(15.20 hodin)
(pokračuje Nečas)

Tady je nezbytné zdůraznit, že v těchto případech budou moci zahraniční pracovníci žádat o prodloužení povolení k zaměstnání. Na tyto údaje je však nezbytné pohlížet s vědomím toho, že některým povolením bude platnost ukončena předčasně, to znamená v případě propuštění zahraničního pracovníka.

Co se týče agentur práce, protože jak jsem již řekl, velká část těchto propouštění se týká právě agenturních pracovníků, tak počet vydaných a platných povolení ke zprostředkování zaměstnání agenturám práce k 9. 2. letošního roku byl 2464 a počet agentur práce, kterým byla tato povolení vydána, tak byl zhruba 2250 agentur.

Chtěl bych především zdůraznit v tomto světle, že od 1. ledna letošního roku došlo novelou zákona o zaměstnanosti ke zpřísnění podmínek působení agentur práce proti stavu, který tady byl až do konce loňského roku.

Za prvé se zvýšila maximální výše pokuty za umožnění výkonu nelegální práce pro zaměstnavatele nebo zprostředkovatele až na výši 5 milionů korun.

Za další. Novou podmínkou pro udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání právnické nebo fyzické osobě je souhlas Ministerstva vnitra České republiky, to znamená hraje zde roli silnější bezpečnostní faktor.

Za třetí. Povolení ke zprostředkování je nyní od 1. ledna možno odejmout i v případech, kdy Ministerstvo vnitra odvolá svůj souhlas s jeho vydáním, to znamená prakticky kdykoliv u kterékoliv agentury, pokud Ministerstvo vnitra tam shledá bezpečnostní riziko.

Za další. Je možné odejmout toto povolení v případech, kdy agentura práce poruší povinnosti, které jí ukládá zákoník práce, především § 308 a 309 zákoníku práce. Toto povolení je možné odejmout také, pokud agentura opakovaně nesplní oznamovací povinnost uloženou v § 59 zákona o zaměstnanosti. Nově také může být fyzická osoba ustanovena do funkce odpovědného zástupce pouze u jedné jediné právnické osoby a nesmí být současně držitelem povolení ke zprostředkování jako fyzická osoba, protože jedním z nemravů systému agenturního zaměstnávání až do konce loňského roku bylo nepřehledné řetězení, akumulace různých firem a fyzických osob, které si vzájemně předisponovávaly zaměstnance, takže z toho vznikal někdy naprosto nepřehledný systém, ve kterém bylo zjevné, že dochází k jednání, které bylo velmi časti za hranou zákona.

Co se týče opatření na úseku zahraniční zaměstnanosti, tak tady bych chtěl zdůraznit, že úřady práce ve stávající situaci v této oblasti obdržely od Ministerstva práce a sociálních věcí pokyn, aby zaujaly uvážlivý přístup při přidělování nových povolení k zaměstnání a přednostně zvažovaly pracovní uplatnění v případě, že nabídnou toto místo cizinci, těm zahraničním státním příslušníkům, kteří jsou již na území České republiky a byli v důsledku krize propuštěni; to znamená, nikoliv zavést systém, že o místo, o které ve stávající těžké ekonomické situaci nemá zájem občan České republiky, tak nedovážet případně zahraniční pracovní sílu, ale přednostně umístit zahraniční pracovní sílu, která je tady již na území České republiky.

Za další. Úřady práce dostaly pokyn, aby důsledně prověřovaly potřebu obsazení volných pracovních míst zahraničními pracovníky u volných pracovních míst, u nichž zaměstnavatelé trvají na převedení do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zelené karty a v odůvodněných případech tato místa do centrální evidence nezařazovali. Jinými slovy, obavy, které tady zaznívaly v průběhu projednávání novely zákona o zaměstnanosti, případně které, čistě teoreticky, se chystal vyjádřit některý poslanec nebo poslankyně, obavy z toho, že zelené karty v této těžké ekonomické situaci ztěžují zaměstnavatelnost českých občanů, jsou naprosto liché.

