(Jednání pokračovalo v 18.20 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní kolegyně, páni kolegové, s panem místopředsedou vlády České republiky Martinem Bartákem jsem v předsálí hovořil. Já jen krátce počkám, až se dostaví do jednacího sálu, protože mi to přislíbil, a budeme moci pokračovat. Prosím mezitím, abyste se usadili na svá místa a žádám zástupce navrhovatelů i zpravodaje, aby se usadili u stolku zpravodajů. Pan kolega Zapletal - toho nevidím. A pan kolega Šidlo už je tady. Pana Cyrila Zapletala také vidím a pan místopředseda vlády Martin Barták je také přítomen. Paní kolegyni Věru Jakubkovou jsem sice ohlásil, ale před přestávkou...

Svého přednostního práva využil ministr vnitra vlády České republiky pan Martin Pecina. Vážený pane ministře, prosím. (V sále je velký hluk.) Ještě vám neudělím slovo, počkám, až se to trochu v sále zklidní, abyste mohl v prostředí odpovídajícím projednávanému bodu sdělit své stanovisko k tisku 679. Paní kolegyně, páni kolegové, prosím o klid. Slovo má ministr vnitra vlády České republiky Martin Pecina. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem v té bouřlivé diskusi zaslechl několik názorů, které se týkají Ministerstva vnitra, takže si dovolím velmi krátce k této problematice vystoupit.

Slyšel jsem názor, že problematika, jak je řešena osoba blízká, je protiústavní. Já chci říci, že celý návrh byl konzultován s odborníky na Ministerstvu vnitra a byli jsme ujištěni, nebo jsem přesvědčen o tom, že tento návrh, tak jak byl předložen, je v souladu s Ústavou, a já si myslím, nebo jsem přesvědčen o tom, že nejen v souladu s Ústavou, ale i s ostatními zákony, a dokonce jsem přesvědčen, že i s dobrými mravy. Dovedu si představit, že v případě, že za vozidlo nebude nikdo odpovědný, že za něho nebude odpovědný provozovatel, tak se dostaneme zase do toho stavu, kdy při šikovném chování toho delikventa v podstatě za přestupky nebude postihnutelný vůbec nikdo. Takže Ministerstvo vnitra, odborníci na Ministerstvu vnitra a legislativci na Ministerstvu vnitra i já tento zákon tak, jak byl předložený, podporujeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi vnitra Martinu Pecinovi. Slova se ujme paní poslankyně Věra Jakubková, zatím poslední přihlášená v obecné rozpravě. Jde o její druhé vystoupení. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, budu rychlá a stručná.

K parkovacím místům. V pátek se na silnicích pohybuje 14 tisíc kamionů, ale ty jsou v pohybu přece celý den a jedou odněkud někam. Při omezení jízd kamionů si řada řidičů i firem trasu a čas naplánuje tak, aby dojela do cíle před začátkem zákazu a nemusela se spoléhat na nějaké místo na odpočívce na dálnici. Navíc není potřeba zaparkovat všechny kamiony jen na odpočívadlech. Mohou parkovat i ve skladech a továrnách, kde pro ně mají parkovací plochy. Pane ministře prostřednictvím předsedajícího, kde kamiony parkují nyní, v době prázdnin? V pátek přece platí zákaz od 17 do 9 hodin večera.

Dalším faktem je, že drtivá část zásilek se přepravuje do vzdálenosti 150 km. Je to přesně 92 %. Tuto vzdálenost dokáže nákladní vozidlo ujet přibližně za dvě hodiny, a pokud nastavíme tržní podmínky, tak jsem přesvědčena, že objem zboží, který je zbůhdarma přepravován zleva doprava a naopak, že klesne.

Bavíme se tady o zisku. Ještě nikdo nevyčíslil úsporu lidského zdraví a životního prostředí, nemluvě o životní pohodě, o kvalitě života. O poškození infrastruktury jsem už hovořila. Tu vyčíslit umíme.

Pan ministr nás i přes mou výzvu neseznámil s tím, proč ještě není zavedeno satelitní mýto a proč doprava není řízena potřebami obyvatel České republiky, ale podřizuje se přání dopravců. Nedoložil porovnání příjmů, pokud by byly zpoplatněny silnice všech kategorií, včetně odlišení, jaké vozidlo a kdy jede, a příjmy, které přinese současný stav. Dnes prostě nula od nuly pojde.

My přece nechceme, abychom byli kamionovým rájem. Nebo ano? Kolik prostředků u nás zůstane díky naší benevolenci po všech těch kamionech, které jen projíždějí? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Jakubkové. A teď se hlásí ještě pan ministr dopravy Gustáv Slamečka. Stále jsme v obecné rozpravě. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky.) Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, velmi rád poskytnu odpovědi na dotazy paní poslankyně Jakubkové.

První dotaz byl, kde kamiony parkují v pátek. Je velmi smutné, paní poslankyně, že to nevíte. A to je asi důkaz toho, že skutečně tu dopravu řídíte od počítače od stolu. Kdybyste se podívala v pátek v čase prázdnin na naše parkoviště, a já mám velmi dobré obrazové materiály, které jsme si udělali, tak byste viděla, že v pátek, kdy je zharmonizovaný zákaz jízdy kamionů s okolními státy, jsou ta parkoviště totálně vytížená. Takže ještě jednou opakuji ten argument. Pokud se staneme v pátek ostrůvkem mezi ostatními státy, tak si neumím představit, kde byste ty kamiony zaparkovala.

Druhý dotaz - poškození dopravní infrastruktury. To vaše opatření v podstatě přenese zátěže z časů, kdy bude zákaz, na jiné hodiny. Nevím žádný logický účinek toho, že byste prostě ty zákazy měla, protože jinak ty intenzity se přenesou do těch dní a hodin, kdy ty zákazy nebudou, takže silnice budou stejně poškozené.

Třetí věc. Ptala jste se na satelitní mýto, kdy bude zavedeno. Problematika satelitního mýta je velmi složitá. Složitá je proto, že se bude týkat zřejmě komunikací nejen první třídy, ale i ostatních tříd, to znamená ve vlastnictví krajů. Buďme si vědomi toho, že takovýto rozsah zpoplatněné komunikace nemá nikdo v celé Evropě. Víme, jak vypadá situace na Slovensku, kde se vláda pokusila zpoplatnit rozsáhlejší rozsah komunikací první třídy, než má Česká republika. Víme, že to přineslo velké problémy s dopravci, zatím neřešitelné problémy. Uvidíme, jak se to dále vyvine.

Chci říci i to, pokud se bavíme o satelitním mýtu, že jsem zadal studii, respektive ne studii, zadal jsem přímo dotazem na společnost Kapsch, kolik by takovýto systém stál ve třech variantách. První varianta - celá síť komunikací první třídy. Druhá varianta - extrémní, celá síť komunikací včetně druhé a třetí třídy. A třetí varianta parametrizovaná, to znamená celá síť komunikací první třídy plus s tím, že se budou vybírat určité úseky druhých a třetích tříd. Až když se dozvíme, jaké ty náklady budou, tak potom se můžeme bavit o určitém ekonomickém modelu. Takže pokud se bavíme o satelitním mýtu, to není rozhodnutí prostě z měsíce na měsíc.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi dopravy Gustávu Slamečkovi za jeho vystoupení. Byl posledním vystupujícím v obecné rozpravě. Má někdo ještě zájem o vystoupení v obecné rozpravě? Ještě jednou se podívám. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova zástupce navrhovatelů. Není tomu tak.

Pan zpravodaj se závěrečným slovem. Pokud jde o shrnutí, máme jediný návrh k rozhodnutí, a to návrh paní poslankyně Evy Dundáčkové na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Já si dovolím konstatovat, že v obecné rozpravě vystoupilo 11 poslanců a poslankyň k tomuto tisku, někteří opakovaně, a chtěl bych poopravit pana řídícího: je tady ještě jeden návrh, měli bychom prohlasovat komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru za nosič tisku 679. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP