(9.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 591/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Jaroslav Plachý. Máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, na své schůzi konané dne 14. ledna 2009 a přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 591 ve znění jediného přijatého pozměňovacího návrhu. Ten máte před sebou, takže bych ho tady raději asi nečetl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Než otevřu obecnou rozpravu, oznámím vám, že pan ministr Pospíšil dnes disponuje náhradní kartou s číslem 10.

Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Nikdo se nehlásí ani v tuto chvíli, takže obecnou rozpravu končím.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Libor Ježek. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi přednést pozměňovací návrh:

1. V § 1 odst. 1 se v písm. b) zrušuje slovo "nebo", v písm. c) se tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se slovo "nebo" a doplňuje se písmeno d), které zní: "d) orgány státní správy při výkonu státní správy, orgány územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgány zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy."

2. V § 20 odst. 1 se za písm. a) vkládá nové písmeno b), které zní: "b) vydává rozhodnutí o tom, že orgán státní správy při výkonu státní správy, orgán územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgán zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy porušil tento zákon".

Dosavadní písmeno b) se označuje jako písmeno c).

3. Za § 20a se vkládá nový § 20b, který zní: "20b Jiné formy nedovoleného omezování hospodářské soutěže

Odst. 1: Orgány státní správy při výkonu státní správy, orgány územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgány zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy nesmí zjevnou podporou zvýhodňující určitého soutěžitele nebo jiným způsobem omezovat hospodářskou soutěž.

Odst. 2: V případě porušení zákazu dle odst. 1 lze uložit orgánu státní správy, orgánu územní samosprávy nebo orgánu zájmové samosprávy pokutu do 2 mil. Kč."

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Ještě někdo má v úmyslu vystoupit v rozpravě podrobné? Ne, končím tedy rozpravu podrobnou. Pane ministře, pane zpravodaji, závěrečná slova? Nebudou, končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Přikročíme k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

6.
Vládní návrh zákona o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 548/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Martin Říman. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající. Dovolte, abych opět stručně uvedl druhé čtení zákona o nakládání s těžebním odpadem. Tímto zákonem, jehož spolupředkladatelem je rovněž Český báňský úřad, dojde ke zkvalitnění hospodaření s těžebními odpady, k nižšímu zatížení životního prostředí a nižším finančním nákladům státního i soukromého sektoru.

Hospodářský výbor přijal několik pozměňovacích návrhů, které jste obdrželi, které jsou akceptovatelné a které zlepšují nebo zkvalitňují návrh zákona. Jejich hlavním cílem je zejména snížení administrativní náročnosti podnikatelů, což je pozitivní.

Poslední poznámka. Parlamentní institut měl určité pochybnosti k pozměňovacím návrhům hospodářského výboru pod body 1, 2, 15 a 13, nicméně my jsme to analyzovali společně s Českým báňským úřadem a konstatujeme, že tyto body nejsou v rozporu s evropským právem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám. Pro záznam uvádím, že pan poslanec Vojíř má náhradní kartu č. 11.

Návrh zákona jsme přikázali v prvém čtení k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 548/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Václav Snopek. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Snopek: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal návrh zákona na 35. schůzi dne 12. listopadu 2008. K vládnímu návrhu zákona o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů přijal usnesení po výkladu náměstka ministra průmyslu a obchodu Jiřího Koliby, zpravodajské zprávě poslance Václava Snopka a po obecné rozpravě. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR schválit tisk ve znění přijatých pozměňujících návrhů, které vám byly rozdány do lavic.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Do této rozpravy se hlásí pan poslanec Libor Ambrozek. Máte slovo, vážený pane poslanče.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik slov k tomuto návrhu zákona. Je to problematika, která se sice týká především průmyslu, nicméně má určitý významný dopad i na oblast životního prostředí.

Tento návrh sleduje naplnění našich závazků vůči Evropské unii implementací směrnice 2006/21/ES, která nakládání s těžebními odpady upravuje, a směrnice 2006/12/ES. K přijetí evropské úpravy samozřejmě vedlo jednak úsilí řešit tuto oblast preventivně, jednak zvlášť závažné havárie týkající se úložišť těžebního odpadu, ke kterým došlo ve velkém rozsahu v případě odkališť ve Španělsku v roce 1998 a v Rumunsku v Baia Mare v roce 2000, kdy po protržení hrází uniklo do okolního životního prostředí velké množství nebezpečných látek.

Tento návrh zákona byl sice dlouho připravován a diskutován, nicméně si myslím, že o některých bodech lze ještě hovořit.

Trochu mě mrzí, že hospodářský výbor přijal několik pozměňovacích návrhů, které i po sdělení pana ministra Římana já považuji za návrhy, které jsou v rozporu se směrnicí, tak jak ostatně napsal Parlamentní institut a tak jak mám stanovisko i Ministerstva životního prostředí. Je to především pozměňovací návrh č. 1 k § 1 odst. 2, který doplňuje novou výjimku z působnosti zákona.

Rád bych k tomu zmínil, že této problematiky se týká judikatura Evropského soudního dvora. Z nejnovějších rozsudků lze uvést zejména rozsudek ze dne 18. prosince 2007 ve věci Komise ES proti Italské republice, kterým byla Italská republika odsouzena za porušení práva Evropských společenství, rozsudek C/263/05. Z této ústavní judikatury vyplývá, že pojem "odpad" by neměl být vykládán restriktivním způsobem. V tomto smyslu připomínám také rozsudek ze dne 15. června 2000. Evropský soudní dvůr ve svém rozsudku z 18. prosince 2007 konstatoval v bodě 39: "Pokud takové opětovné použití vyžaduje skladování, které může být i dlouhodobé, a může tedy představovat pro držitele zátěž a být případně zdrojem poškození životního prostředí, o jehož omezení se směrnice právě snaží, nelze ho nicméně kvalifikovat jako jisté a lze ho brát v úvahu pouze z více či méně dlouhodobého hlediska, takže dotyčná látka musí být považována v zásadě za odpad. Viz v tomto smyslu výše uvedené rozsudky Palin Granit, bod 38, AvestaPolarit Chrome, bod 39."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP