(15.50 hodin)
(pokračuje Pecina)
K dnešnímu dni stav je skutečně takový, jestli můžu citovat čísla, tak má být povinně připojeno 7416 orgánů veřejné moci, z toho je k dnešnímu dni připojeno 1214 orgánů veřejné moci, a 330 570 právnických osob, z toho je připojeno 56 212. To je stav k dnešnímu dni. Přirozeně mnohé orgány veřejné moci i právnické osoby, tak jak je v Česku zvykem, čekají na poslední okamžik připojení, případně si nechají schránku aktivovat automaticky, k čemuž dojde k 1. 11.
My jsme přijali následující opatření. Za prvé jsem vyzval Asociaci krajů a Asociaci tajemníků městských a obecních úřadů ke spolupráci, k pomoci obcím, menším obcím zejména, které mají problémy s aplikací tohoto systému. Jednak jsme na České poště zřídili hotline, kde je možné se v každém okamžiku informovat, jakým způsobem schránku aktivovat. V pondělí přijala vláda usnesení, kde nařizuje ministerstvům a orgánům podřízeným vládě aktivovat tyto schránky k 23. tohoto měsíce, to znamená k zítřejšímu dni, aby tedy alespoň ministerstva a ústřední orgány měly schránky aktivovány týden před termínem a aby komunikace mezi již přihlášenými fyzickými a právnickými osobami mohla fungovat. Doporučili jsme totéž datum krajům a obcím.
Vím, že mnohé orgány veřejné moci mají problém s aktivací technického rozhraní mezi spisovou službou a informačním systémem datových schránek. Je to způsobeno mj. tím, že peníze, které měly dostat z evropských fondů, začaly být uvolňovány až v letošním roce. Mohl bych vám ukázat komunikaci mezi Ministerstvem průmyslu a Ministerstvem vnitra ve věci živnostenských úřadů, mám ji tady, byla to odpověď na interpelaci jedné paní poslankyně od pana ministra Tošovského, doklady o tom, jakým způsobem ministerstva komunikovala již v loňském roce. Prostě s přípravou rozhraní se mělo začít tak, jak se začalo na Ministerstvu vnitra někdy koncem loňského roku, tak aby systém byl zprovozněn. Přesto my musíme dnes udělat vše pro to, aby 1. 11. systém začal fungovat, aby fungoval samozřejmě co nejspolehlivěji a aby se co nejvíce právnických osob do toho systému skutečně regulérně zapojilo, ať už mají zautomatizován datový systém, nebo to budou dělat ručně. To, čeho se obávám, je, že spousta zásilek bude doručena pouze fiktivně a že nám z toho do budoucna mohou vzniknout problémy, protože jak říkám, jestli se nepřihlásí 10 % firem nebo 10 % institucí - instituce samozřejmě umíme nějakým způsobem ošetřit - jestli se nepřihlásí 10 % firem, tak je to jejich chyba. Jestli se nepřihlásí 60 % firem, tak je to chyba státní správy a Ministerstva vnitra. Uděláme vše proto, aby systém fungoval. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ještě pan poslanec bude doplňovat. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Petrů: Už jenom krátce. Pan ministr ve své odpovědi zmínil také to, že očekává problémy v legislativě. Jestli by to mohl trošku rozvést, jestli to je právě ono, to nedodání obálek apod. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím ještě.
Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Já se obávám, že tento systém měl být zprovozňován postupně. Měl být zprovozněn 1. 7. letošního roku. Toto datum se posunulo ještě před mým příchodem na 1. 11. Domnívám se, že nejprve měl být zprovozněn povinně u orgánů veřejné moci, až po několika měsících měly být povinně připojeny právnické osoby, aby to fungovalo skutečně dobře, aby systém byl odzkoušený, a ne hned náraz 350 tis. účastníků najednou. Tato věc mě mrzí. Pokud budou problémy toho typu, že skutečně hromadně se nebudou právnické osoby schopny přihlásit do tohoto systému a tento systém hromadně nebude fungovat, potom přijdu a budu žádat a prosit Sněmovnu, aby v nějakém zrychleném režimu, ve stavu legislativní nouze nebo v prvním čtení přijala novelu zákona, který tento systém rozfázuje. Ale v tomto okamžiku je na to pozdě. Vyzkoušíme, jestli to půjde. Budeme se snažit hledat i jiné cesty, jak třeba doručovat paralelně poštu, ale v tomto okamžiku nestahujeme kalhoty, jak se říká, a budeme se snažit, aby tento systém od 1. 11. fungoval tak, jak je v zákoně napsáno. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, můžeme ukončit tuto interpelaci pana poslance Petrů a můžeme pokročit k další interpelaci. Pan poslanec Petr zřejmě bude interpelovat, jak to vypadá, i když víme, že tady paní ministryně Kovářová už dnes není, ale přesto možná přednese svou interpelaci. Prosím, pane poslanče, můžete zvolit postup.
