(17.50 hodin)
(pokračuje Julínek)

A právě David Rath a poslanci sociální demokracie tenkrát nechtěli, a udělali pozměňovací návrh a vrátili zpátky výběrové řízení na praktického lékaře, což je ta bariéra, kterou tady znovu odstraňují v tomto zákoně, a je to jediné, co tady opravdu činí. To znamená nečiní tím přechod smluvních vztahů, fakticky to není podle tohoto návrhu možné, a dělají jediné, že odstraňují výběrové řízení v případech, které jsou v návrhu uvedeny, tak aby mohly přejít na nového nabyvatele.

Proto bych prosil váženou Sněmovnu, aby tento návrh zákona zamítla, aby se nevyvolala falešná naděje pro lékaře, a nechala průchod potom vládním návrhům zákonů, které to ošetří bezchybně a hlavně kompletně. Děkuji pěkně.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi Tomáši Julínkovi. Sice eviduji, a pan zpravodaj také, jeho návrh, ale ten pak musí padnout v rozpravě od někoho z poslanců.

S faktickou poznámkou pan kolega David Rath před řádně přihlášeným panem poslancem Borisem Šťastným. Prosím, pane poslanče, k faktické poznámce.

 

Poslanec David Rath: Děkuji. Protože jde o technickou věc, kde v podstatě není rozporu, tak si myslím, že je daleko jednodušší to vyřešit teď hned a nečekat na vládní normu, protože nikde nemáme zajištěno a zaručeno, že ten vládní zákon projde, protože vedle této věci, která je asi bezkonfliktní, bude obsahovat spoustu konfliktních věcí. Čili proč nevyřešit tuto řekněme aktuální, palčivou, bezkonfliktní věc dnes? To je první poznámka.

Druhá poznámka. Ano, byli jsme proti tomu, aby praktičtí lékaři mohli vstupovat na trh bez výběrového řízení, ale vy jste neřekl bé, pane ministře. Vy jste to navrhoval tak, že o tom bude zcela netransparentně, někde v tichu, v přítmí kanceláří, rozhodovat úředník ze zdravotní pojišťovny. Čili Frantovi Vopršálkovi smlouvu dá a Pepovi Novákovi smlouvu nedá. Tak jste to vy napsal, že absolutní rozhodování bez jakýchkoliv kritérií a zdůvodňování bude mít čistě zdravotní pojišťovna. My nikdy nebudeme souhlasit s diktátem zdravotních pojišťoven, s nekontrolovaným diktátem zdravotních pojišťoven, které by si rozhodovaly tak, jak je napadne, v situacích, tak jak je napadne.

Poslední věc. Strašně rád bych vám věřil, že vládní návrh zákon bude dokonalý, bezchybný a ideální, ale bohužel realita je taková, že nakonec ty vládní návrhy musí rušit Ústavní soud, jak třeba zrušil jeden z vašich vládních návrhů dnes a možná zruší brzy i další. Čili nejsou asi tak ideální, bezchybné a nekonfliktní.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Boris Šťastný ještě počká. S faktickou poznámkou pan ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji, pane místopředsedo. To bude velmi rychlé. Dnes už toho bylo více, co tady zaznělo z úst pana poslance Ratha, co mělo zmást vaši mysl a mělo vás poplést. Prosím vás, nenechte se ani teď poplést.

Výběrové řízení je nezávazné pro zdravotní pojišťovny. To znamená v každém případě rozhoduje úředník zdravotní pojišťovny. My jsme jenom chtěli odstranit byrokracii výběrového řízení, které je z tohoto hlediska, nebo právě proto, že rozhoduje pojišťovna, v konečném důsledku jsme chtěli prostě tuto byrokracii odstranit. O nic jiného nešlo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji. Ještě s faktickou poznámkou, výměna mezi panem ministrem a panem navrhovatelem Davidem Rathem. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Rath: Pane ministře, já nikdy nebudu tak schopný v tom, poplést ostatní jako vy, čili v tom s vámi nechci soutěžit.

Ale k té věci, kterou jste řekl. V minulém volebním období to byla vláda sociální demokracie a Ministerstvo zdravotnictví, které navrhovalo závaznost výběrových řízení pro pojišťovny, a byla to ODS, která to nepodpořila a hlasovala proti tomu. Tolik jenom na upřesnění.

I tak je lepší mít výběrové řízení, byť nezávazné, ale takové, kde je alespoň vidět, kdo jak hlasuje, a musí své rozhodnutí a stanovisko odůvodnit. Když pojišťovna výsledek nerespektuje, tak to všichni vědí, vidí, mohou to kritizovat. A je úplně něco jiného dát do zákona, že si pojišťovna může dělat úplně co chce a rozhodovat naprosto netransparentně. Myslím, že ten rozdíl je zcela jednoznačný.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji i za dodržení času. A teď se vším příkořím řádně přihlášený pan poslanec Boris Šťastný. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Boris Šťastný: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, pro mnohé z nás to může být věc velmi komplikovaná, i když předkladatel ji popsal jednoduše. Já se pokusím zcela věcně přiblížit, o čem hovoříme, a doplnit argumenty pana ministra zdravotnictví.

Jak bylo řečeno, my projednáváme poslaneckou novelu zákona č. 48 o veřejném zdravotním pojištění, tedy právního předpisu, který obsahuje základní zásady veřejného zdravotního pojištění a práva a povinnosti zdravotních pojišťoven, mimo jiné tedy v oblasti plnění pojistného na všeobecné zdravotním pojištění a v oblasti zajišťování poskytování zdravotní péče a úhrady této péče. Je samozřejmě známým faktem, že stávající zákon upravující veřejné zdravotní pojištění je zastaralý, že ten zákon je nekoncepční a v podstatě nekonzistentní. On byl přijat v roce 1997 v reakci na nedostatečnou právní úpravu rozsahu zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění a ta vedla k ohrožení finanční stability celého systému. Tento zákon byl předložen jako přechodná právní úprava s očekávanou dobou platnosti jeden rok, a dosud se nepodařilo nahradit tuto úpravu novým zákonem. Byl novelizován do této chvíle celkem padesátkrát. Má celou řadu formálních i obsahových nedostatků.

I proto, jak již říkal pan ministr zdravotnictví, vláda nedávno schválila věcný záměr zákona o veřejném zdravotním pojištění. Jednou z jeho elementárních součástí je koncepční řešení cese již uzavřené smlouvy zdravotnického zařízení se zdravotní pojišťovnou v souvislosti s převodem, darováním a dědickým nabytím lékařských praxí. Co víc, nad zmíněný rámec dojde ke komplexnímu řešení smluvní problematiky, protože bude umožněn pružnější výběr poskytovatele zdravotní péče jako smluvního partnera, a logicky nově zákon zakotví oprávnění zdravotní pojišťovny uzavřít smlouvu o poskytování a úhradě zdravotních služeb i s poskytovatelem, který nemá například sídlo na území České republiky.

Vládou připravovaný zákon tedy upraví smlouvu o poskytování a úhradě zdravotních služeb jako zvláštní smluvní typ nad rámec zákona 513/1991 Sb., tedy obchodního zákoníku, a právní vztahy vyplývající z této smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb se budou řídit tímto zákonem. Subsidiárně se upraví obchodní zákoník a smluvními stranami i nadále zůstane pojišťovna a poskytovatel.

Já se to snažím velmi pečlivě popsat, protože se pokouším dostat k podstatě věci, proč si myslím, že bychom měli počkat na novelu zákona o zdravotním pojištění a v tuto chvíli nedělat tuto jednoduchou dílčí změnu. Určitě to není proti českým lékařům ani lékařkám, určitě to není proti převodu praxí, dědění praxí atd., ale je to opravdu návrh, který vychází ze snahy vytvářet komplexní, smysluplnou a provázanou legislativu v oblasti zdravotnictví.

Jak již bylo řečeno, tato úprava smluvních vztahů, která je vládou připravována, resp. Ministerstvem zdravotnictví, bude zajišťovat a zahrnovat podmínky kvality poskytovaných zdravotních služeb, výši a způsob úhrady za poskytované služby včetně lhůt splatnosti účtovaných částek a období, bude moci obsahovat dobu platnosti smlouvy, způsob a důvody pro ukončení smlouvy atd.

Čili zdravotní pojišťovny nově - a to je velmi důležitá věc - novou úpravou získají možnost uzavřít smlouvu jakéhokoliv obsahu. A touto úpravou současně odpadne nutnost realizace dohodovacích řízení, resp. dohodovací řízení o rámcových smlouvách a zmocnění Ministerstva zdravotnictví pro vydání rámcových smluv vyhláškou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP