(14.30 hodin)

Poslankyně Ivana Levá: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, výbor pro sociální politiku se zabýval tímto tiskem na své schůzi 26. června 2008. Po zdůvodnění místopředsedy vlády pana ministra Nečase a zpravodajské zprávě Ivany Levé a po rozpravě výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, tisk 516, a přijala k tomuto návrhu změny a doplnění, které vy máte ve sněmovním tisku 516/1; zmocňuje zpravodajku výboru, aby vás seznámila se svým usnesením. To je vše.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Poprosím vás, abyste si sedla ke stolku zpravodajů.

Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádné písemné přihlášky, ale z místa se hlásí pan poslanec Opálka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane předsedo. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, máme dnes druhé čtení zákona, který údajně je nutno projednat co nejrychleji, aby byla vyřešena delimitace ještě před 1.lednem 2009 a zákon vstoupil v platnost k 1. 1. 2009. Musím říci, že kdyby vláda předložila zákon dříve než 21. 5., tak bychom zřejmě měli za sebou i třetí čtení. Ale vzhledem k tomu, že se počítalo pravděpodobně s Národním úřadem pro zaměstnanost a sociální péči, tak došlo k náhradnímu řešení, které dnes projednáváme.

Musím říci, že státní sociální podpora s delimitací z okresních úřadů, které dle mého názoru byly fungující jednotkou, zbytečně zrušenou, na pověřené obce, pak veletoč zpátky - nebo "zpátky", na úřady práce, byla dost drahá záležitost, která daňové poplatníky připravila nejen o nemálo peněz, ale i úředníky o nervy.

V tom původním návrhu, který předkládala předminulá vláda, bylo to asymetrické složení nejenom pro Prahu, ale i pro Brno, Ostravu a Plzeň. Chci připomenout těm, kteří v minulém volebním období v této Poslanecké sněmovně seděli, že jsem upozorňoval už v roce 2003, že by tato asymetrie těch čtyř magistrátních měst, čili Prahy, Brna, Ostravy a Plzně, neměla být zaváděna. Ve výboru - tehdy ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví - se podařilo alespoň odstranit asymetrii u Brna, Ostravy a Plzně, ale bohužel Praha byla tak silně zalobbovaná, že tato změna byla pro Prahu schválena. Dnes se ukazuje, po pěti letech, že to, co jsem tehdy z této tribuny hlásal, je pravda, a nová vláda přistupuje k tomuto řešení.

Chci říci, že náš poslanecký klub nemá problém s podporou tohoto zákona, jen si myslíme, že ministerstvo, respektive vláda mohla s tím zákonem přijít dřív a nemusela natahovat ty termíny na prázdninové měsíce.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Do rozpravy nemám žádnou další přihlášku. Z místa se hlásí pan poslanec Škromach. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, já bych jenom chtěl krátce k této věci říci, že určitě je to vnímáno jako systémová změna, i když na druhé straně si myslím, že tato změna bude znamenat organizační problémy, a nakonec je to vyčísleno i v důvodové zprávě. A tady bych možná ještě upozornil, že pan poslanec Opálka neměl zcela pravdu, když říkal, že ta asymetrie byla zavedena těmi zákony v minulosti, a pokud jde o ta tři města, která uvedl - Brno, Ostrava, Plzeň -, to byla historická záležitost, včetně Prahy, dlouhodobá, nikdy nebyly tyto věci spravovány jiným způsobem. Čili na rozdíl od ostatních okresů tyto věci byly zavedené.

Možná že by bylo dost zajímavé, kdyby pan ministr informoval Poslaneckou sněmovnu o tom, jak se vyrovnají příslušné úřady práce s výraznými změnami výše platů, které mají pracovníci a pracovnice v rámci magistrátů, které tuto činnost provádějí, a jsem přesvědčen, že v rámci uvedených finančních prostředků, které budou mít úřady práce k dispozici, nebudou schopny zajistit převod těchto pracovníků na úřady práce tak, aby jim zachovaly stejné platové podmínky, jako mají dneska na magistrátech. A už vůbec nehovořím o tom, že to bude vyvolávat určité řekněme problémy a pnutí z hlediska toho, že ty rozdíly jsou poměrně významné proti platům zaměstnanců ve státní správě, tedy na úřadech práce. Ty průměrné výdělky, které jsou tady uvedeny, jsou samozřejmě přepočteny na tabulková místa a neodpovídají dnešní skutečné realitě jednotlivých pracovníků.

Možná - jenom pro zdůraznění - je potřeba říci, že se bude jednat o převod téměř 300 zaměstnanců. Co to znamená? Znamená to, že ministerstvo práce zvýší počet zaměstnanců ministerstva práce o více než 300 zaměstnanců. Nevím, jak se to shoduje se záměrem vlády snižovat počty zaměstnanců ve státní správě. Jenom pro dokreslení toho, že to není zadarmo, si dovolím tady přečíst z důvodové zprávy: náklady na 262 osob - 120 milionů ročně, náklady na 51 obslužných zaměstnanců - 26 milionů ročně. Nově vzniklé náklady spojené s pronájmem prostor - takže ministerstvo bude platit za pronájmy zpočátku 24 milionů. Otázka je, a tady bych měl dotaz na pana ministra, jak jsou zajištěny tyto pronájmy z dlouhodobého hlediska, předpokládám, že to je většinou ve vztahu k Magistrátu města Prahy. A samozřejmě i otázka, jestli jsou to jenom prostory, protože tady se hovoří o prostorách, nikoli o zařízení a dalších věcech, které samozřejmě mohly být převedeny, či budou pořízeny nově.

Z tohoto důvodu jsem přesvědčen, že jednak to projednávání dnes je celkem zbytečné z hlediska lhůt, jednak považuji termín 1. 1. 2009 za poměrně šibeniční, i když ten zákon celkem hladce projde. Myslím si, že tady by mělo dojít k odložení účinnosti toho zákona až k 1. 1. 2010 proto, aby ministerstvo mělo čas se na tuto změnu patřičně připravit, tak aby nedošlo k problémům v oblasti sociálního systému v rámci působnosti města Prahy.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.

Táži se pana předkladatele a ministra, jestli chce závěrečné slovo. Paní zpravodajka nechce. Pan ministr také nechce. Nebo chce? Jenom bude reagovat. Takže prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, já jenom stručně zareaguji, protože jsem byl přímo dotázán panem předsedou výboru Škromachem.

Samozřejmě nikdo nepopírá, že tento problém nebude lehký. Koneckonců pan předseda Škromach ho sám pamatuje v době, kdy se státní sociální podpora také převáděla ze samospráv na úřady práce, čili ty problémy bezesporu tady budou. Na druhé straně došlo k jasné dohodě mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí na straně jedné a Magistrátem hlavního města Prahy a především městskými částmi na straně druhé. Ta nespravedlnost, kdy v rámci republiky je systém státní sociální podpory vykonávaný úřady práce plně financován ze státního rozpočtu, kdežto státní správa dělaná v přenesené působnosti městskými částmi je financována pouze příspěvkem a kdy de facto městské části Prahy dotovaly výkon státní správy, byla dlouhodobě neudržitelná.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP