(12.00 hodin)
(pokračuje Bendl)

Já jako ministr dopravy říkám, že chci být tomuto procesu nápomocen, ale je potřeba, abychom našli způsob, jak to udělat. Mám předjednánu schůzku s panem ministrem financí Kalouskem, abychom mluvili o tom, do jaké míry budeme schopni krajům v této věci pomoci, či nikoliv. Od nich budeme očekávat vstřícnost a myslím, že je potřeba avizovat, že ta vstřícnost nemůže být každý rok, aby někdo sdělil - chybí nám, dodejte. Jsem rád, že se tady trošku změnil názor, který my jsme dlouhodobě říkali - na dopravu finance chybějí, chceme větší rozpočtové určení daní a v minulosti jsme slýchali ne, ne, to nám stačí, to musíte zvládnout. Najednou se ta situace trošku obrátila. Tím nechci příliš provokovat. Mám zájem na tom, aby České dráhy fungovaly a aby doprava v zemi byla udržována správně.

Co se týká 12 miliard, je třeba vědět, že tak jak tam ty finanční prostředky z krajských rozpočtů chybějí, tak je asi evidentní, že někde je brát musí, protože vlaky jezdí, mzdy je potřeba platit a je potřeba platit náklady spojené s fungováním Českých drah. Přestože tak jak tady avizoval pan poslanec Sobotka, že se mluvilo o tom, že 12 miliard má být na investice do obnovy vozového parku, tak usnesení hospodářského výboru, které bylo obecnější, umožnilo Českým dráhám vlastně chybějící finanční prostředky, které se nedostávaly pro zajišťování avizované veřejné dopravy, čerpat právě z této 12miliardové částky. Je to 300 mil. korun měsíčně, kde ta prokazatelná ztráta je a kterou kraje nekryjí.

Jaká je konkrétní částka, která v tuto chvíli byla vyčerpána. Přesně nemohu znát, nicméně bude to někde kolem poloviny, aspoň podle toho, co jsem diskutoval s panem generálním ředitelem Žaludou.

Sponzorské aktivity Českých drah. Když jsem říkal, že nemám problém s tím, že by Poslanecká sněmovna požádala ministra dopravy, aby prověřil sponzorské aktivity Českých drah, já s tímto souhlasím, podívám se na to. Člověk za těch pár dní v křesle ministra nemůže znát všechno a tento bod, jak všichni vidíte, se jmenoval způsob financování ztráty osobní železniční dopravy, nikoliv detaily hospodaření Českých drah. Ale pokud se tak usnesete podívám se na to, i když avizuji, že se na to podívám, i kdybyste se takhle neusnesli.

To je odpověď i panu poslanci směrem k těm 40 mil. atd., jestli to prošlo řádným procesem, tak jak projít má. I na to se samozřejmě podívám.

Pokud se týká restrukturalizace Českých drah, to byla ta otázka tady, je třeba v ní pokračovat. To, že se oddělila SŽDC, resp. začíná fungovat SŽDC jako firma, která by měla dodávat prostředí pro služby jednotlivým dopravcům, správně odkrývá a zprůhledňuje hospodaření veřejné hromadné dopravy na železnici a ukazuje to díry, které byly. Mám na mysli finanční, to, co kde chybělo apod. Věřím, že diskusí v hospodářském výboru, případně v odborných fórech, kterých se ti z vás, kteří se o tuto problematiku zajímají, zúčastní, je myslím ten prostor situaci řešit daleko více než při jednání Poslanecké sněmovny. Myslím, že si tady o tom můžeme popovídat, ale vyřešit to budeme muset někde jinde.

Děkuji vám za pozornost i za váš zájem o tuto problematiku.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi za závěrečné slovo a budeme se moci věnovat hlasování. Jsou před námi tři hlasování o třech návrzích usnesení. Pan zpravodaj ale chce ještě něco doplnit? Závěrečné slovo pana zpravodaje. Prosím.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Já se omlouvám, jsem zpravodajem poprvé v tomto volebním období a ještě takhle nahodile při mém diskusním příspěvku, takže nevím, jestli zachovávám všechny normy, které jsou ve Sněmovně obvyklé. Ale myslím, že k tomu zpravodajování patří konstatovat, že vystoupilo v obecné rozpravě pět poslanců.

Neodpustím si maličko reagovat v závěrečném slově na kolegu Plachého. Měl jsem takový pocit, že jsme oba členové jak hospodářského výboru, tak podvýboru pro dopravu, ale každý z nás seděl na úplně jiném jednání. To, co tady přednesl Sněmovně a i divákům u televize, myslím si, je úplně mimo rámec toho, o čem jsme se tam bavili a jakým způsobem byly jednotlivé zprávy předkládány. Ale to nemohu dál komentovat, protože to je na jinou diskusi asi mimo rámec této Sněmovny.

Já bych vás jenom chtěl všechny vyzvat, až se bude hlasovat o usneseních, prosím neberte za bernou minci to, co tady říkal kolega Plachý, protože ta usnesení, která zde byla předložena, směřují k jedné jediné věci: abychom skutečně převzali plnou odpovědnost za to, kde máme stoprocentní účast jako stát. A to jsou i České dráhy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane kolego, to tedy bylo vaše závěrečné slovo. Budeme hlasovat o návrzích usnesení. Byly předneseny celkem tři.

První návrh - pan poslanec Karel Sehoř a jeho návrh na usnesení zněl takto: "Poslanecká sněmovna bere na vědomí Informaci ministra dopravy o způsobu financování ztráty osobní železniční dopravy závazku veřejné služby a o zavedení mýtného na silnice nižších tříd."

Ještě vás odhlásím. Přihlaste se prosím.

 

O návrhu tohoto usnesení budeme rozhodovat v hlasování s pořadovým číslem 250, které zahajuji, a táži se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 250 přítomno 139, pro 85, proti 5. Tento návrh usnesení byl přijat.

 

Druhé usnesení navrhuje pan poslanec Sobotka. Prosím, aby mě kontroloval. Zní takto: Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy, aby prověřil sponzorské aktivity Českých drah s ohledem na hospodářské výsledky Českých drah. - Bylo to takhle? (Poslanec Sobotka mimo mikrofon.) Sponzorské a marketingové aktivity Českých drah s ohledem na hospodářské výsledky Českých drah. Zhoršující se hospodářské výsledky. S ohledem na zhoršující se hospodářské výsledky Českých drah. Teď to snad zní přesně.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 251. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení. (Hlasy ze sálu: Nefunguje!) Tak to zkusíme ještě jednou, vydržte, prosím. Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 251 přítomno 142, pro 99, proti 14. Toto usnesení bylo také přijato.

 

Nyní poprosím pana zpravodaje, jehož usnesení jsem si celé nezapsala, pana poslance Šidla, aby přednesl ještě jednou ten návrh, který chce podrobit hlasován

 

Poslanec Karel Šidlo: Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy o předložení návrhu harmonogramu přípravy zákona o veřejné dopravě včetně přesných termínů.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: O tomto návrhu usnesení rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 252. Zahajuji toto hlasování. Ptám se, kdo z vás souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 252 přítomno 141, pro 102, proti 17. Také tento návrh usnesení byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že s přijetím těchto tří usnesení končí projednávání bodu číslo 215. Poděkuji panu ministrovi a též panu zpravodaji.

 

Můžeme přistoupit k dalšímu bodu. Budeme se věnovat bodu číslo 182. Je to

 

182.
Výroční zpráva o činnosti a účetní závěrka Státního fondu
dopravní infrastruktury za rok 2007
/sněmovní tisk 472/

 

Prosím o úvodní slovo ministra dopravy Petra Bendla.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP