(17.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, byl jste přihlášen k faktické poznámce.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Končím. Tyto složité souvislosti nepodceňuji, ale tady připomínám onu podrobnou analýzu profesora Šámala, než budeme o tom rozhodovat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Dvě další faktické poznámky. Pan zpravodaj Šidlo a poté pan poslanec Jiří Pospíšil. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Vážené kolegyně a kolegové, dovolte jenom kratičkou repliku na to, co tady přednesli dva moji předřečníci. Já nemám právní vzdělání, mé právní vědomí je určitě nižší než jejich. Z toho samozřejmě vyplývá i znalost trestního zákoníku. Ale řeknu vám na rovinu. Já to vnímám jako občan, jako člověk, který vyžaduje určitá legislativní pravidla. A z těchto legislativních pravidel mají vyjít sankce. A jestliže držení střelné zbraně bez průkazu je trestným činem, tak automobil bez řidičského oprávnění, kdy občan prokázal schopnost ovládat vozidlo, je stejně nebezpečnou zbraní. Proto jsem považoval a proto jsem si také osvojil tento pozměňovací návrh zákona č. 42/2009 Sb. a připojil ho ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru, protože jsem to vnímal jako relevantní. Pokud vy jako právníci nevnímáte, že to má stejnou hodnotu, tak já bohužel to takto cítím. Považoval jsem to věcně a obsahově za správný postup a jsem o tom přesvědčen stále.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji i za dodržení času. Faktická poznámka pana poslance Jiřího Pospíšila, pak řádně přihlášená paní kolegyně Věra Jakubková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Jenom jednu poznámku na jednoho z kolegů, který zde upozorňoval na nefunkčnost správního řízení. Já s tím do určité míry souhlasím, ale pak řešením není to, že z určitého protiprávního jednání udělám trestný čin, protože nefunguje správní řízení. Pak je to ale o tom, že bychom měli reformovat správní řízení, které jako takové, jak víme, na svoji reformu čeká. Bavme se tedy o tom, co udělat se správním řízením, aby problémy, na které zde bylo upozorněno, v praxi nenastávaly.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Jiřímu Pospíšilovi, i za dodržení času. Slova se ujme v obecné rozpravě paní poslankyně Věra Jakubková, připraví se paní poslankyně Eva Dundáčková. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji vám, pane předsedající. Vládo, dámy a pánové. Možná si mnozí z vás při mém dnešním vystoupení připomenou moto valašského švece a mecenáše pana Jana Pivečky ze Slavičína: Nikdy se nevzdávej!

Rozhodla jsem se nestáhnout svou kamionovou novelu, tisk číslo 570, a zároveň využít tisk číslo 679 jako nosič pro pozměňovací návrhy, které omezují kamiony tak, abyste tento návrh mohli podpořit. Obracím se na vás znovu a znovu, kolegyně a kolegové, s výzvou: Využijme možnosti, jedné z posledních v závěru tohoto divokého volebního období, jak ovlivnit pohyb kamionů na silnicích a ve městech.

Všichni dobře víme, že současný systém nákladní přepravy v České republice je neudržitelný. Zodpovědnost za to padá na hlavu Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, ale také na vládu i Parlament, protože ať už exekutiva či zákonodárci, tolerujeme nekompetentnost úřadů plánujících a spravujících dopravní infrastrukturu a zájmy dopravní lobby stavíme nad zájmy občanů.

Odpůrci návrhu na omezení jízd kamionů se často ohánějí faktem, že jsme tranzitní zemí. Ano, a právě proto bychom neměli být za hlupáky a nečině přihlížet tomu, jak jsou ničeny nejen naše drahé, velmi drahé silnice. Vždyť jeden kamion silnici poškodí jako tisíc osobních automobilů! Ke všemu bez zájmu ponecháváme i prach, hluk, škodlivé emise, nehody a další negativní dopady na občany. Mlčíme k tomu, když ministr dopravy zavádí mýto, které nejenže nereguluje dopravu, ale ani nic nepřinese do Státního fondu dopravní infrastruktury. Mlčíme místo toho, abychom žádali zprovoznění satelitního mýtného systému, financování stavby obchvatů a logistických center. Přihlížíme k tomu, že silniční nákladní doprava je v současnosti pro dopravce výhodnější i pro to, že má výhodně nastavené podmínky. Na železnici je zpoplatněno použití dopravní cesty po celé síti. Na silnici pouze na jejích dvou procentech, konkrétně jen na 1100 km dálnic a rychlostních komunikací a přibližně 200 km silnic první třídy z 56 (?) km celé silniční sítě. Vlečky jsou vybudovány u skladů či továren, musí si je majitelé spravovat sami na vlastní náklady, zatímco silnice ke skladovým zónám postaví a spravuje stát, často v rámci investiční pobídky.

Ve svém vystoupení na zasedání hospodářského výboru jsem dokázala vyvrátit v médiích prezentované výtky a námitky dopravců. Dokázala jsem, že jsou neopodstatněné. A přesto, abych zvýšila šanci, že bude přijato alespoň nějaké omezení jízd kamionů, jsem připravila pozměňovací návrhy tak, aby reflektovaly úpravu omezení jízd kamionů u našich zahraničních sousedů. Nabízím vám funkční rakouský model, kde platí omezení od 15 hodin v sobotu do 22 hodin v neděli, a to ve variantě bez nočního zákazu, anebo včetně nočního zákazu. Každý z vás si může vybrat, kterou variantu podpoří. Kromě doby omezení jízd kamionů vám nabízím k podpoře pozměňovací návrh týkající se výjimek ze zákazu jízd. A z úplně jiného ranku je čtvrtý pozměňovací návrh, který vrací do přílohy zákona bodové ohodnocení za jízdu po tramvajovém pásu a za neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu. Jednotlivé pozměňovací návrhy blíže představím v podrobné rozpravě.

Nikdo z vás mě nemůže podezírat ze snahy sbírat politické body před parlamentními volbami, neboť znovu nekandiduji. Apeluji však na ty, kdož v roce 2006 slibovali převod zboží na koleje, aby se rozpomněli a sliby splnili.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Jakubkové. Slova se ujme paní poslankyně Eva Dundáčková, která je zatím poslední přihlášená do obecné rozpravy. Doufám, že mi to vydrží. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové. Dovolte mi, abych zahájila své vystoupení vyjádřením se také k oné novele trestního zákona, a to jako zpravodajka tisku, který jsme projednávali minulý týden a který se vztahoval také ke snaze povýšit současný přestupek řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění na trestný čin. Rozprava, která tady byla vedena, moji předřečníci na to vzpomínali, byla poměrně obsáhlá. A přesto se teď znova pan zpravodaj a dokonce ještě někdo další podivoval nad tím, v čem vlastně shledáváme postih podle správního práva tvrdší než podle trestního práva. Když dovolíte, pokud si nepamatujete to vysvětlení, vysvětlím ho znovu.

Jako správní delikt, bude-li toto chování posuzováno, bude vždy - vždy - uložena pokuta zákazu činnosti, protože podle přestupkového práva není možné se tomuto postihu vyhnout, a zároveň bude uložena pokuta ve výši, která je stanovena přestupkovým zákonem. Úředník, který bude v tomto případě rozhodovat na pověřené obci, nemá možnost takovýto postih neuložit té osobě, zatímco podle trestního práva s velkou pravděpodobností, a já jsem tady četla právě vyjádření profesora Šámala, dojde k tzv. odklonu, to znamená že se takový případ vůbec před soud buď nedostane, anebo pokud se dostane a bude-li delikventem prvopachatel, pak stejně nebude potrestán. Odejde od soudu s nějakým napomenutím, nikoliv s postihem. Pokud bude postihnut, znovu mu nemusí - opakuji nemusí - být vysloven ani ten trest zákazu činnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP