(13.50 hodin)
(pokračuje Vlček)

Budeme pokračovat bodem

 

26.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů
na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 599/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedo, děkuji pěkně. Dámy a pánové, předkládám vládní návrh zákona 100, o posuzování vlivů na životní prostředí. Cílem návrhu je zajistit, aby se ČR vyhnula podání žaloby k Evropskému soudnímu dvoru.

V současné době vede Evropská komise řízení proti ČR, které je vytýkán nesoulad vnitrostátní právní úpravy s ustanovením čl. 10a směrnice EIA. Podstatou kritiky Komise je to, že ne všechny subjekty ve smyslu směrnice mají podle české právní úpravy možnost dosáhnout soudního přezkumu zákonnosti jakýchkoliv nařízení, aktů anebo nečinností učiněných během stadií řízení, při kterých je účast veřejnosti podle této směrnice možná. U nás je proces EIA upraven od roku 1992, samotný proces je v pořádku, včetně účastnictví dotčené veřejnosti, ale problém je následující. Ten, kdo není účastníkem, povolujícím účastníkem podle EIA, nemá možnost podat proti rozhodnutí žalobu, ač podle EIA směrnice by tomu tak mělo být. A toto je rozpor, na který upozorňuje Evropská komise.

Vláda vám předkládá změnu, která spočívá v tom, že občanským sdružením a obcím je založena aktivní žalobní legitimace přímo ze zákona o EIA, přičemž platí podmínka, že ony se musí nejprve aktivně zúčastnit procesu EIA, to znamená dát své stanovisko v průběhu tohoto procesu. My jsme toto řešení konzultovali s Evropskou komisí. Je zcela zřejmé, že bude-li takto přijato, tak poté dojde k nápravě závadného stavu. Při konzultacích s Evropskou komisí jsme vlastně vysvětlili všechny stávající možnosti účasti veřejnosti, i k soudům a také judikáty českých soudů a na základě tohoto vysvětlení zástupci Evropské komise nepožadovali na nás, abychom vlastně upravovali směrnici radikálnější formou, což by byla účast vlastně všech subjektů, které jsou dotčeny v tomto území.

Musím vás ubezpečit o tom, že vládou přijaté řešení je z hlediska kompatibility s EIA směrnicí minimalistickým řešením a že tam nezavádíme žádné nadbytečné požadavky.

Vláda původně měla záměr požádat o projednání v prvním čtení podle § 90, ale po konzultaci s předsedou výboru pro životní prostředí a s dalšími poslanci, kteří se této materii věnují, si vás dovoluji požádat, aby Poslanecká sněmovna schválila zkrácení lhůty na 15 dní, tak abychom mohli tuto novelu zákona projednat na příští schůzi Poslanecké sněmovny, ale aby mohla být řádně projednána ve výboru, přičemž doporučuji, aby byla projednána ve výboru pro životní prostředí. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku předkladatelů. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vladimír Dlouhý. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Dlouhý: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, omezím velmi své vystoupení, protože předkladatel zde již řekl většinu toho, co je třeba znát.

Předkládané řešení je skutečně minimalistickou verzí, nicméně verzí dostačující. Je třeba myslím na místě upozornit na jednu věc. Je zde samozřejmě zakopán jakýsi pes v podobě judikatury, a sice možnosti, že soudy, které budou řešit tento problém, budou požadovat odkladný účinek. To znamená, že z tohoto důvodu by mohlo docházet k prodloužení lhůt při schvalovacím procesu. Nicméně tuto normu přijmout musíme. Jak bylo již řečeno, jde o uvedení do souladu s evropskou směrnicí a je to skutečně proces, který umožní přihlásit se pouze těm, kteří již podali písemné stanovisko v průběhu procesu EIA, a všem dotčeným subjektům.

Na závěr jenom dovolte, abych zopakoval, že byl podán návrh na zkrácení na 15 dnů a návrh na přikázání výboru pro životní prostředí. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Tyto návrhy pak musíme zopakovat v obecné rozpravě, ale tam zatím nejsme.

Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana předsedy klubu KSČM pana poslance Kováčika. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedo. Dovolte mi, abych v této chvíli po dohodě dvou poslaneckých klubů - klubu KSČM a klubu ČSSD - vznesl veto proti projednávání podle § 90 odst. 2 a současně vznesl i veto proti projednávání ve lhůtě 15 dnů a kratší.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře, děkuji, pane poslanče. Já bych nyní poprosil, kdo se dále hlásí do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Pan poslanec Klas.

 

Poslanec Jan Klas: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, jenom rychle bych si dovolil doplnit ještě výbor, který byl určen jako garanční. Myslím si, že to je zákon, který bude mít zásadní dopad pro výstavbu liniových staveb, to znamená konkrétně resortu ministra Řebíčka a resortu ministra průmyslu a obchodu, protože samozřejmě to bude velice ovlivňovat dobu výstavby elektráren, dálnic atd., takže já navrhuji výbor hospodářský, který v tomto vlastně je druhým garančním výborem.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Ano, děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Petr Břetislav. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, pokusím se krátce říci několik málo slov, abychom nepřekročili limit. (V sále je velmi rušno.)

Ďábel je skryt v detailu. To je úvodní moto mého vystoupení. Měli bychom si uvědomit jednu zásadní věc. Včera zde byla veliká debata o tom, jak daně mohou odehnat, anebo přihnat investory do ČR. Pan kolega Vojíř tady zmínil asi deset dalších aspektů, než jsou daně, ale zapomněli jsme na jedno, a to je posuzování vlivů na životní prostředí.

V dané etapě, když přijde nějaký záměr, který musí být posuzován, tak nejdříve předchází projednání podle EIA a ta má několik postupných bodů. To je oznámení záměru, zjišťovací řízení -

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pane poslanče, já vás přeruším. Poprosím kolegy, aby se uklidnili! Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslanec Břetislav Petr: Je to zjišťovací řízení, zpracování dokumentace, posudek a stanovisko k posudku. Tím EIA končí jako taková a EIA, jelikož není rozhodnutím, nemůže být napadena. Nemůže být napadena v tom smyslu, že by proti jejímu návrhu mohl někdo žádat změnu rozhodnutí. Stanovisko k posudku je však nezbytnou součástí správního rozhodnutí a ten, který dělá správní rozhodnutím, buď vezme v úvahu věci, které tam jsou; pokud je nevezme, musí zdůvodnit, proč tak neučinil.

Pochopitelně v procesu EIA se může zúčastnit každý občan anebo každé sdružení v ČR, čili jsou to stovky lidí. A každý z těch, který podal nějakou připomínku k posudku nebo dokumentaci, tak mu zakládáme právo, že může podat k soudu žádost o změnu rozhodnutí. Já nevím, zdali si uvědomujeme ten dopad. Dneska EIA, když všechno probíhá tak, jak má, trvá zhruba 280 dnů. Takže otázka od podání záměru k rozhodnutí je otázka jednoho roku. Vždy se najde v tomto státě někdo, kdo tomuto záměru nebude nakloněn. Tak co bude následovat? Až bude vydáno rozhodnutí, se prokáže tím, že dal jistý podnět k dokumentaci nebo posudku, a nastoupí projednání u soudu. A známe rychlost českých soudů! Takže otázkou je, jestliže dneska od podání záměru do vydání rozhodnutí je třeba doby jednoho roku, tak může dojít k tomu, že to nebude jeden rok, že to budou dva nebo tři roky. Já si myslím, abychom my toto vzali jednoznačně v úvahu. A pak nemusíme hovořit o tom, zda daň 12 nebo 15 procent je rozhodující pro zájem investorů stavět v Česku. Soudím ze znalosti, že v Polsku a na Slovensku je proces podstatně rychlejší a že se neděje žádné větší příkoří životnímu prostředí, než je tomu v ČR.

Nedoporučuji nic, poněvadž to v podstatě řekl předseda KSČM pan Kováčik. Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP