(9.20 hodin)
(pokračuje Talmanová)
Přikročíme k druhému návrhu pana poslance Bratského. Bylo jím vyřazení bodu 84, loterijního zákona, senátního návrhu.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 114. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 105 poslankyň a poslanců pro návrh 29, proti 20. Tento návrh nebyl přijat.
Pan poslanec Böhnisch si přeje pevné zařazení bodu 65, sněmovního tisku 809, na pátek 2. 10. po bloku třetích čtení, tedy za bod 88, tedy za ještě pevně zařazený harmonogram projednávání státního rozpočtu.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 115. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 106 poslankyň a poslanců pro návrh 78 proti nikdo. Tomuto návrhu bylo vyhověno.
Pan poslanec Husák si přeje zařazení bodu 30, sněmovní tisk 844, 31, sněmovní tisk 845, 32, sněmovní tisk 846, a bod 33, sněmovní tisk 847, jako první body do bloku prvních čtení na pátek 2. 10. 2009, tedy po již pevně zařazeném bodu pana poslance Böhnische.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 116. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 107 poslankyň a poslanců pro návrh 9, proti 4. Tento návrh nebyl schválen.
Pan poslanec Husák dále navrhuje zařazení nového bodu - zkrácení lhůt pro projednání ve výboru. Týká se to dvou sněmovních tisků, 887 a 888, a to jako první bod dnešního jednání.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 117. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 106 poslankyň a poslanců pro návrh 58, proti 2. Tento návrh byl přijat.
Pan poslanec Hovorka si přeje pevně zařadit bod 84, sněmovní tisk 722, na dnešní jednání za již pevně zařazené body.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 118. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 109 poslankyň a poslanců pro návrh 37, proti 7. Návrh nebyl schválen.
Dnešní jednání tedy zahájíme prvním pevně zařazeným bodem.
96.
Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání
sněmovních tisků 887 a 888 ve výborech Poslanecké sněmovny
Požádám pana poslance Husáka, aby tento návrh přednesl a zdůvodnil. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Husák: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, dovolte, abych přednesl žádost, která se týká vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 887, a vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřební dani, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 888. Žádost se týká zkrácení lhůty pro projednání v rozpočtovém výboru, kterému byly zákony přiděleny, a to na 15 dnů ze 60 dnů. Zákony byly projednány v Poslanecké sněmovně tento týden 29. 9., žádosti o projednání a schválení již v prvém čtení. Jedná se o harmonizační novely zákonů, které mají být transponovány do konce roku 2009, a při postupu podle standardních lhůt by nebylo možné dokončit legislativní proces včas. Proto tato žádost o zkrácení lhůt. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Rozhodneme tedy v hlasování o tom, že Poslanecká sněmovna zkracuje lhůty pro projednání v rozpočtovém výboru u sněmovního tisku 887 a u sněmovního tisku 888 na 15 dnů.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 119. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 109 poslankyň a poslanců pro návrh 67, proti 4. Tento návrh byl přijat.
Budeme tedy pokračovat dalšími pevně zařazenými body. Já vám oznámím jejich pořadí, abyste se mohli připravit. Jsou to body 78, 19, 22, 37 a potom blok smluv v prvním čtení.
Přikročíme k projednávání bodu
78.
Vládní návrh zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci
poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 883/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Jan Kohout. Vážený pane ministře, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČR Jan Kohout: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dnes vám předkládám návrh zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí. Návrh zákona byl připravován několik let a vychází z dlouhodobé vize, jejímž cílem je transformace a zefektivnění systému zahraniční rozvojové spolupráce, tak aby v maximální možné míře fungovala jako integrální součást zahraniční politiky České republiky, jako její nástroj, jímž se plní cíle zahraniční politiky, jako jsou bezpečnost, stabilita a prosperita naší země, jímž zároveň pomáháme v těch zemích, kde je pomoc potřebná. Věřím, že pro toto téma existuje podpora napříč celým politickým spektrem.
Dovolte mi připomenout, že zmíněná transformace se skládá z postupné centralizace systému a vymezení působnosti jednotlivých institucí, včetně nově vytvořené České rozvojové agentury a meziresortní Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci. Návrh zákona dává celému systému i jednotlivým jeho komponentům pevnější právní rámec, čímž vytváří předpoklady pro další zkvalitnění, a jak i pevně doufám, i navýšení české zahraniční pomoci.
Přípravy návrhu zákona nebyly snadné. Nad mnohými otázkami jsme vedli dlouhou diskusi s ostatními resorty, s nevládním sektorem, s podnikatelskými platformami i s právníky.
Dovolte mi shrnout hlavní přínosy tohoto návrhu zákona. Za prvé: Obsahuje jasné definice, co je zahraniční rozvojová spolupráce, co je humanitární pomoc, jaké mají cíle, jaké mají formy, kdo co dělá atd. Za druhé: V oblasti humanitární pomoci jasně rozděluje kompetence mezi Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo vnitra a slaďuje je se záchranným integrovaným systémem. Za třetí: Právně zakotvuje Českou rozvojovou agenturu a její funkci, např. při poskytování dotací. Za čtvrté: V neposlední řadě vysílá jasný signál do zahraničí, že Česká republika bere zahraniční rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc vážně a hodlá se jim věnovat dlouhodobě, předvídatelně a seriózně.
Detailnější pravidla pro realizaci zahraniční rozvojové spolupráce jsou již dnes stanovena v zásadách, které schvaluje vláda a které budou následně novelizovány. Mohu vás ujistit, že tyto zásady rovněž zohlední důležitou roli meziresortní Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci, která na doporučení legislativců není v textu zmíněna.***