(16.30 hodin)

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámila se stanoviskem k návrhu poslanců Hovorky, Krákory, Carbola a Šojdrové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách. S tímto zněním navrhujeme vyslovit nesouhlas, a to z následujících věcných a legislativních důvodů.

Jde zejména o nově navrhované znění § 7 odst. 6 zákona 551/1991 a § 19 odst. 3 zákona č. 280/1992, se kterými se nelze ztotožnit, neboť stávající zdravotní pojišťovna podle našeho názoru nemůže být osobou ovládající a ani osobou ovládanou ve smyslu § 66a obchodního zákoníku. Ovládající osobu definuje obchodní zákoník jako osobu, která fakticky nebo právně vykonává přímo nebo nepřímo rozhodující vliv na řízení nebo provozování podniku jiné osoby, to je osoby ovládané. Po vydání povolení k provádění veřejného zdravotního pojištění však nemá právnická osoba, která žádost o povolení podala, na činnost zdravotní pojišťovny žádný vliv a ani zdravotní pojišťovna nemá žádný vliv na činnost právnické osoby, která podala žádost, a vzájemně nemají možnost svou činnost ovlivňovat.

Navržené znění § 10a zákona č. 551/1991 a § 8b zákona č. 280/1992 může podle našeho názoru spíše přinést další aplikační potíže než předkladateli zamýšlený přínos. Přezkoumání skutečnosti, zda dohody uzavírané mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickým zařízením jsou dohodami narušujícími hospodářskou soutěž podle zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, přísluší Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je při zjištěném chování narušujícím hospodářskou soutěž oprávněn již podle stávající právní úpravy takové jednání postihnout.

Nesprávné jsou i některé části odůvodnění, kde se např. uvádí, že Všeobecná zdravotní pojišťovna se zapisuje do obchodního rejstříku a že z toho důvodu lze na ni i na zaměstnanecké zdravotní pojišťovny pohlížet jako na podnikatele, který má podnik. Podle zákona č. 551/1991 se Všeobecná zdravotní pojišťovna, která je zřízena ex lege, do obchodního rejstříku nezapisuje. Zapisují se pouze zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, a to podle zákona č. 280/1992 Sb.

Předkladatel ze skutečnosti, že se zaměstnanecké pojišťovny zapisují do obchodního rejstříku, dovozuje, že se na ně vztahuje § 66a obchodního zákoníku v plném rozsahu. Zdravotní pojišťovna však nesplňuje definici podniku podle obchodního zákoníku, neboť nepatří podnikateli ani nikomu jinému a její činnost není podnikáním ve smyslu obchodního zákoníku, neboť nejde o soustavnou činnost prováděnou samostatně podnikatelovým vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Zdravotní pojišťovny byly koncipovány jako právnické osoby svého druhu, které na základě vydaného povolení jsou oprávněny provádět veřejné zdravotní pojištění a hospodařit v mezích stanovených zákonem č. 280/1992, a nebyly zřízeny za účelem podnikatelské činnosti. Pro tuto skutečnost svědčí i fakt, že zdravotní pojišťovny nemají žádnou z forem obchodních společností, tak jak je definuje obchodní zákoník, přestože v době, kdy byl zákon o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách projednáván a schvalován, byl již obchodní zákoník účinný a bylo by možné použít pro zaměstnanecké zdravotní pojišťovny některou z právních forem obchodních společností v něm obsažených.

Návrh zákona postrádá i potřebná přechodná ustanovení, která by bylo nezbytné stanovit pro naplnění zákona. V této souvislosti upozorňujeme na chybné označení článků. V části první chybí článek 2, v části druhé chybí článek 4, což vzbuzuje dojem, že v návrhu původně přechodná ustanovení byla, ale zřejmě ještě před předložením do Poslanecké sněmovny byla vypuštěna.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní ministryně, a nyní se slova ujme pan poslanec Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Nejdříve k panu zpravodaji. Děkuji za ten výčet, který tady byl přednesen, ale chci říct, že musíme striktně oddělit ty země, které mají systém národní zdravotní služby, a ty země, které mají systém veřejného zdravotního pojištění. Musíme také oddělit, jestli v těchto zemích jsou zdravotní pojišťovny veřejné, anebo zdravotní pojišťovny soukromé. Potom také musíme oddělit, jestli se jedná o pojištění v rámci veřejného pojištění, anebo doplňkového, tedy soukromého připojištění. To je třeba oddělit, nelze míchat jablka s hruškami. V našem případě máme systém, kde jsou všechny veřejné zdravotní pojišťovny, a nemáme systém zatím propracovaný doplňkového zdravotního připojištění.

Chtěl bych říct k těm výtkám, které tady uvedla paní ministryně. Já bych jí doporučil, aby se taky podívala s legislativou ministerstva na ten pozměňovací návrh ze Senátu, který se sem vracel, k tisku 684, protože tam vlastně tento návrh vložila přímo legislativa ministerstva. To byly ty záležitosti, které se týkaly relevantního trhu a hospodářské soutěže.

Co se týká výkladu, jestli je zdravotní pojišťovna podnikatelem, nebo není, tak zaměstnanecká pojišťovna se podle § 5 odst. 3 zákona zapisuje do obchodního rejstříku, a je proto podnikatelem ve smyslu § 2 odst. 2 písm. a) obchodního zákoníku. V teorii obchodního práva ani v soudní praxi není pochyb o tom, že podnikatel má podnik, i kdyby neprovozoval podnikatelskou činnost. Vztahují se proto na něj ustanovení o podniku v obchodním zákoníku, tedy ustanovení § 66a obchodního zákoníku, v plném rozsahu. Zaměstnanecká pojišťovna je proto vlastníkem podniku, který slouží k provozování zdravotního pojištění. Jakým způsobem je vykonáván rozhodující vliv na řízení podniku jiného podnikatele, není důležité. Rozhodně nelze vliv cizí osoby na provoz podniku zaměstnanecké pojišťovny vyloučit. To, že pojišťovna nemá vlastníka, není pro možnost jejího ovládnutí jinou osobou vůbec důležité. Návrh proto považuji za správný.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím. Případná závěrečná slova - pan předkladatel. Prosím, pan poslanec Hovorka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Řekl bych, že argumenty, které jsem tady přednesl, hovoří celkem jasně. Samozřejmě za předkladatele se nebráním tomu, abychom některé případné problémy, např. vypadnutí těch článků, v rámci projednávání ve výboru doplnili. Proto si dovoluji poprosit o vaši podporu propuštění do dalšího čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. To znamená, že v rozpravě zazněl jeden návrh. Ale před hlasováním jsem byl požádán panem místopředsedou poslaneckého klubu ČSSD Tejcem o slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážené kolegyně a kolegové, já bych si vás dovolil požádat o desetiminutovou pauzu před hlasováním o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Deset minut, pane poslanče? (Poslanec Tejc: Ano, deset minut.) Takže se sejdeme v 16.50 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 16.38 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP