(16.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Pokud se nemýlím, on navrhl snížení sazby daně z příjmu právnických osob na 15 % od 1. ledna 2010. To má samozřejmě výrazné rozpočtové dopady. V současné době se počítalo s tím, že tato sazba bude 19 % v roce 2010. Je to tedy pokles o 4 procentní body. Myslím si, že takto závažný návrh bychom neměli hlasovat bez toho, aniž bychom obdrželi informaci o tom, jak vysoký bude dopad na zvýšení veřejného dluhu a státního dluhu v roce 2010.

Já myslím, že zejména pan poslanec Doktor, který zde tak poutavě hovořil o veřejném dluhu, by neměl zůstat dlužen Poslanecké sněmovně tuto informaci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo v podrobné rozpravě.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Dovolte, abych za pana poslance Doktora vyslyšel výzvu pana předsedy rozpočtového výboru a sdělil, že návrh pana poslance Doktora, nebudu-li počítat s Lafferovým efektem, vyloučím-li Lafferův efekt, ve který jistě část Sněmovny věří, pak se jedná o daňový propad v objemu 25 až 30 miliard korun. O tuto částku, pokud by Sněmovna schválila tento návrh, by samozřejmě musely být upraveny výdajové limity, což bych pokládal za mimořádně žádoucí, protože peníze by zůstaly u těch, kteří efekty produkují, ale to je samozřejmě na vůli Sněmovny. Takže jenom doplňuji tuto kvantifikaci.

Dámy a pánové, přihlásil jsem se do podrobné rozpravy, což není obvyklé. Bývalo zvykem, že ministři, pokud je něco pálí, tak zpracují pozměňovací návrh k nějakému poslanci. Já se chci přihlásit k tomu, že mě něco pálí, a proto využívám svého práva poslance, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který máte na lavici a který se týká zdanění zahraničních penzijních fondů. Reaguji tak na aktuální situaci, a sice zahájení řízení o porušení smlouvy Evropského společenství, které Komise zahájila vůči České republice vzhledem k tomu, že podle jejího názoru se chováme diskriminačně vůči zahraničním penzijním fondům ve vztahu k domácím penzijním fondům.

Vzhledem k tomu, že arbitrážní řízení je zdlouhavé a nákladné a právní pozici České republiky vidím jako nepříliš nadějnou, rád bych předešel těmto škodám úpravou legislativy a přijetím pozměňovacího návrhu, který jsem vám rozdal na lavici.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí, který byl poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Ptám se, kdo ještě další se hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, i podrobnou rozpravu končím.

Omlouvám se. Sice jsem se na vás díval, pane poslanče, vy jste hovořil s někým jiným, ale ještě vám dám šanci. Prosím.

 

Poslanec Michal Doktor: Já jsem si vyžádal, pane předsedající, stanovisko legislativy, zda z té formy, kterou jsem přednesl ve druhé části pozměňovacího návrhu je zřetelné, která část zákona se má změnit. Vzhledem k tomu, že se jedná o jedno jediné ustanovení paragrafu, kterým je stanovena odpovídající část zákona o dani z příjmu, tedy ta část, která se zabývá zdaněním právnických osob, a je upravena sazba, ze které je dnes uvedena platným stavem na 15 %, což jsem avizoval, a vzhledem k tomu, že jsem zcela zjevně uvedl také účinnost tohoto návrhu, jsem dostal zprávu, že takto formulovaný pozměňovací návrh bohatě stačí. Není to žádné komplikované ustanovení.

Ve smyslu odpovědi na otázku pana kolegy Sobotky se zcela přikláním k tomu odhadu kvantifikovaného sdělení pana ministra financí. Jen s lítostí konstatuji, že jsme opět ve stejné situaci. Kdyby se pan poslanec Sobotka více díval do údajů té instituce, kterou okupoval těch několik let za sebou a skrze kterou nás tak pěkně zadlužoval, pěkně v uvozovkách, věděl by, že přestože tato vláda snižuje sazbu daně z příjmu právnických osob, v letošním roce vybrala 18,7 mld. navíc.

Dovolte ještě jednu důležitou věc, a proto využívám i této příležitosti v podrobné rozpravě. Myslím, že vzhledem ke zpoždění, respektive časové tísni, do které jsme se dostali, je nutné podat pozměňovací návrh také k té celkové účinnosti, respektive k účinnosti těch věcí, které navrhovala vláda ze základu toho dokumentu, který projednáváme. Zde je uvedeno datum 1. 1. příštího roku. Já navrhuji toto datum změnit, respektive použít formulaci "nabývá účinnosti dnem zveřejnění ve vyhlášce, respektive Sbírce". (Ministr financí hovoří k řečníkovi.) Řekl jsem dnem vyhlášení, pane ministře financí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ještě v podrobné rozpravě pan zpravodaj poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Já musím říci, že pokládám za velmi neobvyklé, aby daňový předpis, který se týká daně z příjmu ze závislé činnosti, nezačal platit od 1. ledna. Je to skutečně unikum a další velký experiment. Bude velmi zajímavé sledovat, jakým způsobem se to projeví na administrativních nákladech ať už firem, nebo dalších poplatníků.

Ale chtěl bych jasně konstatovat, že snižování sazby daně z příjmů právnických osob v situaci, kdy je tady finanční krize a kdy do České republiky dorazí výrazné hospodářské zpomalení, je naprostý hazard se stabilitou veřejných rozpočtů. Já se domnívám, že si nelze představit, že uprostřed dopadů finanční krize vláda seškrtá bezbolestně v roce 2010 30 miliard korun. Já myslím, že je dobré si uvědomit rozsah toho problému. Dopad je zhruba 1 % hrubého domácího produktu. Vláda zatím počítá s tím, že deficit v roce 2010 bude asi 1,2 % v konvergenčním programu. Pokud by se to neseškrtalo, tak ten deficit bude rázem přes 2 % hrubého domácího produktu v roce 2010.

Já si myslím, že tohle je fiskálně absolutně nezodpovědný návrh, a já se domnívám, že pan poslanec Doktor zřejmě vůbec neposlouchal tu debatu, kterou jsme vedli k předcházejícímu bodu, který se týkal finanční krize. Já myslím, že pokud k takovému návrhu bude mlčet ministr financí a bude k němu mlčet předseda vlády, pak si myslím, že jakákoliv jejich prohlášení o tom, že nechtějí dělat zbytečné dluhy, tak jsou tím absolutně relativizována.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan ministr financí Miroslav Kalousek, poté pan poslanec Doktor. Prosím.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Souhlasím s vámi, pane předsedo, že to je absolutně neobvyklé. Není to ale vyloučené. Přineslo by to jisté komplikace. Ty komplikace by byly způsobeny obstrukcemi, které v této Sněmovně byly učiněny, aby tato novela nemohla být projednána. Já pevně doufám, že v okamžiku, kdy Sněmovna tuto novelu schválí, tak je možné domluvit se Senátem nadstandardně vlídný postup, aby ten den vyhlášení byl ještě k tomu 1. 1. Teoreticky to není nemožné, pokud se horní komora bude k této novele chovat vstřícněji než komora dolní - což samozřejmě není výtka, jenom konstatování, protože Sněmovna je pánem nad mými novelami a já to respektuji.

Co se týče výtky vůči návrhu pana poslance Doktora, tak ta výtka není namístě. Vy jste nás tady několikrát kritizovali, že vláda nepřipravuje zemi na finanční krizi a že zcela odmítá fiskální impulsy. My jsme jasně řekli, že neodmítáme fiskální impulsy, nicméně jsme připraveni implementovat pouze takové fiskální impulsy, které budou efektivní, tedy které pomohou českým podnikům a českým exportérům být konkurenceschopní. Jaký lepší fiskální impuls je pro zvýšení konkurenceschopnosti českých podnikatelských subjektů, českých podniků, které zaměstnávají české občany, než snížit jejich povinný odvod? Tedy právě v době krize je namístě, aby stát šetřil ve svých výdajích na straně jedné, na straně druhé aby ovce stříhal, ale neholil. Z tohoto pohledu je návrh pana poslance Doktora návrhem, který vybral z toho menu, které včera četl pan premiér, a návrhem, který je pro období roku 2010 návrhem případným.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nyní pan poslanec Doktor. Nebo chcete využít přednostního práva? Prosím, s přednostním právem ještě pan zpravodaj.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, já myslím, že tohle je velmi vážná věc. My tady sledujeme začátek pokusu zruinovat veřejné rozpočty těsně předtím, než tato vláda v řádném termínu zřejmě opustí Strakovu akademii.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP