(12.30 hodin)

 

Poslanec Petr Braný: Poslední návrh je pod bodem D1. (Ministr má neutrální stanovisko, zpravodaj doporučuje.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Za těchto postojů zahajuji hlasování pořadové číslo 144. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Hlasovalo 158 poslanců, pro 148, nikdo proti. Návrhy byly přijaty. Tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy.

 

Přečtu závěrečné usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 888, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 145. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Hlasovalo 158 poslanců, pro 146, proti jediný. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dámy a pánové, nyní je čas pro blok voleb. Zvu k řečnickému pultu pana poslance a předsedu volební komise Petra Tluchoře a prosím ho, aby nám sdělil svou představu o tom, jak budeme postupovat.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Krásné dobré poledne, dámy a pánové. Nejprve mi dovolte jedno sdělení. Včera Poslanecká sněmovna zřídila dvě vyšetřovací komise - jednak vyšetřovací komisi pro vyšetření důvodů a souvislostí neoprávněného udělování akademických titulů na Právnické fakultě Západočeské univerzity, včetně vyšetření role akreditační komise a Ministerstva školství při garanci a kontrole kvalit vysokoškolského vzdělávání na veřejných a soukromých vysokých školách v České republice, a dále pak vyšetřovací komisi pro vyšetření prorůstání organizovaného zločinu a zájmových skupin do činnosti orgánů veřejné moci. K tomu, aby na příští schůzí Sněmovny mohly být obě komise ustaveny, vyhlašuji lhůtu pro podávání návrhů na členy obou vyšetřovacích komisí do tohoto pátku 6. listopadu 2009 do 14 hodin k rukám tajemníka volební komise, jako vždy.

 

A nyní dovolte, abychom přistoupili k bodu

68.
Změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny

Přehled všech změn vám byl rozdán na lavice a proto nebudu všechny návrhy číst. Volební komise obdržela ve stanovené lhůtě návrhy, které vám byly rozdány, a dovolte mi k tomu pouze několik slov.

Je zde několik situací, které stojí za upozornění. Nejprve jde o to, že v několika případech jsou na seznamu nominováni lidé na místa, která nebyla v tuto chvíli uvolněna, nicméně usnesením Poslanecké sněmovny, které stanovilo liché počty 23 a 19 členů v jednotlivých výborech, komise bez ohledu na to, že Poslanecká sněmovna dosud nepřistoupila k tomuto kroku a nenaplnila ta místa, bez jakékoliv předpojatosti tato jména uvádí a je na rozhodnutí Poslanecké sněmovny, jak s tím naloží.

Trochu jiná je situace v případě stálých komisí Poslanecké sněmovny, neboť zde svým usnesením Sněmovna stanovila, že komise mají 12 členů, a návrh na paní kolegyni Šojdrovou do komise pro rodinu, pokud by takový návrh uspěl, by znamenal, že toto usnesení by bylo překročeno a že bychom, přestože v této komisi je členem pan poslanec Kvapil, dlouhodobě nemocný a fakticky tuto činnost nemůže nyní vykonávat ani se k tomu nijak zásadně postavit, porušili usnesení, které jsme si sami přijali. To je jedna věc, se kterou se budeme muset vypořádat a já na to tedy upozorňuji.

Zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu, stanoví, že změny v ustavených výborech lze provádět jen se souhlasem Poslanecké sněmovny a volba se koná většinovým způsobem. Jednací řád Poslanecké sněmovny však verbálně nestanoví způsob hlasování, ale protože volba výborů, komisí a delegací vždy probíhala veřejným hlasováním, volební komise, a tedy já navrhuji, aby volba probíhala stejným způsobem, tedy pomocí hlasovacího zařízení.

Navrhuji následující postup: Doporučuji, abychom se nejprve zabývali tou částí, kde došlo k různým rezignacím, k tomu bychom otevřeli rozpravu a vypořádali se jedním hlasováním en bloc. Pokud nebude v rozpravě přednesena žádná námitka, tak bychom všechny rezignace vzali na vědomí. Poté dalšími hlasováními bychom volili jednotlivé členy do jednotlivých výborů. Zde standardně je navrhováno veřejné hlasování en bloc. Pokud by byl návrh na hlasování po jménech, tak prosím, aby v rozpravě takový návrh zazněl.

Pane předsedající, myslím, že nyní je prostor k tomu, abyste otevřel rozpravu jak k navržené proceduře, tak k jednotlivým změnám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, děkuji vám, pane předsedo. Otevírám rozpravu. Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Cyril Svoboda a mám tady přihlášeného pomocí tlačítka pana poslance Kalouska k faktické poznámce.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane místopředsedo, navrhujeme i za KDU-ČSL, aby se nenavyšoval počet poslanců v jednotlivých výborech, a proto stahujeme kandidaturu Jiřího Carbola do hospodářského výboru.

A potom navrhuji přerušit jednání, pokud jde o stálou komisi pro rodinu, i z důvodů, které tady byly řečeny a týkaly se poslance Kvapila, abychom to vyřešili samostatně, protože se nám zdá z mnoha důvodů lidských, abychom zde nedělali nějaká opatření o odvolávání Tomáše Kvapila z této komise. Abychom to vyřešili, tak po přerušení tohoto bodu najdeme řešení, protože tam nominujeme paní poslankyni Šojdrovou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Velmi se omlouvám Poslanecké sněmovně, že ji obtěžuji problémem, který může vypadat jako osobní, ale v zásadě osobní není.

Já jsem po demisi vlády a po stanovení termínu předčasných voleb, o kterých v tu chvíli nikdo z nás nepochyboval, už nechtěl obtěžovat Poslaneckou sněmovnu organizačním rozhodováním o tom, kdo bude v jakých výborech. Vzhledem k tomu, že předčasné volby nejsou, pokládal jsem za nezbytné přihlásit se o práci. Těžko mě napadla jiná práce než práce v rozpočtovém výboru vzhledem k tomu, že jsem bývalý předseda tohoto výboru, že jsem bývalý ministr financí a že jako jediný v této Sněmovně jsem bývalý ministr financí, který měl tu čest předsedat Radě ministrů financí Evropské unie. Z toho důvodu jsem pokládal za logické, že snad mohu této Sněmovně přispět svými znalostmi a zkušenostmi v rozpočtovém výboru.

Dozvídám se, že nejsem volebním výborem k tomuto zvolení navrhován. Já to pokorně přijímám. Je samozřejmě možné, že Sněmovna se může rozhodnout, že daleko lepší práci odvedu např. ve výboru petičním, o jehož problematice nevím vůbec nic, ale právě to může Sněmovna pokládat za tu správnou kvalifikaci.

Nicméně přesto pokládám za nezbytné zdůraznit, že se nikam necpu, že jsem se jenom hlásil o práci. Logicky jsem se hlásil o práci v té problematice, kde mám co nabídnout.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP