(15.00 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní prosím paní poslankyni Šojdrovou.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, já v tuto chvíli nepředkládám žádný pozměňovací návrh, pouze se chci přihlásit k tomu, že jsou zde pozměňovací návrhy, které splňují moji představu o výsledné podobě komplexního návrhu, který by měl být zde přijat. Je to návrh kolegy Borise Šťastného a zčásti také návrh pana poslance Hovorky. Hlásím se k některým návrhům, které zde byly a budou předloženy, a nepodávám svůj pozměňovací návrh. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, dobře. Nyní bych požádal pana poslance Carbola, protože už všichni - já nevím, pan poslanec Hašek nebude - Krajíček? Dobře, tak ještě pan poslanec Krajíček, toho tady nemám, ale prosím ho, aby také přednesl svůj - pan poslanec Hašek bude také přednášet nějaký pozměňovací návrh? Také. Dobře. Tak ještě pan poslanec Krajíček a pak ještě pan poslanec Hašek a ještě pan poslanec Hovorka.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, pane místopředsedo, i když mě tam nemáte, tak jsem zde. Vážené kolegyně a kolegové, rád bych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který vám byl rozdán na lavice, a prosím vás o jeho podporu. Jedná se pouze o úpravu systému pravidelných kontrol prováděných Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní ještě pan poslanec Hovorka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím přednést tři pozměňovací návrhy.

Pozměňovací návrh číslo 1 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., tisk 504. K článku 1:

1. Vkládá se nový bod 1, který zní: 1. V § 11 odst. 1 písm. I) se slova "§ 16b odst. 2" nahrazují slovy "§ 16b odst. 3". Ostatní body se přečíslují.

Odůvodnění. Jedná se o legislativní úpravu související s bodem 5 návrhu.

2. V nově označeném bodě 3 - v dosavadním bodě 2 - v § 16a odst. 2 písmena f) a g) znějí:

f) jde-li o pojištěnce pobírajícího starobní důchod staršího 65 let,

g) jde-li o pojištěnce pobírajícího invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně.

Odůvodnění. Poplatky za hospitalizaci a za návštěvu pohotovosti by i v případě osvobození důchodců měly zůstat zachovány, protože zejména náklady na stravu jsou stálými výdaji, se kterými musí člověk počítat, ať je v nemocnici nebo doma.

3. Podmíněný pozměňovací návrh v případě, že bude přijat dosavadní bod 1 návrhu zákona. Vkládá se nový bod 4, který zní: "4. V § 16a se odstavec 4 zrušuje."

Následující odstavce se přeznačí. Tato změna se legislativně promítne v § 16b.

4. Za nový bod 4 se vkládá nový bod 5, který zní: "5. V § 16a odst. 5 se na konci doplňuje věta: Regulační poplatek nevybraný v souladu s odstavci 2, 3 a 4 uhradí zdravotnickému zařízení zdravotní pojišťovna."

Dosavadní bod 3 se označuje jako bod 6.

Odůvodnění. Výjimky z regulačních poplatků jsou naplněním veřejného zájmu. Proto je třeba, aby byly uhrazeny z veřejných prostředků. Sociální hledisko není ve zdravotnictví dlouhodobě uplatňováno. Z pohledu soudobých mechanismů vyúčtování zdravotní péče je úhrada prostřednictvím zdravotních pojišťoven jediná možná a dle mého názoru správná. K úhradě je možno využít i rezervy z průběžného financování na účtech zdravotních pojišťoven.

5. Za nově označený bod 6 se doplňují nové body 7 až 9, které znějí:

"7. V § 16b se vkládá nový odstavec 2, který zní: (2) Pokud celková částka uhrazená pojištěncem pobírajícím starobní důchod starším 65 let nebo pojištěncem pobírajícím invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně za regulační poplatky podle § 16a odst. 1 písm. f) překročí v kalendářním roce limit ve výši 1800 Kč, je zdravotní pojišťovna povinna uhradit pojištěnci částku, o kterou je tento limit překročen."

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.

8. V § 16b odst. 3 se za slova "odstavce 1" doplňují slova "nebo odstavce 2".

9. V § 16b odst. 4 se číslovka "2" nahrazuje číslovkou "3".

Jenom krátce chci říci, že se jedná o osvobození dětí do 18 let, osvobození důchodců od 65 let, s tím, že budou ale dále platit za hospitalizaci a za pohotovosti. Je tam také kompenzace ze strany zdravotních pojišťoven těm zdravotnickým zařízením, která nevyberou regulační poplatky z titulu výjimek.

Pozměňovací návrh číslo 2 k tisku 504. K článku I:

1. K bodu 2: V bodě 2 v § 16a odst. 2 se tečka za písmenem g) nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno h), které zní: "h) jde-li o pojištěnce, který v posledních 12 měsících bezplatně daroval krev, krevní složku nebo kostní dřeň a prokáže se legitimací dobrovolného dárce krve nebo obdobným potvrzením."

2. Za bod 2 se vkládá nový bod 3, který zní: "3. V § 16a se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní: "(5) Regulační poplatek podle odstavce 1 písm. a), d) a f) se neplatí, jde-li o pojištěnce, který bezplatně daroval krev nejméně dvacetkrát a předloží o tom potvrzení od právnické osoby zastupující dárce krve nebo obdobné potvrzení."

Dosavadní odstavce 5 až 11 se označují jako odstavce 6 až 12.

Dosavadní bod 3 se označuje jako bod 4.

3. Za nově označený bod 4 se doplňuje bod 5, který zní: 5. V § 16b odst. 2 se slova "§ 16a odst. 7 a 8" nahrazují slovy "§ 16a odst. 8 a 9".

Pozměňovací návrh číslo 3 k tisku 504 se týká § 16b Limity regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely.

Původní text druhé, třetí a čtvrté věty: "Do limitu podle věty první se započítávají doplatky na částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely pouze ve výši doplatku na nejlevnější na trhu dostupné léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely s obsahem stejné léčivé látky a stejné cesty podání. To neplatí, pokud předepisující lékař na receptu vyznačil, že předepsaný léčivý přípravek nelze nahradit (§ 32 odst. 2), v takovém případě se do limitu započítává doplatek v plné výši. Do limitu se nezapočítávají doplatky na částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely, jejichž úhrada stanovená podle § 17 je nižší než 30 % maximální ceny - odrážka 24 - a částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely obsahující léčivé látky určené k podpůrné nebo doplňkové léčbě."

Tento původní text druhé, třetí a čtvrté věty, který jsem teď přečetl, se nahrazuje textem: "Do limitu podle věty první se započítávají veškeré doplatky na částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely ve výši 50 %."

Domnívám se, že pokud limit má fungovat jako sociální, tak by se do něho především měly započítávat léky, a to nejen ekvivalent nejlevnějších léků, ale veškeré léky, a proto, aby to nezruinovalo systém veřejného zdravotního pojištění, dovolil jsem si navrhnout ve výši 50 %.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP