(12.10 hodin)

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane místopředsedo, pane předsedo vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych ve svém vystoupení zmínil několik bodů, které se logicky musí dotýkat i vystoupení předřečníků.

Popravdě řečeno nevím - nevím, jak vysvětlit kolegovi poslanci Vlastimilu Tlustému, že se ve svých záměrech, ve svých hodnoceních alespoň v některých oblastech velmi fatálně mýlí. Ten omyl, abych ho alespoň nějak popsal, bych možná nějakým dětinským nebo dětinštějším příměrem vykreslil asi tak, že bych byl schopen snad i podezřívat pana ministra Kalouska z toho, že má s Vlastimilem Tlustým nějakou tajnou dohodu. To bych ovšem musel být schopen, předesílám, si myslet, že vůbec k takové dohodě může dojít při stávajícím stavu věci. Že má s ním uzavřenu tajnou dohodu, že hlasováním jeho o té věci, o níž jednáme, v závěrečném hlasování a nepřijetím návrhu, který teď projednáváme, mu pomůže narovnat bilanci státního rozpočtu v příštím roce o 11 miliard korun nejméně. To totiž opravdu takové důsledky bude mít. Nebude-li přijat návrh ministra financi, respektive vlády ČR, který teď máme na stole, bude příští rok vybráno na daních od obyvatel České republiky zhruba o 11 miliard více. V tomto pohledu je příměr pana zpravodaje, pana poslance Sobotky, na místě. Ten návrh je v tomto ohledu nepovedený. Nepovedený. Neplatí tedy věta, že nebude-li přijato cokoliv, respektive nebude-li přijato toto, bude hůře pro někoho a pro někoho dobře. Bude špatně pro všechny daňové poplatníky a bude dobře pro státní pokladnu, akorát nevím, jestli tuhle relaci tady teď máme vyvažovat a jestli tady o ní máme vést debatu.

Každopádně můžeme srovnávat v tuto chvíli pouze dva systémy. A tady chtě nechtě se musím přihlásit k osobní odpovědnosti za tvorbu toho systému. Vznikal v době, kdy jsme museli respektovat parametry vývoje veřejného deficitu, a my jsme je respektovali. Nechtěli jsme prohlubovat deficit státu o větší sumu, než je vyčíslena v návrhu státního rozpočtu pro příští rok, a proto také parametr pracující s 12,5% sazbou nemohl a nemůže vypadat jinak. Jakákoliv korekce ve smyslu zvýšení slev na dani znamená zvýšit deficit státu. To je třeba říkat naplno a s tímto vědomím také pracovat s jakoukoliv korekcí.

Proto posuzuji-li v tuto chvíli jeden systém, v němž je 12,5% sazba odvodu daně z příjmu, slevy na dani, které jsou bohužel totiž napsány v zákoně, a odvod na sociální pojištění a vedle toho návrh, který teď máte před sebou, v němž je 15% sazba slevy na dani a sociální pojištění, respektive odvody na pojistné snížené o sazbu, která je tam uvedena, tak vám garantuji, garantuji, že ten systém navrhovaný představuje reálný pokles daňového břemene pro všechny občany, nejenom pro některé; pro některé dokonce neznamená ani riziko vyšší platby, pro všechny garantuje pokles daňového břemene a znamená pokles výběru pro státní pokladnu. Ponechání 12,5 % procenta bez korekcí, bez čehokoliv - a ty korekce stojí peníze - znamená nižší výběr peněz a znamená riziko pro ministra financí.

Víte, ta debata se naštěstí vedla i jiným směrem. Paradoxně nejvíce se tou cestou vydali poslanci KSČM a postoj sociální demokracie je trochu alibistický, ale budiž. Zaznělo tady z úst pana zpravodaje, že Evropský hospodářský prostor ponejvíce a nejspíše, spíše celosvětový hospodářský prostor, má za sebou ta lepší léta, alespoň pro tuto chvíli, pro toto krátkodobé měření. Čeká nás nové kolo nekompromisní národní soutěže s konkurencí národních ekonomik, honby za volnými zdroji, soutěž v tom, jak která země dokáže nabízet alternativu konkurenceschopného, zajímavého a efektivního prostředí pro ty zdroje, které budou hýbat světem.

V tomto ohledu mě velmi trápí stav daní v České republice a celková míra zdanění. Máme-li pocit, že Česká republika platí v ohledu tohoto měření toho, co v naší ekonomice na daních vybíráme a přesouváme do státního rozpočtu a pak vracíme zpět a logicky ty daně vstupují do nákladů všech ekonomických subjektů, ať už fyzických nebo právnických, tak naše země ztratila za poslední léta velký díl konkurenceschopnosti. Kolem nás jsou země, které za posledních osm let složenou daňovou kvótu, ty celkové daně, snižovaly. My jsme osm let kráčeli výše a výše a místo toho, abychom tady vedli zodpovědnou debatu o tom, jestli i daně jsou jedním z atributů toho, jak zvýšit naši atraktivitu, tak se tady hádáme o to, kdo z vás má delší košili a kdo má být vítězem této debaty. Vítězem má být ekonomika České republiky a naši daňoví poplatníci. Pak ale musíme vést debatu o tom, jestli ztráta konkurenceschopnosti za posledních osm měřených let od roku 1998 do roku 2006 k našemu nejbližšímu okolí není to, co nás nejvýše ohrožuje. Určitě to není jediný atribut.

Vážení kolegové, za osm let našich rukou založených za hlavami, protože jak říká pan poslanec Sobotka, nevíme, jestli bude hůře, tak proč bychom něco dělali, jsme vůči Slovensku ztratili 9,4 procentního bodu. Oni ty daně prostě o tohle vylepšili. My jsme si pohoršili, oni vylepšili, a dnes je rozdíl takhle markantní. Vůči Polsku jsme si pohoršili o 4,3 %, vůči Maďarsku o 3,5 %, vůči Rakousku o 6 % a vůči Německu o 4,9 %. Rozdíl proti Němcům? - 1,9 %. Daně rozhodně nejsou jediný atribut konkurence a soutěživosti na trhu volných kapacit a volných zdrojů. Ale v této oblasti Česká republika výrazně ztratila. A místo toho, abychom zde debatovali o tom, v jakém segmentu, jestli to mají být přímé daně, jestli to mají být odvody, nebo jestli to mají být náklady práce, se tady budeme přít o to, kdo má mít barvy vítězství, tedy z toho hloupého sporu.

Přál bych si, aby Parlament České republiky vedl debatu, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky vůči ostatním zemím. Velmi mě rmoutí, že si nejsme vědomi toho, že jsme odpovědni nastavovat takové prostředí, v němž se lidé uživí. My se sice bojíme nezaměstnanosti a říkám, nebo říkáte někteří, že na to nebudeme mít dostatek zdrojů, ale ve smyslu konkurenceschopnosti pracovní síly nejsme schopni udělat absolutně žádnou úlevu. A tohle je jeden ze způsobů, jak těm zaměstnancům ulevit, jak snížit odvody placené ze mzdy a jak českou pracovní sílu udělat atraktivnější v tom evropském měření.

To je vše, co bych chtěl říci k projednávané věci. Absolutně odmítám a absolutně nepřijímám tu rovinu, kdy pan kolega Tlustý tady jedny vyzdvihuje a mě si vybírá jako toho, kdo někdy korektně něco zpracovával atd. Myslím si, že naše veřejnost a voliči nepotřebují slyšet, kdo kdy se jak dohadoval a kdo v tom systému, respektive v té dohodě co hrál. S lítostí musím říct, že i v této oblasti považuji já svoji roli za určité osobní selhání. Považuji za své osobní selhání fakt, že jsem uvěřil, že členové daňové komise při vědomí si kvality i kvantity té dohody, kterou uzavřou, jsou schopni dodržet slovo, a s lítostí sleduji, že někteří členové komise tohoto závazku si vědomi nejsou a interpretují ho teď jaksi k nevýhodě pana ministra financí nebo premiéra vlády. To považuji za velmi nekorektní a lidsky nepřijatelné a k něčemu takovému se přidávat nemohu. Děkuji. (Potlesk v pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Doktorovi. S přednostním právem se přihlásil pan předseda klubu KSČM Pavel Kováčik. Mám přihlášku pana poslance Opálky a Vojíře a kolegy Tlustého. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, jako předsedovi klubu se mi v souvislosti s tím, co tady dnes proběhlo, dostal do ruky materiál, se kterým bych vás teď rád seznámil u vědomí, že braní přestávek a jiné vytváření prostoru pro řekněme důkladnější projednání by v této chvíli bylo na úkor projednávaného zákona, a to v žádném případně nebylo cílem. Dovolte mi tedy, abych vás seznámil s následujícím textem:

Přítomní členové skupiny přátel České republiky a Čínské lidové republiky, členové z poslaneckých klubů KSČM a ČSSD, skupiny ustavené v rámci stálé delegace MPU v Poslanecké sněmovně České republiky odsuzují provokativní a infantilní vystoupení malé části poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR při slavnostním přivítání delegace poslanců Všečínského shromáždění lidových zástupců Čínské lidové republiky v Poslanecké sněmovně dne 25. 9. 2008 vedené místopředsedou výboru poslancem Lu Bingem a distancují se od něj.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP