(17.50 hodin)
(pokračuje Topolánek)

V této souvislosti je třeba vzít v úvahu, že existuje pětiprocentní zádržné, které bude proplaceno až po předložení závěrečných zpráv a zhodnocení ze strany Evropské komise. Z tohoto hlediska a při faktu, že se podařilo při jednání s Evropskou komisí v závěru loňského roku prodloužit vyčerpání zdrojů tohoto programovacího období 2004 až 2006 do poloviny roku 2009, bude výsledek ještě lepší. Tuto možnost využívají téměř všechny operační programy, přičemž některé z nich skutečně jako pojistku pro nenadálé případy a jiné pro pokrytí projektů realizovaných v této době. Předpokládáme čerpání někde na úrovni celkově 98 %, což pokládám za poměrně unikátní.

Pro zmírnění dopadů ekonomické recese, která může způsobit, že někteří příjemci nebudou schopni naplnit dílčí monitorovací kritéria nebo tzv. indikátory, to je udržení zaměstnanosti, zvýšení obratu apod., byla připravena určitá opatření pro zmírnění těchto následků pro jednotlivé kraje. Tato vázala k zmírnění sankcí za nenaplnění jednotlivých indikátorů. Toto opatření je významné, a pokud by se tak nestalo, nenaplnění indikátoru by znamenalo vracet finanční prostředky v plném rozsahu zpět do rozpočtu Evropské komise, což by pro některé příjemce mohlo být naprosto likvidační.

Já tady mám celou řadu tabulek, které ovšem nemíním číst.

Chtěl bych na závěr říct, že my jsme při zahájení mé vlády, té první vlády, měli určitý velmi krátký čas na to, abychom rozhodli totálně restrukturalizovat počet operačních programů a pokusit se dostat na úroveň standardních zemí Evropské unie, které mají buď jeden, nebo několik operačních programů, nicméně jak si vzpomínáte, ta vláda mandát neměla, ta vláda byla v demisi, a v tom případě jsem necítil mandát k tomu, abych tyto práce zahájil. Na začátku roku 2007 to bylo již zbytečné, bylo pozdě a my jsme samozřejmě museli napravovat chyby našich předchůdců při, řekl bych, přípravě celého systému čerpání prostředků ze strukturálních fondů na finanční období 2007 až 2013.

Já tu zprávu podávám tak, jak jste ji chtěli. Myslím si, že to splnilo minimálně dva účely. Za prvé abych rozptýlil vaše obavy, že to děláme pomalu, špatně a liknavě, za druhé, abych vás ujistil, že naopak se nám podaří právě v letošním roce výrazně překročit kvótu, kterou na ten rok máme, nebo na ty roky 2007 až 2008, a může to přispět k určitému částečnému řešení v rámci protikrizových opatření, která si myslíme, že do různých projektů v infrastruktuře a pro regiony mohou napomoci k řešení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu předsedovi vlády Mirku Topolánkovi a zahajuji všeobecnou rozpravu. Zatím mám čtyři přihlášky. První přihlášený je poslanec Jiří Petrů, druhý je pan poslanec Petr Bratský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Petrů: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, kolegové a kolegyně, když jsem navrhl při schvalování programu této schůze zařadit nový bod s názvem Informace předsedy vlády o stavu čerpání prostředků z Evropské unie v plánovacím období 2007 až 2013, zdůvodnil jsem to skutečností, že již bývalá vláda ČSSD vyjednala na období 2007 až 2013 pro Českou republiku čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie v celkové výši 860 mld. korun. Zdůraznil jsem, že v letech 2007 až 2008 - tedy do konce roku 2008, pane premiére - mohla současná vláda vyčerpat 231 mld. korun, a místo toho se dozvídáme, že vláda vyčerpala ve skutečnosti pouze 1,9 mld. Zřejmě proto jsem si vysloužil od pana premiéra poznámku, že lžu, a podobně jsem pochodil i u pana ministra financí Miroslava Kalouska, který mé informace nazval zřejmou lží. Můžeme si to ověřit ve stenoprotokolu. Jejich reakcí jsem byl velmi nemile překvapen, neboť místo toho, aby byly prostředky ze strukturálních fondů efektivně a v co největší míře rychle využity na zmírnění dopadů současné ekonomické krize, místo konstruktivní komunikace, dochází k bagatelizaci zjevných nedostatků v čerpání. To ovšem není moudré a doplácejí na to občané naší země.