Budu to dokumentovat na jednom jediném čísle. V současné době je v České republice 70 000 volných pracovních míst. K dnešnímu dni obsahuje databáze míst, která jsme povolili pro zelené karty, 152 míst. Opakuji: 152 míst. Přičemž včera jsem rozhodl o vyškrtnutí z nich 31 míst pro šičky v okrese Česká Lípa. Čili od zítřejšího dne jich bude jenom 120. Tím chci dokumentovat, že z této strany žádné nebezpečí nehrozí a že naopak se ukazuje, že systém zelených karet má nesmírně flexibilně dané parametrické uspořádání, takové, které umožňuje velmi pružně, jako jakási harmonika, reagovat na aktuální situaci na trhu práce, která dejme tomu před třičtvrtě rokem vypadala úplně jinak, než vypadá dnes, to znamená za stávající situace naprosto v souladu se zákonem, kterým byly zavedeny zelené karty, je možné velmi výrazným způsobem omezit místa pro zelené karty. A v případě opět nějakého většího ekonomického růstu opět jednoduchými úpravami některých parametrů je možné výrazně rozšířit počet míst přístupných pro zelené karty.

Za další bych chtěl zdůraznit, že Ministerstvo práce a sociálních věcí provádí velmi intenzivní monitoring na trhu práce včetně formy dotazníkového šetření na úřadech práce. My velmi intenzivně počítáme také s větší a intenzivnější kontrolní činností na úseku zaměstnávání zahraničních pracovníků i zprostředkování zaměstnání. Zejména zvýšení počtu kontrol v těch oblastech, o kterých mluvím, to znamená zahraniční zaměstnávání, a také větší efektivitu spolupráce mezi spolupracujícími kontrolními orgány nejenom z resortu Ministerstva vnitra, ale i z resortu Ministerstva financí, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva vnitra.

Ministerstvo práce a sociálních věcí také předloží vládě ke schválení nařízení vlády, kterým se v souladu s potřebami trhu práce stanoví okruh prací, které agentury práce budou moci zprostředkovávat formou dočasného přidělení k výkonu práce, a také budeme velmi intenzivně spolupracovat na záměru, který tady ohlásil pan ministr vnitra, a sice na předložení návrhu legislativních změn ke zvýšení spoluodpovědnosti zaměstnavatele za řešení situace cizince, kterému v České republice poskytli zaměstnání po skončení platnosti jeho pobytového oprávnění. A to chceme předložit nejpozději v létě letošního roku.

Tolik, dámy a pánové, informace o trhu práce z hlediska zaměstnávání cizinců. Tady bych chtěl opravdu zdůraznit ten základní fakt, že v současné době z hlediska zaměstnávání cizinců tím primárním místem, kde je rozsáhlé propouštění, tak to jsou především agenturní pracovníci, a také zopakovat to číslo, že do konce prvního pololetí letošního roku doběhne pracovní povolení u 68 000 zahraničních pracovníků ze zemí mimo Evropskou unii, Evropský hospodářský prostor a Švýcarsko.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane ministře, a zahajuji všeobecnou rozpravu. Do této rozpravy mám zatím dvě přihlášky, pana poslance Tejce a pana poslance Maršíčka. Tedy vážený pane poslanče Tejci, ujměte se slova.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já bych začal také poděkováním a v návaznosti na ministra vnitra, který děkoval opozici za to, že navrhla zařazení tohoto bodu, tak bych také chtěl poděkovat vládě a panu ministrovi vnitra, že konečně začali vnímat to, na co my jsme dlouho upozorňovali a co vláda dlouhou dobu podle našeho názoru jednoznačně podceňovala. Důležité je, že teď tady řešíme společně problém, který může trápit české občany, a to nejen z hlediska nějaké sociální situace a nákladů, ale také a především z hlediska bezpečnostního rizika.

Ještě na podzim, když jsme tady hovořili při projednávání změny zákona o pobytu cizinců, tak vláda připomínky, které jsme tady vznášeli právě na ono bezpečnostní riziko, odbývala, zlehčovala, a už tehdy bylo přeci jasné, že nás čeká hospodářská krize. Možná většina z nás netušila, jak mohutná ta krize bude, ale my jako opozice jsme na to upozorňovali, vy jako vláda jste dělali vše pro to, abyste umožnili vstup na český pracovní trh lidem tak, aby získali pracovní povolení cizinci ze zemí mimo Evropskou unii, a to i nekvalifikovanou pracovní sílu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP