(10.50 hodin)
(pokračuje Šojdrová)
Stanovisko vlády je k tomuto nesouhlasné a uvádí konkrétní podstatné argumenty, proč je stanovisko nesouhlasné.
Dovolte mi, abych se zde zastavila nad základním hlediskem, které musí veřejná vysoká škola univerzitního typu splňovat, a to je kritérium kvality. Na to předkladatelé zcela zapomínají. Jestliže to má být univerzita, pak skutečně musí reálně počítat s realizací studijních programů bakalářských, magisterských, doktorských. Musí počítat nejenom se vzděláváním, praxí, ale také s výzkumem na určité kvalitní úrovni. Myslím, že to i při velké snaze a zájmu není reálné v těch nejbližších letech splnit. Jako příklad bych uvedla určitý růst právě z těch neuniverzitních vysokých škol, zejména dnes u soukromých vysokých škol, že to možné je, že z bakalářské neuniverzitní školy během osmi devíti let vyroste škola univerzitní i s doktorským programem. Ale je potřeba za tím vidět léta velké práce.
Univerzita se nestaví na zelené louce. Pokud by měla být Univerzita Střední Čechy založena tímto zákonem, pak musím říct, že by byla založena na podvodu. Prostě v tuto chvíli by to bylo v rozporu s platným zákonem a v rozporu s dobrými mravy. Prostě tato v uvozovkách Univerzita Střední Čechy by nebyla univerzitou - nejen podle zákona, ale ani podle toho, co by od ní studenti očekávali. Myslím, že univerzita přece musí být reálně existující institucí, a měla by tedy předpokládat nabídku studijních programů, které bude studentům nabízet. Já bych skutečně chtěla vědět, o jaké studijní programy je dnes požádáno u akreditační komise.
Dovolte mi tedy, abych předložila několik zásadních důvodů, proč Královská univerzita by tímto způsobem a takto dnes neměla vzniknout. Především nevíme, jaké fakulty a kde budou existovat, s jakými studijními programy. Co bude tedy tato univerzita nabízet? Jde o velikášský, příliš ambiciózní projekt, který nestaví na pevném základě již prokázané kvality učitelů, studijních výsledků, výzkumné a tvůrčí činnosti. Jde v podstatě o náhradní řešení za nesplněný úkol také této vlády, aby zde vznikla neuniverzitní vysoká škola s nabídkou bakalářských programů, tak jak jsem to zde již před tímto zmínila.
Já v tuto chvíli zareaguji spíše na ty obecné proklamace, které zde zazněly z úst předkladatele, protože k té předkládací zprávě nemám více co říci. Tady nejsou žádné konkrétní jasné písemné podklady, o kterých bychom mohli diskutovat. Mohu tedy vycházet pouze z toho, co zde doplnil pan předkladatel.
Co se týká dostupnosti nabídky vzdělávání na vysokých školách ve Středočeském kraji - myslím, že neexistuje kraj, který by měl takovouto dostupnost. Vždyť v dostupnosti pěti až čtyřiceti kilometrů toho obvodu Středočeského kraje kolem Prahy máte k dispozici osm veřejných vysokých škol, a to nepočítám soukromé vysoké školy, které mají sídlo v Praze. Je to více než třetina veřejných vysokých škol, a to s tou většinovou kapacitou, kterou máme v České republice. O malé dostupnosti nabídky vysokoškolského vzdělání pro absolventy středních škol ve Středočeském kraji se nedá hovořit, pane kolego.
Pokud se týká otázky kvality, kterou jste zde správně zmínil jako prioritní, tak jste uvedl, že v kraji Vysočina je univerzita. Musíme to opravit, v kraji Vysočina není univerzita. Velmi správně v tomto kraji byla založena neuniverzitní vysoká škola s nabídkou převážně bakalářských studijních oborů.
Jedním z oborů, které hodláte nabízet a které považujete za nedostatkové, jsou obory zdravotnických kvalifikací, zdravotních sester atd. Je to typický bakalářský studijní program. A souhlasím s tím, že je potřebný. Samozřejmě že je možné uvažovat o větší spolupráci s univerzitou, ale vůbec bych se nebránila - a tedy s lékařskými fakultami - ale nebráním se tomu, aby tady vznikly neuniverzitní vysoké školy, nebo ve Středočeském kraji, které budou toto studium nabízet třeba právě transformací z vyšších odborných škol. To je, myslím, cesta správná, ale nevyžaduje to založení Univerzity Střední Čechy.
Ta akreditace magisterských oborů, o kterou vy musíte usilovat, je přece jednoznačně vázaná na výzkum. Kde budou ty výzkumné kapacity nejenom v oblasti technologického vybavení, ale především těch výzkumných lidských kapacit, které jsou nedostatkovým zbožím už dnes na stávajících univerzitách?
Pokud se týká nedostatku absolventů farmaceutických fakult, je to řešitelné i stávajícím zákonem a stávajícími možnostmi. Ministerstvo školství má jednoznačný motivační nástroj - dlouhodobý záměr rozvoje vysokých škol, finanční motivací nabídnout a motivovat ty fakulty, které dnes poskytují kvalitní farmaceutické vzdělávání, a požádat je o rozšíření těchto kapacit.
Pokud se týká Mělníka a střední školy, tam se nabízí přirozená spolupráce s Českou zemědělskou univerzitou. A pokud vím, tato spolupráce dnes existuje a je naprosto zbytečné uvažovat o dalším rozšiřování v rámci nové univerzity, která nebude mít odborné kapacity na vysokoškolské zemědělské vzdělávání tohoto typu.
Tady to srovnání se založením Karlovy univerzity myslím, že nikdo nemůže brát moc vážně. Srovnávat situaci 14. a 21. století prostě není možné.
Kolegyně a kolegové, já chápu ten záměr, který předkladatelé mají, to znamená nabídnout vzdělávání v oborech zejména bakalářských studijních programů, chápu zájem středočeského zastupitelstva a hejtmana pomoci rozvoji těchto oborů v tomto kraji, a proto nabízím a doporučuji: hledejme jinou cestu, reálnou. Jenom bych chtěla říct - to není malý cíl. Založit dnes neuniverzitní vysokou školu v době, kdy tady máme, jestli se nemýlím, 26 veřejných vysokých škol a desítky soukromých vysokých škol, do této situace založit novou neuniverzitní, byť neuniverzitní vysokou školu, je vysoká ambice hodná hejtmana Středočeského kraje a já bych to silně doporučila.
Jako zpravodaj k tomuto zákonu jsem uvedla řadu vážných nedostatků, pro které musím navrhnout vrátit předkladatelům tento návrh zákona k dopracování. Podmíněně, nebude-li přijat, navrhuji tento návrh zákona zamítnout.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď bych otevřel obecnou rozpravu k tomuto bodu. Já tady mám písemnou přihlášku pana poslance Kafky, kterou mi tady dal, a vidím tady další přihlášky z místa. Vidím pana poslance Ratha, pana poslance Jičínského.
Takže první na základě své písemné přihlášky by měl dostat slovo pan poslanec Kafka a pak bude následovat pan poslanec Rath a pan poslanec Jičínský. ***