(10.50 hodin)
(pokračuje Liška)

Proto také chystáme systém zavedení základních studijního grantu nízkoúročených půjček poskytovaných státem, zvětšíme podíl příjemců sociálních stipendií, jinými slovy, dnes roztříštěný a neefektivní systém nepřímé sociální pomoci studentům vysokých škol mnohem více zacílíme přímo na studenty, a zejména na ty, kteří to opravdu potřebují.

Dovolte mi ještě poznámku na závěr. Já velmi vítám to, že váš stínový ministr školství měl tu odvahu a otevřel i v sociální demokracii debatu o případném školném. I on totiž v dokumentu, který sociální demokracie zveřejnila, totiž v Zelené knize školství, hovoří o školném a o dalších motivačních prvcích, které by měl tento systém obsahovat. Já si myslím, že to je krok úplně správný, protože tak jak tady můj předřečník pan předseda školského výboru Walter Bartoš řekl, nakonec si budeme stejně muset sednout k jednomu stolu a říci si, zda tady tento motivační prvek sociálně odstupňovaného školného s efektivním systémem finanční podpory, sociální podpory vysokoškolským studentům, budeme muset společně nadesignovat. Já si myslím, že právě toto je naprosto klíčové. Aby se vzdělávací soustava nemusela každé volební období setkávat s novými revolučními změnami, bude podpora z vaší strany naprosto klíčová. Myslím, že nakonec k určité shodě dojdeme. Já tu debatu vítám a děkuji stínovému ministru školství, že ji otevřel i za vás. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji ministru školství panu Ondřeji Liškovi. Dvě faktické poznámky, tři řádně přihlášení. S faktickou poznámkou pan poslanec Ohlídal.

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Pan ministr Liška mě dnes překvapuje, pořád a pořád. Před chviličkou, nebo určitou dobou, když hovořil v tom svém prvním proslovu, který také četl, tak tam říká, že to, co navrhoval náš expert, čili stínový ministr Jiří Havel, co se týče toho sankčního školství, je nesmysl. A teď najednou mu děkuje, že kvůli tomuto nesmyslu - nebo že otevírá diskusi o školném, i když předtím řekl, že ten jeho názor je nesmysl. To za prvé.

Za druhé. Chtěl bych ještě komentovat jednu věc. Pan ministr říká, že kdybychom se chtěli dotáhnout na úroveň skandinávských zemí, co se týče úrovně vysokého školství, tak bychom museli do vysokého školství, do školství, věnovat dvojnásobek finančních prostředků. Samozřejmě všichni chápeme, že to není možné. Ale na druhé straně, pane ministře, to ještě neznamená, že vy máte snižovat výdaje na vysoké školství. To neznamená vůbec, že nemáte dodržovat svoje prohlášení vlády, prohlášení a svoje předvolební sliby, že se budete věnovat rozvoji vědy a vysokého školství. Děláte přesně opak. Přesně opak. Snižujete výdaje na vysoké školství a na školství vůbec z rozpočtu a chcete tyto věci flikovat tím, že budete brát peníze z kapes studentů.

Děkuji za pozornost. (Potlesk levé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pokud se pan ministr hlásí s faktickou poznámkou, tak nemá přednost. Přednost má paní poslankyně Zelenková a potom pan ministr Liška. Tak prosím, paní poslankyně Zelenková.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Je velmi obtížné v kratičké poznámce reagovat na tu směsici tvrzení, manipulativně vybraných polopravd, vybraných, vytažených údajů ze statistik. Řeknu jenom v kontextu jeden příklad. Pan ministr v kontextu toho, jakým dokonalým receptem je odložené školné, řekl, že u nás jenom 8 % dětí ze sociálně slabých rodin se dostává na vysokoškolské studium, zatímco ve skandinávských zemích je to 20 %. Já teda jenom doplním pro pana ministra - ve skandinávských zemích není žádné školné. Tam se žádné školné neplatí.

Pak bych chtěla ještě zareagovat na to velmi laciné zneužívaní jakéhosi podkladového materiálu, který zpracoval náš stínový ministr, který se měl stát podkladem k vnitrostranické diskusi sociální demokracie. A náš stínový ministr tam nemluvil o ničem jiném, než že studenti, kteří zneužívají dobu studia, studují ne pět, ale osm let, studenti, kteří chodí na zkoušku od slova zkusit a opakují zkoušku několikrát a zvyšují administrativní zátěž škol, tak že by za toto měli zaplatit jakousi finační sankci. To je to správnější slovo, bez ohledu na termín, který on použil. Tak to bylo, vážení přátelé, míněno - finanční sankce. A znovu zdůrazňuji, není to žádný koncept sociální demokracie, je to jakýsi podkladový materiál, který se má stát základem diskuse v sociální demokracii o koncepci školství.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Zelenkové za její faktickou poznámku a teď s přednostním právem pan ministr Ondřej Liška.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška O tom, že se i u nás terciární vzdělávání dynamicky rozvíjí, není pochyb a také roste potřeba finanční tady tento dynamický sektor saturovat. O tom není pochyb. Ale tato vláda bezprecedentně navýšila prostředky, které poplynou vysokým školám, a to jak přímo v rozpočtu, tak samozřejmě i skrze výzkum a vývoj a reformu výzkumu a vývoje. Tato novela tohoto zákona umožní, aby se v řádu miliard korun dostaly a doputovaly prostředky právě vysokým školám, na špičkový výzkum. To, k čemu sociální demokracie vlastně neměla nikdy odvahu, totiž vystavit akademickou půdu naprosto legitimní konkurenci a diferencovat mezi jednotlivými vysokými školami na základě jejich vlastní strategie, jejich vlastní autonomie, tak k tomu tahle vláda odvahu má.

Ještě poslední věc, kterou jsem chtěl říci k tomu materiálu. Je škoda, že samotní sociální demokraté ten materiál zavrhují a snaží se jakoby snížit jeho profil před veřejností. Vy jste ho zveřejnili, to není pouze podklad k vnitrostranické diskusi u vás ve straně. To je dokument, který jste zveřejnili a o kterém dneska diskutuje celá veřejnost. Já si myslím, že to je správné, já to beru jako naprosto pozitivní doklad toho, že i sociální demokracie, opozice, chce diskutovat o reformě vysokého školství. Já jsem na ni připraven. Já vám nabízím jakkoliv libovolně dlouhou prezentaci a diskusi na půdě Parlamentu, na půdě ministerstva o reformě vysokého školství. Myslím si a doufám, že v té diskusi nakonec na základě věcných argumentů zvítězí spíše motivační přístup k poplatkům ve vysokoškolském vzdělávání, nikoliv ten penalizační, který navrhl váš stínový ministr školství. Myslím, že není správné přistupovat ke studentům z hlediska trestu, trestat je, penalizovat je za jejich studijní výkony, nýbrž je potřeba je motivovat, a to penalizační školné, které vlastně vy jste tímto navrhli, tohle nesplňuje.

Je potřeba přemýšlet o motivačních nástrojích. A rozhodně jediným nástrojem není pouze školné odložené nebo v jakékoliv jiné podobě, nýbrž těch nástrojů je mnohem více, protože reforma terciárního vzdělávání obsahuje i další prvky motivační, totiž posílení role akademických senátů právě, a samozřejmě role studentských komor, co těch, kteří střeží kvalitu, obsah vzdělávání na vysokých školách. Samozřejmě že akademické senáty by měly mít možnost ještě více než dosud určovat kvalitu, spolurozhodovat o strategii rozvoje školy, kterou dneska nemají.

Je potřeba, aby se vysoké školy otevřely. Samozřejmě při každém otevírání se je tady jakási psychologická bariéra, jakýsi strach, že se jakoby ztratí ta autonomie. Nikoliv, každý, kdo čte Bílou knihu pečlivě, ví, že na autonomii vysokých škol je tam kladen veliký důraz. Dokonce je tam autonomie posilována, protože já jako ministr školství chci vlastně paradoxně mít menší vliv na vysoké školy, než mám doposud. Já chci, aby si vysoké školy ještě více než dosud určovaly svou strategii dlouhodobou a aby se měly možnost přizpůsobit těm novým globálním podmínkám, ve kterých se musí pohybovat, aby byly schopné konkurovat nejenom Karlova univerzita vůči Opavě a navzájem, nýbrž aby byly schopny konkurovat evropským a světovým vysokým školám, ve Spojených státech, v Asii, na jiných kontinentech. Dneska bohužel tomu tak není, a proto je tato debata tak důležitá.

Já jsem vlastně rád, že jste tady tuto interpelaci připravili, že máme možnost o tom diskutovat. Bude určitě i celá řada jiných příležitostí, ale myslím si, že je důležité, aby debata už konečně začala i na parlamentní půdě, aby i koncept vlastně motivačních poplatků ve školství prošel ohněm příštích parlamentních voleb, aby podobně jako ve Velké Británii i sociálně demokracie pochopila, že je to pro sociální emancipaci studentů z chudších rodin. Umožní to rozšířit nabídku terciárního vzdělávání -

***




Přihlásit/registrovat se do ISP