A jaký je skutečný stav čerpání prostředků ze strukturálních fondů v plánovacím období 2007 až 2013? Abych nebyl opětovně ze strany pana premiéra nebo někoho jiného osočován ze lži, sděluji, že pro informace jsem využil monitorovací zprávu Ministerstva pro místní rozvoj o průběhu čerpání strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a národních zdrojů. Tato zpráva nám říká, že k 7. lednu 2009 bylo příjemcům strukturální pomoci vyplaceno 1,85 mld. korun, což je 0,9 % souhrnné alokace na roky 2007 až 2008. To je také podstatné, co příjemce dotací z evropských fondů zajímá. U mnohých programů totiž nefunguje průběžné financování, musí si proto na realizaci projektů a na podíly při financování brát úvěry či překlenovací úvěry a to je stále obtížnější.

Je také velmi poučné seznámit se s jednotlivými programy. Operační program Doprava - na účet příjemců bylo převedeno 675 mil. korun, což představuje pouze 0,4 % z alokace programu na celé období. Operační program Životní prostředí - na účty žadatelů bylo převedeno 180 mil., což představuje 0,1 %. - (Reakce na připomínku z pléna.) Pardon, miliardy. - A pak následují operační programy, na jejichž účty nebyla převedena ani koruna. Je to operační program Podnikání a inovace, operační program Výzkum a vývoj pro inovace, ten byl schválen Evropskou komisí dokonce až 1. října 2008 - ani koruna. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost - ani koruna. Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost - ani koruna. Pokud se týká Integrovaného operačního programu, tak bylo převedeno na účty žadatelů 800 000 korun, což je tak málo, že to statisticky ani nejde vykázat v procentech. Operační program Technická pomoc - nebyla převedena ani koruna.

Pokud se týká regionálních operačních programů, jsou na tom o něco málo lépe a já se také dnes jimi nebudu zabývat. Ale mohu konstatovat, že operační program Konkurenceschopnost, který má podporovat rozvoj dopravy, zlepšení kvality životního prostředí hl. m. Prahy, operační program Adaptabilita, který je zaměřen na podporu zaměstnanosti v Praze, tam žadatelé nedostali také ani korunu. Stejně jsou na tom i operační programy přeshraniční spolupráce.

Takže suma sumárum mohu pouze konstatovat, že čerpání fondů Evropské unie je v této chvíli velké fiasko. Jak jinak nazvat stav, kdy je navíc pozastaveno uvolňování prostředků Evropskou komisí v důsledku nekvalitního monitorovacího systému, který neodpovídá požadavkům Evropské komise a vykazuje podstatné nedostatky?

Jak se hodlá současná vláda vyrovnat s dopady současné ekonomické krize, když nevyužívá ani unikátní možnosti čerpat finanční prostředky právě ze zmíněných fondů? Vždyť finanční prostředky mohou být použity, víme, ke zvýšení kvality všech typů dopravy a dopravní infrastruktury, která povede ke zlepšení dostupnosti. Podporu průmyslu, malého a středního podnikání s cílem zvýšit konkurenceschopnost české ekonomiky a přiblížit inovační výkonnost sektoru průmyslu a služeb úrovni předních průmyslových zemí Evropy. Posílení konkurenceschopnosti České republiky na světových trzích prostřednictvím neustálého zdokonalování podmínek pro existenci a působení výzkumných, vývojových a proinovačních center a vysokých škol. Na zlepšování kvality vzdělávání jak na úrovni základních a středních škol, tak na vysokých školách a univerzitách etc. etc.

Jsem hluboce přesvědčen, že kdyby řádně fungovalo čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie, nemusela by Národní ekonomická rada vlády navrhovat polovinu svých opatření ke zmírnění dopadů ekonomické krize.

Za současného stavu konstatuji, že čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie je stále nedostatečné, že vláda není v tomto směru přiměřeně razantní, že je třeba něco urychleně změnit. V opačném případě jsem přesvědčen, že nebude možné veškeré alokované prostředky pro léta 2007 až 2013 úspěšně vyčerpat. Také budu v tomto smyslu potom podávat návrh na usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jiřímu Petrů. Nyní s přednostním právem před řádně přihlášenými pan předseda vlády Mirek Topolánek a poté pan ministr Martin Říman. Prosím, pane předsedo vlády, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já ani nechci řádně vystoupit, jenom velmi krátce. To, že jsem měl připravenou zprávu, když jako premiér neřídím žádný resort, a tím o konkrétním čerpání resortů vím nejméně, to se dalo pochopit. To, že pan poslanec měl předem připravenou odpověď na neznámé vystoupení předsedy vlády, to jenom ukazuje na to, jaká taškařice se tady odehrává.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP