(10.00 hodin)

Poslanec Jan Klas: Pane místopředsedo, tím, že jste začal obvyklými floskulemi, že tomu nerozumíme, kdokoliv interpeluje, že jsme hlupáci, že v podstatě jednáme o něčem, k čemu nemáme ani žádné podklady, to už jsem si zvykl. Já jsem v politice poměrně dlouho, že jste ze mne udělal blbečka, na to jsem zvyklý. To je taktika, bych řekl, každé vlády. A pamatuji jich pár. Ale jednou větou jste mě neskutečně naštval. Co si to dovolujete, tady se zmiňovat o jakémsi lobbingu ve prospěch francouzských firem! Pokud vím, tak vy jste podnikal za těch 18 let v politice. Já ne. Já jsem nebyl vyšetřován policií ohledně podnikání. Takže vážně volte slova! Tady končí veškerá legrace, nezahrávejte si s tím, protože já nemám moc rád, když se někdo brání způsobem podpásových úderů. Anebo tu hru přijmu. A půjdeme na to oba.

Takže nejenom že jste udělal hlupáka ze mě, ale vy děláte hlupáka ze všech krajských hejtmanů. Cituji dopis na premiéra vlády: Hejtmani jsou vážně znepokojeni současným stavem připravenosti České republiky k naplnění výše uvedené směrnice a zejména podmínkami, které jsou pro čerpání dotací na vodohospodářské projekty nastaveny. V případě, že se tyto podmínky nezmění, nebudou identifikovány jiné zdroje pro financování vodohospodářské struktury, obávají se dramatického zvýšení ceny vodného a stočného pro více než 3 miliony obyvatel. Chybět bude asi 60 miliard.

To znamená i těch 14 hejtmanů jsou hlupáci, tak jako poslanec Klas. Já myslím, že ti lidé tomu daleko víc rozumějí, když už chcete o tom mluvit, než já, a možná že svými znalostmi se vyrovnají vašim, protože oni jsou v tom bezprostředním kontaktu a jsou zodpovědní za tyto věci na jednotlivých krajích. Takže já si myslím, že by bylo dobré, kdybyste se vrátil ke svému výroku a zamyslel se nad tím a byl ochoten jít na dohodu, že díky tomuto dopisu jste se, alespoň podle médií, kladně postavil k možnosti založit státní fond, což už je určité jakoby "přiznání", že problém je s financováním, k návrhu na zřízení speciálního národního fondu pro vodohospodářské projekty, pokud nebudou dojednány přijatelnější podmínky pro čerpání podpory z evropských projektů. To je také zajímavá věta, pokud je identická.

Já bych byl rád, kdybyste hejtmanům v tomto směru pomohl a společně i s ostatními kolegy z vlády se angažoval v tomto zřízení fondu, protože jestliže platí to číslo, které uvádějí hejtmani, a nikoli žádný francouzský lobbista Jan Klas, 60 miliard, a vy nesete zodpovědnost, že od roku 2010 bude vodné a stočné sociálně neúnosné, jenom vy, protože ostatní státy tak vstřícné nebyly v Evropské komisi. Já je nebudu jmenovat, je to velice citlivá záležitost, ale my jsme dokonce papežštější než papež. My jsme jedni z mála států, který nejenom přijal podmínky Evropské unie, ale navíc pracovníci vašeho ministerstva, pane ministře, a jejich konzultanti podmínky Evropské unie iniciativně rozpracovali do ještě přísnější formy v tzv. metodice pro žadatele. Tím házíte klacky pod nohy českým občanům a děláte jim to ještě těžší, než by bylo nutné.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Klasovi. Hovořit bude místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Ještě doplním. Vyjádřím se k tématům, myslím v otázkách, ve kterých se, pane poslanče, mýlíte a budu korigovat věci, které nejsou správné.

Za prvé. Pokud se týká dopisu pana hejtmana Tošenovského, k tomu je potřeba říci, že dříve, nežli jsem ten dopis dostal, tak se mne na něj ptala média, na odpověď, a jakmile jsem ten dopis dostal na stůl, tak jsem na něj odpověděl. A není pravdou, a citujete-li nějaká média, tak já musím popřít, že bych vůbec připustil - omlouvám se za to, za co jste mě pochválil, takže ta pochvala bude neplatná - že bych vůbec připustil, že by mohl vzniknout nějaký fond vodohospodářské infrastruktury.

