(10.50 hodin)
(pokračuje Škromach)

Vy tady zpochybňujete pět miliard, které půjdou důchodcům. Nakonec ty peníze si nikdo do štrozoku nedá, ty peníze nakonec důchodci utratí, utratí je v obchodech, utratí je za služby, utratí je za nájmy, takže nakonec půjdou do ekonomiky. Což je určitě pozitivní impuls pro ekonomiku v době ekonomické krize. Sice malý, ale přece aspoň nějaký, na rozdíl od nicnedělání Topolánkovy, Nečasovy, Kalouskovy a dalších exponentů vlády, která jenom říkala, krize není, a když už krize byla, říkala, nic se nedá dělat, ono to nějak dopadne.

Ale ono to dopadá, dopadá to samozřejmě na obyčejné lidi. A tady je potřeba, aby opatření, která se činí, a činíme je tady ve Sněmovně a činíme je díky právě rozpočtovým prioritám, tak říkám jednoznačně: Sociální demokracie má jednu ze svých zásadních priorit, to je životní a důstojná úroveň našich důchodců, seniorů, rodin s dětmi, zdravotně postižených. A samozřejmě tento návrh zákona je jeden z těch, které povedou alespoň k zmírnění dopadů naprosto asociálních přístupů Topolánkovy, Nečasovy a Kalouskovy vlády.

Vážené dámy, vážení pánové, požádal bych vás o podporu tohoto návrhu zákona. (Potlesk z levé strany sálu)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Nečas. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu zákona. Úvodem mi dovolte zrekapitulovat některá fakta, která podle mého názoru musíme vzít v potaz, pokud se rozhodujeme o této záležitosti.

V září roku 2006 byla průměrná výše starobních penzí v této zemí 8200 korun. Na konci letošního roku bude odpovídat průměrná výše starobních penzí, pokud započteme i samovolné navyšování penzí díky vyšším vyměřovacím základům, částce zhruba, lze to odhadnout na 10 095 korun. To znamená od září roku 2006 do prosince roku 2009 vzrostl průměrný starobní důchod o téměř 1900 korun. V roce 2006, pokud vztáhneme reálnou výši důchodů k výši důchodů v roce 1989, byly tyto průměrné důchody ve výši 106 procent reálného důchodu z roku 1989. V letošním roce je tato hodnota 112 procent, to znamená o 6 procentních bodů vyšší než v roce 2006 a je to vůbec nejvyšší reálná hodnota důchodů od roku 1990. To jsou fakta, která jsou nesporná a která podle mého názoru musí tady zaznít.

Nyní k samotnému návrhu zákona. V prvé řadě, v důvodové zprávě jsou jednoznačně podhodnoceny dopady na veřejné rozpočty. Tento návrh, pokud bude přijat, nebude mít dopad 5,1 miliardy korun, ale částku minimálně 6,8 miliardy korun. Znamená to tedy, že ve skutečnosti výdaje budou vyšší, a to výrazně vyšší v řádech miliard, než je uvedeno předkladateli tohoto návrhu. Chtěl bych také říci, že tento návrh jednoznačně prohloubí o tuto částku, a je jedno, jestli to bude 5,1 miliardy nebo 6,8 miliardy, deficit veřejných financí. Protože způsob financování tohoto návrhu, to znamená přes dividendy, respektive kapitálové účasti podle metodiky ESA95, není možné brát jako financování z hlediska příjmů státního rozpočtu, protože se jedná o tzv. jednorázové neopakovatelné příjmy. Čili každý, kdo bude hlasovat pro tento návrh zákona, bude hlasovat pro zvýšení deficitu státního rozpočtu o částku zhruba 6,8 miliardy korun. A s tímto bychom si toho měli být vědomi.

Chci také říci, že tento návrh zákona je vlastně jakýmsi závěrečným zlatým hřebem v naprostém vymazání vládního protideficitního balíčku. Po návrzích, které se týkají nemocenské, které tady procházejí, po návrzích, které jsou součástí pozměňovacích návrhů k návrhu státního rozpočtu podávaných především poslanci České strany sociálně demokratické a po případném přijetí tohoto návrhu zůstane z tzv. protideficitního balíčku čistě jenom zvýšení daní s tím, že výdaje, pokud to spočítáte, se nejenom nesníží, tak jak bylo navrženo v tomto protideficitním balíčku, ale výsledkem bude ve skutečnosti zvýšení výdajů státního rozpočtu a tím pádem prohloubení jeho deficitu.

Životní úroveň důchodců je podle mého názoru velmi důležité téma. Chtěl bych tady znovu zopakovat ono číslo, že reálná výše důchodů v porovnání s rokem 1989 je v letošním roce 112 procent, že je to o 6 procent více než byla v roce 2006, a že je to vůbec nejvyšší hodnota od roku 1990.

Pokud se podíváme na strukturu výdajů jednotlivých důchodcovských domácností, tak je samozřejmě jasné, že zvláště situace, která je vždycky ve vývoji cen, dopadá hůře na jednočlenné důchodcovské domácnosti, to je skutečně závažný problém, kterým bychom se měli zabývat. Měli bychom se také určitě zabývat strukturou spotřebního koše. Na druhé straně neplatí automaticky to, co řekl pan předkladatel, že vždy je tempo inflace, resp. růstu cen vyšší u důchodcovských domácností, než je průměrné tempo růstu inflace. Neplatí to vždy. Takže pokud bychom, a já proti této diskusi nic nemám, přešli k mechanismu, že budeme dělat valorizaci cen podle spotřebního koše důchodců, tak jenom upozorňuji, a je to dokázáno ze statistiky, že existují údobí, kdy je tempo růstu cen díky struktuře spotřebního koše nižší u důchodcovských domácností, než je průměrné tempo růstu cen, které je vydáváno Českým statistickým úřadem. A v tomto případě bychom způsobili paradoxně nižší valorizaci důchodů, než kdyby to bylo podle dosavadního systému. Čili ten problém je podstatně složitější a vyžaduje hlubší analýzu a hlubší diskusi.

Chtěl bych také upřít pozornost na toto opatření. Ve smyslu prohloubení deficitu jsem tady uvedl tento krok právě ve vazbě na vymazání vládního protideficitního balíčku. Můžeme způsobit hlasováním pro tento návrh důchodcům neuvěřitelné škody. Protože pokud rating naší země poklesne v důsledku toho, že prakticky veškerá úsporná opatření budou negována v následujících týdnech a měsících, prodraží se financování státního dluhu, velmi výrazným způsobem může nastat situace, která přiblíží veřejné hospodaření v této zemi situaci, která je v Maďarsku nebo v Lotyšsku. A tady chci zdůraznit, že se nejedná jenom o to, že do roku 2013 bude muset být deficit veřejných financí pod třemi procenty HDP, může velmi snadno nastat situace, že v důsledku zastavení financování deficitu veřejných financí v naší zemi se může zopakovat situace, která nastala například v některých členských zemí EU, v nových členských zemích, jako je Lotyšsko, kde dokonce byly důchody snižovány.

Takže chceme-li se chovat zodpovědně vůči generaci penzistů, chceme-li se chovat zodpovědně vůči budoucnosti této země, tak musíme jako prioritu klást nezvyšování deficitu veřejných financí, respektive snižování těchto deficitů. A já jsem přesvědčen a pevně v to doufám, že většina této Poslanecké sněmovny zachová zdravý rozum, nepodlehne tomuto pokušení, které ve svém důsledku se obrátí právě proti penzistům, a že tento návrh nebude schválen. A já samozřejmě jako zpravodaj podám návrh na zamítnutí. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím vás, abyste se posadil ke stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu, do které se mi přihlásila paní ministryně Kovářová, poté pan ministr. Prosím, paní ministryně.***




Přihlásit/registrovat se do ISP