(12.40 hodin)
(pokračuje Petruška)

Upřímně řečeno, tady kolegové argumentovali tím, že občan zejména na venkově nemá takové příjmy jako třeba občané ve městě a že hodnota těch nemovitostí není tak vysoká. To je samozřejmě pravda, nicméně dnes hodnoty nemovitostí jsou v řádech statisíců - nejméně, spíš milionů, to znamená, že poplatek 1000 Kč jsou promile. I kdyby to byla dvě, tři promile z ceny té nemovitosti, myslím si, že to nikoho smrtelně nebo zásadně neovlivní v možnosti tu nemovitost prodat nebo převést. To je věc jedna. To znamená, že sociální dopady to mít nemůže.

Druhá věc je, že běžný občan a obyvatel venkova nemovitost nepřevádí jednou do roka nebo vícekrát do roka. Běžný občan venkova ji možná převádí jednou za pět let a ani to si nemyslím, že je pravidlem.

Když umožníme katastrům rozvíjet svoji činnost, dále zefektivníme jejich práci, navíc přisuneme do toho sektoru i další peníze, které umožní digitalizaci, tak jak o tom mluvil pan ministr. To znamená, že já si myslím, že argumentace, že tím nějak významně zatížíme sociálně slabší vrstvy, je falešná a že můžeme klidně přistoupit k zvýšení poplatků a nebát se toho. Pokud by ta výše bylo to, co by mělo rozhodovat o tom, jestli zákon bude, nebo nebude přijat, tak tu výši prodiskutujme na výborech a ten výstup by potom mohl být akceptován Sněmovnou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Petruškovi. Ptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Není žádná taková. Končím tedy obecnou rozpravu a zeptám se na případná závěrečná slova. Pan ministr Gandalovič. Prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Jen velmi stručně k těm dvěma vzneseným výhradám ohledně sociálního dopadu zvýšení poplatků za vklady do katastru nemovitostí.

Otázka číslo jedna: Chceme, aby katastr zkvalitnil svoje služby? Nepochybně ano. Cesta k tomu je investice do technického vybavení a proces digitalizace. To je velmi náročný a drahý proces, který musí někdo zaplatit. Chceme, aby tento proces zaplatili všichni daňoví poplatníci, i ti, kteří do katastru nic nevkládají? Myslím si, že to nechceme. Chceme, aby se na tom podíleli především ti, kteří služby katastrálního úřadu využívají.

Další otázka: Chceme tedy tyto poplatky zvýšit spíše plošně? Co znamená plošné zvýšení poplatků. Nepochybně to, že právě na ty menší vkladatele dopadne větší tíha toho zvýšení. Prostě proto, že vlastně od té skupiny menších vkladatelů, kteří vkládají menší celky jednou za nějakou dobu, budeme muset vybrat více. V případě, že to uděláme touto restrukturalizací poplatků, kdy se fakticky zpoplatňuje každý vklad jednotlivé nemovitosti v tom daném souboru, tak logicky více to dopadá na realitní kanceláře, na subjekty, které navrhují vklady větších souborů nemovitostí. A tím nepochybně nejsou právě lidé na venkově, těmi jsou spíše podnikatelé v oboru realit ve větších městech.

To znamená já si myslím na rozdíl od pánů poslanců, kteří namítali sociální necitlivost tohoto opatření, že tak jak je to opatření navrženo, je právě naopak sociálně citlivější, než kdyby bylo navrženo jako plošné opatření. Musím říci, že i s tím jsme šli do jednání s asociacemi realitních kanceláří a s těmi většími subjekty, a i s tím to tyto větší subjekty na sebe přejímají, protože pro ně, jak už jsem řekl, je podstatně důležitější práce katastru, protože v tom jim takzvaně visí peníze daleko zásadnější, než to, zda budou platit o několik tisíc víc za tyto vklady.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych zdůraznit, že takto navržené opatření, pokud se shodneme na tom, že musí být tento poplatek zvýšen, a o tom snad není pochyby, protože už je snad u nás ještě nižší než na Slovensku, tak takto navržené zvýšení, respektive restrukturalizace těch poplatků je naopak činěna s velkým ohledem na sociální citlivost.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi zemědělství. Zeptám se na závěrečné slovo. Pan zpravodaj? Ne.

Přivolávám naše kolegy, abychom mohli absolvovat hlasování o přikázání výborům k projednání, protože jsme už po obecné rozpravě a po závěrečných slovech a je před námi hlasování o přikázání.

Organizační výbor navrhuje přikázání výboru zemědělskému. Má někdo jiný návrh na přikázání výborům? Nevidím žádný takový.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 85. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním výboru zemědělskému. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 85, přítomno 122, pro 107, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání zemědělskému výboru. Tím končí prvé čtení bodu číslo 34, sněmovního tisku 460 - s poděkováním panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dámy a pánové, zahajuji ještě projednávání bodu číslo 39 Je jím

 

39.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu

s ratifikací Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Království Bahrajn
o podpoře a ochraně investic, podepsaná dne 15. října 2007 v Praze
/sněmovní tisk 356/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády měl uvést tento návrh pan ministr financí Miroslav Kalousek, ale zastoupí ho pan ministr Aleš Řebíček. Prosím tedy pana ministra o slovo.

 

Ministr dopravy ČR Aleš Řebíček Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, předkládám Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu s ratifikací Dohodu mezi vládou České republiky a vládou Království Bahrajn o podpoře a ochraně investic, která byla podepsána 15. října 2007 v Praze. Předkládaná dohoda byla projednána rozpočtovým výborem a zahraničním výborem Poslanecké sněmovny. Oba výbory doporučily Poslanecké sněmovně dát souhlas s ratifikací.

Dohoda byla expertně sjednána v září 2001. Základem pro jednání byl český vzorový text investiční dohody, do něhož byly na základě požadavku bahrajnské strany zapracovány některé úpravy odlišné od českého vzorového návrhu. Nejvýznamnější odchylkou od české vzorové dohody je zahrnutí islámských investičních fondů do definice investic v článku 1. Islámské investiční fondy jsou založeny na principech islámského práva šaríja a investování prostřednictvím těchto fondů proto musí splňovat určité podmínky. Především v těchto fondech není garantován předem určený zisk na principu klasických úroků, ale investor se poměrnou částí podílí na aktuálním zisku nebo ztrátě fondu. Dále je nepřípustné investování do zakázaných aktivit, jako je produkce alkoholu, hazardní hry, pornografie. Zakotvení islámských investičních fondů není v rozporu s pojetím investic podle dohody, neboť investice budou uskutečňovány v souladu s právním řádem hostitelského státu, a protože bahrajnský právní řád připouští tento způsob investování, rozšiřuje se ta možnost pro české investory, kteří se rozhodnou pro své investiční aktivity využít tuto formu podnikání.

Návrh dohody byl předložen vládě České republiky, která sjednání dohody odsouhlasila. Vzhledem ke vstupu České republiky do EU však musela česká strana znovu otevřít expertní jednání a navrhla změny některých ustanovení z důvodu zajištění slučitelnosti dohody s komunitárním právem. Konkrétně se jedná o změnu článku 3, umožňující České republice poskytnout výhodnější zacházení těm investorům, kterým je takovéto zacházení poskytováno v rámci EU.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP