměňovací návrh v průběhu druhého čtení, sem s tím.

Já bych chtěl ale tady poukázat na jednu věc - věc, která je možná nepopulární, ale kterou je nezbytné říkat. A sice znovu poukázat na výsledek výběrového šetření pracovních sil, což je skutečně objektivní metoda, která reálně na rozdíl od evidence v úřadech práce zjišťuje, který uchazeč o práci opravdu práci hledá a chce ji a který se pouze z formálních důvodů eviduje jako uchazeč o práci, aby dosáhl na určité typy sociálních dávek.

Rozdíl počtu mezi evidencí na úřadech práce a tímto výběrovým šetřením pracovních sil je zhruba sto tisíc osob. Je naprosto legitimní a odbornými kruhy naprosto akceptovaná úvaha, že zhruba mezi těmi nezaměstnanými je toto ta stovka tisíc osob, které ve skutečnosti jsou pouze v té sociální síti, užívají sociální ochrany a všech benefitů, které z toho plynou, všechny náhradní doby na důchodové pojištění včetně platby zdravotního pojištění apod., a ve skutečnosti až tak moc pracovat nechtějí, protože v kombinaci sociálních dávek a příležitostné práce načerno - samozřejmě když si potom spočítáte jejich čistý příjem, tak by dokonce hrubého musely mít plat možná na úrovni průměrného platu, ne-li mírně nadprůměrného platu. Takže ano, říkám otevřeně, vůči těmto lidem míří tento zákon. Ano, říkám otevřeně, má jim znepříjemnit ono hovění v sociální síti. Naopak všechna opatření, která jsou zde vyjmenovaná, vůči poctivým slušným lidem, kteří bez vlastní viny přijdou o práci - a tady já musím souhlasit s tezí, kterou tady řekl pan předseda Škromach, že ztratit práci není hřích, ano, já s tím naprosto souhlasím - tak těmto lidem naopak má být věnována větší pomoc.

Pan poslanec Opálka tady říkal: kde se ztratila práce s tím nezaměstnaným, s tím klientem? Ale když si přečtete ten návrh, to tam přesně je. Na rozdíl od dosavadního stavu zavádíme povinnost vypracovat individuální akční plán pro každého nezaměstnaného, kdo je nezaměstnaný déle než pět měsíců. Je to povinnost úřadu práce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP