(11.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Otevřeli jsme obecnou rozpravu a hlásí se do ní pan poslanec Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Pane předsedající, pane ministře financí, kolegyně a kolegové, dovolte, abych sněmovní tisk 515, který je v základu novelou zákona o povinném značení lihu, ale je také zákonem, který otvírá novelu zákona o daních z příjmů, využil pro podání pozměňovacího návrhu, o jehož podstatě jste si mohli přečíst už v dnešních tištěných médiích, resp. v Hospodářských novinách. Dovolte, abych přečetl odůvodnění, nebo abych zdůvodnil návrh, kterým chci zjednodušit celou oblast § 7 zákona o daních z příjmů, a sice oblast výdajových paušálů.

V zákoně o daních z příjmů je vedle jiného obsažen též institut tzv. výdajových paušálů, které představují jeden z nejjednodušších způsobů, jak se lze vypořádat s vlastní daňovou povinností poplatníka daně z příjmů fyzických osob OSVČ. Při tomto způsobu uplatňování výdajů poplatník eviduje zdanitelné příjmy a platby sociálního a zdravotního pojištění. Následně se výdaje vypočtou jako příslušná procenta výdajů podle zákona o daních z příjmů, rozdíl příjmů a výdajů včetně zaplaceného sociálního a zdravotního pojištění pak určuje základ daně.

Dovolte, abych uvedl důvod, proč navrhnu zásadní zjednodušení výdajových paušálů oproti stávajícímu stavu. Tím důvodem je zejména fakt, že přestože oblast výdajových paušálů - alespoň z toho, co jsem přečetl, a z toho, co je dnes vepsáno do zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů - vypadá jednoduše, ve své podstatě jednoduchá vůbec není. Považte: 80 % výdajových paušálů, resp. hranice pro stanovení výdajových paušálů pro osoby podnikající v zemědělství, 60 % pro osoby s příjmy z řemeslných živností, 50 % u ostatních živnostníků, 40 % u ostatních osob s příjmy ze samostatné výdělečné činnosti např. advokáti, daňoví poradci a jiná svobodná povolání, a 30 % u osob z příjmů z pronájmů. Mám za to, že výdajové paušály mají zjednodušovat život daňovým poplatníkům - drobným živnostníkům, stávající stav ovšem ten reálný stav spíše zhoršuje, činí jej administrativně velmi náročný.

Chtěl bych také zdůraznit, že zákon říká, že u těch daňových poplatníků, kde jsou různé typy činností, k nimž přísluší různé formy, různé limity pro uplatnění výdajových paušálů, stanoví povinnost vést odděleně daňovou evidenci, což znamená, že poplatník vlastně vede několik daňových evidencí a tím platí i několikeré náklady spojené s touto evidencí. Proto navrhuji zásadní zjednodušení daňových výdajových paušálů v oblasti daní z příjmů a to navrhnu v podrobné rozpravě, do které se tímto hlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Kdo další se hlásí do obecné rozpravy v této chvíli k tisku 515? Pokud nikdo, tak asi můžeme obecnou rozpravu ukončit a otevřeme rozpravu podrobnou, do které se mi hlásil pan poslanec Jiří Papež. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Papež: Dobrý den. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, já bych chtěl pouze formálně v této podrobné rozpravě odkázat na svůj pozměňovací návrh, který vám byl na lavice rozdán písemně, a je to pozměňovací návrh k tomuto tisku číslo 515. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Má ještě někdo něco podobného do podrobné rozpravy? Prosím, pan poslanec Husák.

 

Poslanec Jan Husák: Vážený pane předsedající, pane ministře, dovolte, abych načetl pozměňovací návrh, a mějte trpělivost, protože se ho nepodařilo včas zajistit na stůl, takže budu citovat.

Pozměňovací návrh poslance Jana Husáka k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 676/2004 Sb., o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, navrhuji:

Za prvé. V názvu zákona na konci doplnit slova "a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů".

Za druhé. Dosavadní text čl. I a II označit jako část první a její nadpis uvést v tomto znění:

"Část první: Změna zákona o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů."

Za třetí. Vložit část druhou a uvést ji v tomto znění:

Část druhá: Změna zákona o daních z příjmů, čl. 3 § 4 odst. 1. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 96/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 196/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona č. 259/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 140/1995 Sb., zákona č. 316/1996 Sb., zákona č. 290/1997 Sb., zákona č. 210/1997 Sb., zákona č. 111/1998 Sb., zákona č. 149/1998 Sb., zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 333/1998 Sb., zákona č. 63/1999 Sb., zákona č. 144/1999 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeném pod č. 3/2000 Sb., zákona 103/2000 Sb., zákona č. 121/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 483/2001 Sb., zákona č. 128/2002 Sb., zákona č. 198/2002 Sb., zákona č. 260/2002 Sb., zákona č. 575/2002 Sb., zákona č. 162/2003 Sb., zákona č. 362/2003 Sb., zákona č. 438/2003 Sb., zákona č. 49/2004 Sb., zákona č. 359/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 669/2004 Sb., zákona č. 342/2005 Sb., zákona č. 357/2005 Sb., zákona č. 545/2005 Sb., zákona č. 56/2006 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 180/2006 Sb., zákona č. 203/2006 Sb., zákona č. 223/2006 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 29/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 482/2008 Sb., zákona č. 2/2009 Sb., se na konci písmene w) čárka nahrazuje tečkou a doplňují se slova "osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje státních spořicích dluhopisů pro fyzické osoby". ***




Přihlásit/registrovat se do ISP