(14.20 hodin)
(pokračuje Vlček)

Takže nyní budeme hlasovat, kdo souhlasí s programem, tak jak byl předložen na pozvánkách. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 2. Z přítomných 192 poslankyň a poslanců pro návrh hlasovalo 163, proti nikdo. Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.

 

Nyní se tedy budeme řídit naším schváleným programem. Přistoupíme k prvnímu bodu našeho programu.

Než zahájím první bod, ještě o slovo se přihlásil místopředseda Poslanecké sněmovny Lubomír Zaorálek. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobré odpoledne, dámy a pánové, kolegové. Já jenom chci říci, že jsem sledoval pana premiéra a byl jsem zvědavý na to, jestli zareaguje na tu výzvu, která tady zazněla z úst místopředsedy Vojtěcha Filipa. A čekal jsem na to, jestli premiér bude reagovat.

Já bych rád řekl, že si stejně jako místopředseda Filip myslím, že by Sněmovna, pokud jí to umožňuje jednací řád, měla využít té příležitosti a vyslechnout zprávu premiéra k situaci, která se vyvinula v Gruzii, protože to pokládám v této chvíli za stěžejní zahraničněpolitickou záležitost v naší zemi, a především proto, že si myslím, že Česká republika není jenom jedna z mnoha zemí Evropské unie, ale je to země, která od 1. ledna příštího roku je zemí, která bude předsedat Evropské unii. Jsem přesvědčen, že si nemůžeme dovolit v této věci neformulovat stanovisko. A my jsme svědky toho, že něco říká ministr zahraničí, něco říká prezident České republiky, od premiéra jsme jasné stanovisko neslyšeli.

Já si myslím, že to, co se děje v Gruzii, je vzhledem k našemu blížícímu se předsednictví velká výzva pro Českou republiku, protože je velmi pravděpodobné, že Francie jako současná předsedající země stěží tento konflikt přivede k nějakému výsledku. Takže je to podle mě velká výzva pro Českou republiku, stejně jako je to velká výzva pro Evropskou unii. Je to něco, co se dá snadno zmařit, anebo dokonce co není možné ani jako výzvu vidět. A mně mrzí, že z toho, jak se v současné době vláda chová, tak mi připadá, že nám ta šance uniká a možná docela unikne. Proto si myslím, že pokud se sešla Sněmovna, tak je to důležitá půda k tomu, abychom se o té věci bavili, pokud nám to jednací řád umožňuje, a tu příležitost prostě nezahodili. Já bych o to velice stál, kdybych stanovisko premiéra slyšel. Velice bych stál o to, co je pozicí a jak formuluje pozici České republiky v této chvíli a hlavně jaké jsou další plány.

Pokládám za chybu, že Česká republika neparticipovala na jednáních prezidenta Sarkozyho v Moskvě, v Tbilisi, že jsme neměli svého zástupce v této skupině, bez ohledu na to, jak bylo obtížné se tam dostat. Myslím si, že my jsme měli silné argumenty, proč být u toho. Připadá mi, že naše velvyslanectví v Bruselu není dostatečně aktivní. Rád bych slyšel pana premiéra třeba, aby nás ujistil, že to není pravda, že se nám to jenom zdá.

Takže opakuji: Mě mrzí, že pan premiér nereaguje na tu výzvu pana místopředsedy Filipa, dokonce tady v této chvíli - tentokrát opravdu, tuším - není a že se zřejmě nedovíme nic. Jako - je to chyba a domnívám se, že je nutné na to upozorňovat, protože za pár měsíců budeme zemí, která ponese velkou odpovědnost za to, jak se i situace v Gruzii bude dále vyvíjet.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane místopředsedo.

A nyní přikročíme k prvnímu bodu a je jím

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 516/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Pane místopředsedo, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, smysl tohoto zákona jsem podrobně vysvětlil v průběhu prvního čtení. Dovolím si jenom zopakovat, že jeho základním účelem je symetrizovat systém státní sociální podpory v rámci celé České republiky, kde na území hlavního města Prahy je vykonávána státní správa v oblasti státní sociální podpory na základě statutu hlavního města Prahy 22 městskými částmi s tím, že ve zbytku území České republiky je vykonávána tato pravomoc úřady práce, kde druhoinstančním orgánem na území České republiky mimo Prahy jsou krajské úřady a na území hlavního města Prahy je to Magistrát hlavního města Prahy.

Smyslem tohoto ustanovení je převod této pravomoci na Úřad práce hlavního města Prahy s tím, že druhoinstančním úřadem by zůstal Magistrát hlavního města Prahy. Toto opatření řeší také převod jednotlivých právních nároků v rámci tohoto kroku a představuje symetrizaci a zjednodušení státní správy, kdy se zjednodušuje i systém financování vzhledem k tomu, že samosprávné orgány na území Prahy dostávaly pouze příspěvek na výkon státní správy, kdežto ve zbytku území České republiky byl tento výkon státní správy hrazen plně ze státního rozpočtu. Tímto opatřením bude zaveden jednotný systém státní správy v oblasti státní sociální podpory na celém území České republiky.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 516/1. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku paní poslankyně Ivana Levá. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP