(14.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Myslím si, že budeme rádi, pokud se podaří, aby ta nová systémová regulace a systémová změna v podobě nového loterijního zákona začala platit alespoň během roku 2011. Proto je naléhavé, abychom už teď nečekali a už v letošním roce provedli ty důležité změny. Myslím si, že v oblasti transparentnosti použití výtěžku, omezení střetu zájmů jsme schopni nalézt shodu, a jsem také přesvědčen, že nalezneme shodu, pokud jde o otázku pravomocí obcí při regulaci hazardu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. S faktickou poznámkou ještě předtím, než vystoupí zpravodaj, se přihlásil pan ministr Cyril Svo-, pardon, pan poslanec Cyril Svoboda. Omlouvám se. Viděla jsem současně hlásícího se ministra financí a zaměnila jsem. Pane poslanče Svobodo, máte slovo.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Paní místopředsedkyně, já jsem nabízel i panu ministrovi, že může promluvit přede mnou.

My tento návrh podporujeme. Víte, že náš návrh také je ve shodě v tom, že obec má mít právo vymezit, kde se může hrát a prohrávat. Dále určitě mezi námi bude souhlas v tom, že odvod do občanské společnosti na veřejně prospěšné účely musí být transparentní, protože je to povinnost ze zákona, takže má veřejná moc právo se dívat, jakým způsobem a kam se přispívá.

V našem návrhu jdeme ještě dál v tom, že hazard řádně zpoplatňujeme. Myslím si, že i tady by měla být shoda tváří v tvář ekonomické a finanční krizi, protože odtud podle propočtů, které máme my, je možné získat do státního rozpočtu až čtyři miliardy korun. To znamená je to možné. Je možné prostředky do státního rozpočtu v tuto chvíli získat. Proto podporujeme tento návrh a opakuji náš příslib našeho návrhu, že spojíme na půdě rozpočtového výboru debatu nad oběma návrhy a budeme usilovat o to, aby ta shoda byla co největší.

Mluvil jsem o této otázce s panem ministrem Janotou. To, co projednala vláda, je velmi dobrý počinek, a myslím si, že kdyby minimálně byla shoda na tom, co navrhuje vláda, tak uděláme něco dobrého pro Českou republiku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji, pane poslanče. Navrhnu panu ministru Janotovi, jestli bychom mohli dodržet standardní postup a ještě před otevřením rozpravy dát slovo zpravodaji, abychom dodrželi logický a zákonný postup projednávání.

Tedy zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloš Patera. Vážený pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Patera: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, dnes se nám dostává k projednání jeden ze zákonů, který hýbe celou českou společností, který by měl sledovat snížení údajně negativních vlivů loterijních firem pro chod našich měst, pro jejich bezpečnost, pro ochranu mladých lidí a dětí. Není snad ani náhodou, že k těmto aktivitám dochází přirozeně vždy před volbami do Poslanecké sněmovny a politické strany se trumfují, kdo bude v loterijních aktivitách přísnější.

Máme zde několik poslaneckých, senátorských pozměňujících návrhů, z nichž každý má svůj účel: potlačit jednu z aktivit loterijních společností. Jsou zde upravovány zákony, které zde platily několik let, a musím říci, že zákon 2002/1990 Sb. takzvaně morálně skutečně zastaral. Objevila se zde nová výherní zařízení, nové technologie, změnil se přístup obcí k loteriím a dělení peněz jdoucích na veřejně prospěšné účely.

Poslanecký návrh nesoucí označení 971 je pak aktivitou poslanců Sobotky, Němce, Tejce, Braného a dalších členů na změnu zákona o loteriích, který mění zákon České národní rady č. 202/1990 Sb. Tento pozměňující návrh si vzal za svůj cíl změnit věci a jejich dopad do společnosti. Jedná se zejména o tyto změny zákona, tak jak jsem je jmenoval:

Za prvé. Jedná se o použití výtěžku z loterií a jiných podobných her. Jde o změnu výše poplatků jdoucích na veřejně prospěšné aktivity, jejich použití v České republice a předkládání dokladů kontrolním orgánům.

Za druhé. Další změnou je zpoplatnění výherních zařízení ve prospěch obcí podle typu výherních zařízení.

