(Jednání pokračovalo v 14.35 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám dobré odpoledne. Budeme pokračovat v projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010, sněmovní tisk 913, druhé čtení. Před polední přestávkou jsme přerušili podrobnou rozpravu, do které máme zatím ještě dvě přihlášky, a to je přihláška pana poslance Laudáta a přihláška pana poslance Husáka. Než dám slovo panu poslanci Laudátovi, oznamuji vám, že pan kolega Tejc má náhradní kartu číslo 35.

Vážený pane poslanče Laudáte, máte slovo.

 

Poslanec František Laudát: Vážená paní předsedající, paní místopředsedkyně, dámy a pánové, sice k tomuto poloprázdnému sálu - nebudu vás dlouho zdržovat - pouze několik poznámek. Za prvé čistě technicky bych upozornil pana Nečase, a ještě tutéž informaci šíří jistý šéf KDU-ČSL pan Svoboda, že všichni poslanci TOP 09 podpořili koaliční vládu. My ji podporujeme dneska, nicméně koaličních jednání jsme se neúčastnili, takže se nedomnívám, že jsme součástí koalice, byť někteří lidé se dodatečně přihlásili z pozic i náměstků na ministerstvech do naší strany.

Za další se domnívám, že to, co tady zaznělo z úst pana Carbola, že v podstatě je horší vykládat něco lidem, a pak se chovat ke konci volebního období tak, že nevím, jestli poslanci nebo kandidáti KDU-ČSL vykládali zejména po moravských krajích, že budou hlasovat s KSČM a sociální demokracií. Takže se domnívám, že je podstatně morálnější odejít do strany, kde dál může někdo prosazovat své ideje.

Teď už k vlastnímu návrhu rozpočtu. Já se domnívám, že skutečně nejlepší by bylo podpořit vládní návrh zákona tak, jak je panem ministrem Janotou předkládán. Samozřejmě jsme si vědomi toho, že na celoroční profinancování sociálních služeb, zřejmě s pravděpodobností rovnající se jistotě, finance chybět budou. Nicméně domnívám se, že skutečným řešením by bylo nezasahovat do předloženého návrhu rozpočtu a přijmout doprovodné usnesení tak, aby poskytovatelé sociálních služeb měli jistotu, že prostě nezůstanou na holičkách, tzn. přijmout usnesení, kterým by se uložilo ministru financí najít zdroje a zajistit průběžné financování poskytovatelům sociálních služeb.

V případě, že tady půjdeme do těch návrhů, které zde zazněly ze strany sociální demokracie, tak se domnívám, že by lidé i zejména jejich krajští hejtmani měli vědět, že jestli v miliardových objemech sáhneme do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, bude to mít naprosto konkrétní dopady. To znamená nemělo by se říci takto univerzálně, že prostě přesuneme tyto peníze, ale lidé by měli vědět, že se prodlouží doba výstavby zbylých dvou úseků dálnice D8 přes České středohoří, že asi brněnský primátor pan Onderka bude muset vysvětlovat svým voličům, proč se prodlužuje doba a odkládá se rychlá realizace velkých dopravních staveb v Brně.Vysvětlete, až zase přijdou loďaři, že ani pro příští rok jim nedáváme naději na přípravu výstavby děčínského stupně na Labi. To jsou konkrétní položky. A další: u pražského okruhu, to zajisté budou sociální demokraté rádi v Praze vysvětlovat při současné dopravní situaci, že se tyto stavby budou prodražovat, oddalovat, to znamená většina občanů si bude muset počkat. Možná že by bylo možno sáhnout do těchto dopravních investic v řádech maximálně nějaké stovky milionů korun, dvou tří stovek, ale rozhodně ne v řádech miliard. A vytloukat klín klínem, že problém nevyřešíme tím, že někde sebereme, necháme tam otevřené problémy a přesuneme ty peníze jinam, to už je jedno, co budeme řešit. Já se domnívám, že je lépe prostě řešit to, co se ukáže v průběhu roku jako krizová záležitost, než rozhodit další, doufám, že stabilizované položky státního rozpočtu.

Za další upozorňuji, že každou korunu, kterou zkrátíme ve Státním fondu dopravní infrastruktury, kde je spoluúčast Evropské unie, tak to neznamená, že připravíme tyto investice o korunu, ale v lepším případě na přímých investicích o dvě koruny, a to ještě nepočítáme sekundární dopady, to znamená už konečně by si měl někdo uvědomit a najít tu odvahu si ve spotřebě přitáhnout opasky a vytvořit takové hodnoty, aby se skutečně zvýšila dynamika naší ekonomiky. Ta bohužel bez moderní, i když nevím, jestli v České republice se dá vůbec hovořit o moderní, ale vůbec jaksi bez odpovídající dopravní infrastruktury to prostě nepůjde. Korelace mezi nezaměstnaností a dopravní infrastrukturou jsou naprosto jasné.

Já bych poprosil paní ministryni zdravotnictví, jestli by se nějakým způsobem a v nějakém horizontu dalo sehnat, co obnášejí zdravotnické výdaje např. na to, že naši řidiči jezdí po špatných komunikací apod. Protože jsou to další a další miliardy, které musí stát zcela konkrétně, peníze, byť se o nich nemluví, vynaložit. Nemluvě o lidských tragédiích a nemluvě o těch letos doufám méně než tisíci lidech, kteří prostě díky tomu o svůj život, byť i většinou vlastní vinou, přijdou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP