(12.50 hodin)
(pokračuje Bartoš)

K právním důvodům, proč tento zákon má být zamítnut, patří především to, že navržená zmocnění k vydání vyhlášky, kterou by měly být stanoveny podmínky poskytnutí a výše víceúčelové paušální náhrady obsažená v první a druhé části předloženého návrhu zákona tím, že nestanoví meze tohoto prováděcího předpisu, jsou v rozporu s článkem 79 odst. 3 Ústavy a z tohoto důvodu by vyhláška na základě nich nemohla být ani vydána. I dítě v druhém ročníku gymnázia, které se učí právní vědu, ví, že meze stanoví zákon a že vyhláška nemůže jít za zákon. To jsou elementární věci, které vědí děti na střední škole.

Děkuji, to je má zpravodajská zpráva. Pokud bude potřeba, rád se přihlásím do rozpravy. Velice krátce bych k tomu chtěl také něco říct osobně.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa se nikdo nehlásí. Pane zpravodaji, máte slovo, protože jiné přihlášky neregistruji. Prosím, pan poslanec Bartoš.

 

Poslanec Walter Bartoš: Úvodem svého vystoupení bych rád navrhl zamítnutí tohoto návrhu zákona. Při této příležitosti bych se paní navrhovatelky rád zeptal, proč nevztáhla tyto paušální náhrady také na oblast třeba doktorů. Podle mého názoru doktoři také mají své výlohy, také se musí vzdělávat, dokonce v případě doktorů může jít o život. Takže proč pouze učitelé? Jestli se nepletu, mám pocit, že se tam sice píše o akademických pracovnících, ale nevztahuje se to také na učitele vysokých škol. Rád bych se zeptal, v čem je rozdíl mezi učitelem vysoké školy, jestli ten se nepřipravuje na přednášky, jestli ten nemá výdaje. Prosím, aby mi paní kolegyně Zelenková na tuto věc odpověděla.

Tento návrh je velmi nesystémový a považuji ho spíše za korporativistický. Myslím si, že naše Ústava není založena na korporativistickém modelu, ale na občanském modelu. Myslím si, že tento zákon má být zamítnut.

Zeptal bych se ještě na jednu věc. Pokud by náhrady byly učitelům vypláceny, budou zdaněny stejně jako poslancům? Děkuji

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásila k faktické poznámce paní poslankyně Čurdová. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Vážený pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, ráda bych vám odpověděla na jednu z vašich otázek. Učitelé si to zaslouží proto, že vzdělávají mladou generaci. A my chceme, aby mladá generace byla vzdělaná dobře a aby ji vzdělávali vzdělaní lidé, kteří budou slušně zaplacení a vzdělaní. Proto si to učitelé zaslouží.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. O slovo se přihlásila paní poslankyně Zelenková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové, velmi rychle, čas nám běží, se pokusím reagovat na pana kolegu Waltera Bartoše.

Pokud se týká zákoníku práce, skutečně neupravuje specifika kantorské profese. Dokladem toho je, že zákoník práce byl novelizován. Byl novelizován § 5 a byl tam přidán odstavec 5, který umožňuje, aby vznikla nová, specifická norma, která by specifika učitelské profese zohlednila. Zákoník práce v tomto smyslu vychází tomuto zákonu vstříc.

Pokud se týká akademických pracovníků, docela zarazilo mě, že panu zpravodaji unikla tak podstatná věc, že tento zákon novelizuje i zákon 111. Týká se tedy i akademických pracovníků.

Pokud se týká připomínky o tom, že by to všechno připadalo v úvahu jen tehdy, kdyby pedagogové některou část své pracovní doby trávili jinde než na svém pracovišti. Všichni, kdo se pohybují ve školském terénu nebo se v něm pohybovali nebo k němu mají blízko, ti všichni přece dobře vědí, že tomu tak je, ač to legislativně není jednoznačně explicitně formulováno.

Dámy a pánové, vážení přátelé, chtěla bych vás požádat, abyste propustili tento zákon do druhého čtení. Při práci ve výborech je možné dělat některé korekce. Mluvila jsem o prodloužení účinnosti vzhledem k současné situaci, mohli bychom se také zaměřit na to, aby tyto náhrady byly zdaněny, tak jako jsme to udělali s těmi svými. V době, kdy tento zákon vznikal, nic takového neexistovalo.

Velmi se přimlouvám za tento zákon už proto, že by to byl jasný signál veřejnosti, především pedagogické veřejnosti, že nám na nich alespoň trochu záleží, že si vážíme jejich práce, že jsme si vědomi toho, že jejich práce je prací pro naši společnost klíčovou. Vzkázali bychom jim, že nám na nich také trochu záleží. Děkuji

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. O slovo se přihlásil pan poslanec Bartoš. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, zpravodaji samozřejmě neuniklo, že se to netýká (?) vysokých škol, neboť v úvodu je napsáno, že se také mění zákon č. 111/1998 Sb.

Chtěl jsem se ale zeptat ještě na jednu věc. Paní kolegyně Zelenková cudně utekla z dotazu, proč toto nenavrhuje pro doktory, kteří se také musí vzdělávat a je to také významná profese. O zdraví jde úplně všem. Proč právě jen tuto část?

A druhá věc, u které bych se rád ještě zastavil, a to je proč nemá zákon přesně stanovené meze prováděcího předpisu. Protože pokud ty meze nejsou, a to jsem řekl ve své zpravodajské zprávě, a opravdu, vědí to i děti na gymnáziu v druhém ročníku, které se zabývají právní vědou, není možné vyhláškou stanovit něco, co je mimo rámec zákona. To každý právnický elév ví. Jak se s touto připomínkou vypořádá? Děkuji

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Chce paní poslankyně Zelenková reagovat? Chce. Takže prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Ta meze jsou - pro pana kolegu Bartoše - formulovány v zákonu tak, že ministerstvo stanoví vyhláškou konkrétní výši této paušální náhrady. Tam je právě nechávána tato vůle ministerstvu, aby podle své rozpočtové situace mohlo navrhnout částku. Teoreticky by ministerstvo mohlo navrhnout i nulu, nebo by mohlo navrhnout 5000 korun ročně pro každého pedagoga.

Pokud se týká lékařů, já se zabývám školstvím. V programu byla tato záležitost navržena pro pedagogy, protože specifika pedagogické práce jsou o tom, že si učitel musí pořizovat různé drobnosti, aby mohl vykonávat svou práci. Myslím si, že to bylo dost vysvětleno už v úvodním slovu.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Hlásí se někdo další do obecné rozpravy? Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.

 

V obecné rozpravě zazněl návrh na zamítnutí. Budeme o tomto návrhu hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 209 z přítomných 98 poslankyň a poslanců pro návrh 30, proti 50. Tento návrh nebyl schválen.***




Přihlásit/registrovat se do ISP