Za třetí. Pro provozovatele by měla vyplývat povinnost zveřejňovat výsledky hospodaření společností, řešení dálkového přístupu ke kontrolám atd.

Za čtvrté. Stanovení míst samosprávami na povolování lokalit, kde lze loterie provozovat.

Tento poslanecký návrh může patřit k těm novelám, které se mohou stát základem či pracovní platformou, kde bude možno řešit zmíněnou problematiku jako celek. Věřím, že zmíněné pozměňující návrhy nezmění hlavní smysl poslaneckého záměru.

Závěrem své zprávy bych rád ještě uvedl, že na rozdíl od předsedy Sobotky klub ODS zákon o loteriích nejen nebojkotuje, ale naopak jej podporuje. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane zpravodaji. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu. První přihlášený do této rozpravy je ministr financí pan Eduard Janota. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, už dlouho tady nebyl tak široký konsensus, alespoň v úvodní části projednávané materie. Chci říct, že i vláda změnila své stanovisko. My jsme původně předpokládali, že předložíme - a my na něm pracujeme - věcný záměr novely zákona o loteriích. Tento věcný záměr, pakliže bude respektovat celý legislativní proces včetně volebních souvislostí, tak byl bych velmi velkým optimistou, kdybych si myslel, že začne platit od 1. ledna roku 2011. Spíš osobně to cítím jako o rok později. Ale to není podstatné.

V dané chvíli jsem rád, že mohu konstatovat, že v souladu a se souhlasem vlády a po projednání ve vládě jsme předložili v Poslanecké sněmovně k užití v rámci celého politického spektra určité náměty, podle kterých by mohla být provedena novela stávajícího loterijního zákona ještě za fungování tohoto parlamentu, a chcete-li, této vlády.

V podstatě co je největší problém? Největší problém dneska, jak to vidím z pozice ministra financí, je povolování takzvaných loterijních videoterminálů. Tam je velmi rozštěpená část zastupitelstev jednotlivých obcí, kdy část obcí velmi nelibě nese, že tyto videoterminální hry jsou povolovány v konkrétních případech na Ministerstvu financí. Já z toho nemám žádnou radost. Musím konstatovat, že denně mi tam přicházejí desítky, někdy i stovky žádostí tohoto typu, a musím konstatovat, že nemám kompetenci a pravomoc, pokud bych se nechtěl střetnout s něčím jako arbitráž, abych tyto žádosti nepovoloval.

Čili prvním krokem návrhu, který jsem předal všem politickým stranám, jednal jsem s panem poslancem Němcem, s panem poslancem Cyrilem Svobodou a dalšími, v podstatě v tomto prvním bodu Ministerstvo financí vůbec nebude rozporovat. Vládě není proti srsti, pokud tyto videoterminály budou povolovat výhradně výlučně obce. Je to otázka do diskuse. Jakou dikci v této věci převezmete vy, je jiná věc. Upozorňuji na jednu věc, a to velmi vážně, že jakmile zůstane záležitost na Ministerstvu financí, neplatí princip subsidiarity a Ministerstvo financí nebude mít a nemá sílu tyto věci nepovolovat. To bych chtěl, abyste si všichni uvědomili.

Druhou věcí, kterou jsme řešili, je větší ingerence obcí na finančních dopadech z tohoto byznysu. Ministerstvo financí navrhlo určité formy správních poplatků, místních poplatků. Myslím si, že tady v tomto bodu je i konsensus v rámci politických stran, jak jsem se o tom přesvědčil v diskusi.

Co považuje Ministerstvo za velmi podstatné, a já bych řekl, že ten návrh, který tady byl prezentován panem předsedou rozpočtového výboru, to víceméně kopíruje z toho vládního návrhu - teď nechci říct, že někdo od někoho opisoval, já myslím, že to vůbec není na škodu - transparentnější zacházení s výtěžkem. Prostě to, aby bylo zabráněno spojení provozovatele s příjemcem výtěžku, to, aby byla jasná evidence využití peněz, aby byla zaručena jasná kontrola, kterou dohled, to znamená Ministerstvo financí, bude provádět. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP