(11.20 hodin)
Poslanec Michael Hrbata: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, já se moc omlouvám, už je to podruhé, ale já jsem opět mačkal, nepodařilo se mi, mám na sjetině zetko, a chtěl jsem dávat A. Zpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, budeme tedy rozhodovat o námitce proti zápisu o výsledku hlasování, a to v hlasování pořadové číslo 89, které jsem zahájil. Ptám se, kdo souhlasí s námitkou uplatněnou panem kolegou Hrbatou. Kdo je proti přijetí námitky? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 89, z přítomných 160 pro 124, proti 6. Návrh byl přijat.
Námitka byla přijata, budeme tedy opakovat hlasování o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu, a to v hlasování pořadové číslo 90, které zahájím, a ptám se, kdo je pro návrh… (Žádost z pléna o odhlášení.) Dobře, prohlašuji hlasování číslo 90 za zmatečné a požádám vás o novou registraci. Nejdříve vás všechny odhlásím. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami a opět prověříme nový počítačový systém.
O návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování pořadové číslo 91, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 91 z přítomných 160 pro 80, proti 59. Návrh nebyl přijat.
Protože neprošlo zamítnutí návrhu, budeme hlasovat o přikázání jednotlivým výborům. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím rozhodl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. O tomto návrhu budeme hlasovat, pokud nebude ještě další návrh z pléna. Ptám se, kdo je ještě pro další přikázání. Nikoho nevidím, budeme tedy hlasovat pouze o tomto jednom návrhu.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 92 a ptám se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 92 z přítomných 160 pro 141, proti 4. Návrh byl přijat.
Žádný jiný návrh nepadl, můžeme tedy konstatovat, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému. Lhůta k projednání je 60 dnů podle zákona o jednacím řádu. Děkuji panu Milanu Urbanovi, zástupci navrhovatelů, a děkuji zpravodaji panu Michalu Doktorovi. Končím tento bod.
Podle schváleného pořadu schůze budeme pokračovat dalším bodem, a to bodem číslo:
22.
Návrh poslanců Michala Haška, Miloslava Vlčka, Karla Kratochvíleho,
Františka Novosada, Ladislava Skopala, Jiřího Hanuše, Václava Grünera,
Josefa Čerňanského a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon
České národní rady č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 556/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Navrhovatelé navrhli postup podle § 90 odst. 2., to znamená schválení ve zkráceném projednání, ale do zahájení řízení jednání bylo doručeno veto více než 50 poslanců klubu ODS. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 556/1.
Podle původního návrhu měl návrh uvést zástupce navrhovatelů napsaný na prvém místě Michal Hašek, který je ale řádně omluven. Prosím tedy pana poslance Grünera. Ještě než zaujme místo u stolku zpravodajů, požádám pana poslance Václava Votavu, aby také jako zpravodaj pro prvé čtení přišel. Zároveň bych pana kolegu Grünera požádal, aby se ujal slova jako zástupce předkladatelů. Prosím, pane kolego.
Poslanec Václav Grüner: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jako zástupce předkladatelů uvedl tento malý, ale pro zemědělce významný návrh poslanecké novely zákona č. 338/1992 Sb.
Podle novely zákona České národní rady č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, která byla přijata v rámci zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, je obcím od 1. 1. 2009 umožněno osvobodit od daně z pozemků zemědělské pozemky. Toto osvobození se nevztahuje na pozemky v zastavěném území obce nebo v zastavitelné ploše obce. Na druhé straně ovšem obec odpustit daň z pozemku nemusí, ale naopak ji může navýšit zvýšením místního koeficientu 2,5-5krát. Takové rozhodnutí obce může sice značně navýšit obecní rozpočet, ale i neúměrně zatížit zemědělské podnikání. Toto nebezpečí, pokud vycházíme například z diskuse o obecní policii, měření rychlosti a ukládání pokut, může být v řadě obcí, jak tato diskuse ukázala, velice reálné.
V době, kdy vláda se rozhodla nenaplnit své vládní prohlášení a navrhuje snížit dotace zemědělcům o 2,5 miliardy Kč v rozpočtu roku 2009, kdy dochází k masovému snižování cen komodit rostlinné výroby, kdy ceny mléka, hovězího a vepřového masa poklesly pod nákladovou cenu, v době, kdy se naopak zvyšují ceny průmyslových hnojiv až o 70 %, rostou ceny dalších vstupů, jako elektřina, nafta, rostou nájmy půdy, které výrazně zasahují do rentability zemědělských podniků, kdy klesá tím i konkurenceschopnost našeho zemědělství v rámci Evropské unie, nadále se snižuje výrobní rámec našeho zemědělství, kde jsme závislí již na dovozu ovoce, zeleniny, brambor, vepřového masa pro pokrytí potřeby našeho obyvatelstva, není možné dále odvádět další peníze ze zemědělství a zemědělské výroby. Z tohoto důvodu, milé kolegyně a kolegové, vás žádám o podporu této poslanecké novely zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu poslanci Václavu Grünerovi za úvodní slovo za navrhovatele a požádám zpravodaje pro první čtení pana poslance Václava Votavu, aby uvedl svou zpravodajskou zprávu. Prosím pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Votava: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych splnil svoji zpravodajskou povinnost jako zpravodaj tisku 556, kterým je již zmíněný návrh zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů. Myslím, že pan předkladatel mně velice ulehčil moji zpravodajskou roli, protože uvedl podrobně tento návrh. Jedná se tedy o jednoduchou novelu, byť s poměrně značným dosahem a významem pro naše zemědělce a pěstitele. Já bych tedy pouze zdůraznil hlavní smysl této poslanecké iniciativy.
***