Poslanec Břetislav Petr: Pane předsedající, děkuji. Já jsem si myslel, že je to natolik specifickou otázkou, o čem budu hovořit, ale bez ohledu na to, jestli paní ministryně tady je, nebo není, myslím si, že tento problém zajímá celou řadu řidičů, a to je problematika jízdy bez řidičského průkazu.
Doposud když někdo neměl řidičský průkaz, a to myslím řidičský průkaz, aniž absolvoval autoškolu, anebo neměl řidičský průkaz proto, že se vybodoval, tak v tomto případě mu podle trestního zákoníku hrozil trest ve výši až ročního vězení. Nový trestní zákoník, který má platit od počátku příštího roku, ale řeší tuto situaci diametrálně odlišně, takže řidič, který v životě neabsolvoval autoškolu a nemá řidičský průkaz, může být postižen pouze jednoletým vězením, kdežto ten, který řidičák měl a ztratil ho např. v důsledku toho, že několikrát dostal tři body, tak tomuto řidiči hrozí trest odnětí svobody až na období tří let. Zdá se to být naprosto nelogické, poněvadž řidič, který se vykartoval, jak se tomu obecně říká, aspoň nějakou dobu řídil vozidlo a měl autoškolu, kdežto ten, který ho neměl proto, že neabsolvoval autoškolu, tak je ve výhodě.
Zdá se mi být naprosto nepochopitelné, že jediným zdůvodněním tohoto je, že se chce zamezit tomu, aby ti, kteří ztratili body a jezdí bez řidičáku, výrazným způsobem zatěžovali svými stížnostmi české soudy. (Předsedající: Čas, pane poslanče!)
Ještě jednu větu. Chci říci, že Ministerstvo dopravy proti tomuto způsobu výrazně protestovalo, ale bez jakéhokoliv efektu. Byl bych rád, kdybych dostal písemnou odpověď, která nezajímá jenom mě, ale několik milionů řidičů, a z toho snad několik desítek tisíc, kteří takto řídí motorová vozidla. Děkuji, že jste mě vyslechli.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, dobrá. To bude vše k této interpelaci na paní ministryni Kovářovou. My musíme přejít k další a to bude interpelace paní poslankyně Gabriely Kalábkové na ministra Petra Šimerku. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Gabriela Kalábková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení kolegové a vážení členové vlády, vážený pane ministře, moje interpelace se týká tématu, kterým jsme se tady na půdě Poslanecké sněmovny v rámci interpelací zabývali již několikrát, a již několikrát jsme byli ubezpečeni i z úst vašeho předchůdce ministra Nečase o tom, že tento problém je vyřešen. Tento problém se týká zpožďujících se výplat dávek nemocenské a mateřských dávek rodinám s dětmi. Jak jsem se dozvěděla zkraje tohoto týdne ve sdělovacích prostředcích, tato záležitost nám opět recidivuje, a já bych tedy chtěla vědět, jakým způsobem to bude řešeno. Naposled nám bylo řečeno, že narostly počty pracovníků, kteří se touto problematikou zabývají, a měl by být problém odstraněn. Nicméně evidentně se tak nestalo, a proto by mě zajímalo, jak se dále bude postupovat v této záležitosti a také jaká je skutečná příčina toho, že se tato záležitost vůbec může stát, že se o několik měsíců zpožďují platby lidem, kteří jsou na těchto dávkách existenčně závislí. Děkuji.***