Za prvé je to v rozporu s programovým prohlášením vlády. Vláda se zavázala postupně zrušit všechny fondy, mimorozpočtové zdroje, vyjma Státního fondu životního prostředí. Nebudu vysvětlovat ten důvod, proč byl Státní fond životního prostředí vyňat. Je to primárně kvůli tomu, že má vlastní zdroje příjmů, které jsou dány zákonem a zároveň je administrátorem operačního programu Životního prostředí.

Čili já jsem tento nesmysl nepřipustil a úvahy o korekci vyjednaných smluv s Evropskou komisí od podmínek přijatelnosti, které jsou součástí již vypsaných žádostí, jsou naprosto liché a scestné. A jakékoliv úsilí kohokoliv v této oblasti je prostě zbytečné. Je to možná dobré politikum před krajskými volbami, ale výsledek toho je nula. Protože je vyjednáno, žadatelé předkládají projekty, finanční prostředky jsou poskytovány. Mám tady statistiku jednotlivých projektů, které už byly podpořeny, schváleny a kde už jsou zahájeny investice.

Pokud jde o vaši citaci z dopisu hejtmanů a 60 miliard korun. Vláda každoročně projednává materiál, který se jmenuje Aktualizace strategie financování implementace směrnice Rady 91/271 o čištění městských odpadních vod. Podle poslední aktualizace ze 4. února 2008 finanční náročnost je, pane poslanče, 49,134 miliardy korun, k dořešení zbývá 341 aglomerací nad 2000 ekvivalentních obyvatel, stavbu čistírny odpadních vod zbývá dořešit ve 123 aglomeracích, dostavbu kanalizace ve 154 aglomeracích a čistírnu i kanalizaci v 64 aglomeracích. U dalších 174 aglomerací nad 2000 se dá říci, že splňují požadavky směrnice, ale u 109 z nich jsou připraveny projekty na optimální dořešení infrastruktury. Takhle vypadá, pane poslanče, ta statistika.

Pokud říkáte, že jsme byli pilní, a že jsme dokonce poskytli Evropské komisi nějaké podklady, a vyznělo to tady tak, jako kdybychom udělali nějaký čin, kterým jsme snad téměř poškodili Českou republiku, tak bych tady pouze ocitoval paní Maternovou, s kterou se vedlo primárně vyjednávání v DG Environment. Oni dva roky marně žádali od českých vlád analýzu vodárenských smluv a neměli nic k dispozici, a teprve od Ministerstva životního prostředí v polovině minulého roku dostali právnické zmapování smluv a jejich typologii z hlediska délky trvání. To nám umožnilo přistupovat diferencovaně k jednotlivým projektům a smlouvám, vyčlenit provozní smlouvy, kde má většinu privátní subjekt, z nich vyčlenit privátní smlouvy, které jsou v pořádku, které v principu odpovídají podmínkám, které jsme dohodli, včetně toho, že jsme vyjednali termín 2022 jako ještě únosný pro délku trvání smluv. Čili to byl vůbec základ dohody, pane poslanče. Kdybychom nešli v té debatě do konkrétností, tak bychom na té obecnosti zhasli. My bychom prostě nedokázali vyjednat vůbec nic.

Tolik má reakce na toto vaše poslední vyjádření a věřím, že časem tohle napětí si sedne a že výsledky a vlastně důsledky toho, co se podařilo vyjednat, budou v čase uznány i těmi největšími kritiky, kteří mají teď takovou velikou péči o ten velmi úzký fragment provozovatelů, kteří uzavřeli smlouvy, pro které Evropská komise jednoduše není ochotna poskytnout finanční prostředky, protože nehodlá akceptovat takovou míru netransparentnosti a nehodlá dotovat nepřiměřený zisk vodohospodářských společností, které tyto smlouvy na počátku 90. let vyjednaly.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP