(16.20 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Petr Bratský doplní svou interpelaci.
Poslanec Petr Bratský: Já mám samozřejmě jenom neověřenou informaci z tisku - za to se vám, pane ministře, omlouvám, protože my bychom zde měli jako poslanci vycházet přece jenom z přesnějších - nicméně takovou, že asociace pilotů podá trestní oznámení. Takže jsem chtěl vědět, jestli podala, a vy jste říkal, že nikoli, takže se ukáže, nakolik to je jev nebezpečný. Volalo mi ale několik občanů, poté co si přečetli informace v tisku, jestli se neobjevily podobné případy i třeba z dálničních mostů, že by byly atakovány třeba kamiony nebo přímo i řidiči osobních automobilů. To už by bylo vážnější, kdyby si někdo takto pohrával. Proto jsem se předtím ptal, jestli by nepomohla případná regulace dovozu či prodeje laserových zařízení, protože u některých typů vyššího stupně by ten prodej mohl být třeba jako u zbraní nějakým způsobem možná omezen. Zatím děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Bratskému. Pan ministr odpoví.
Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Regulace by určitě pomohla. Jak už jsem říkal, mám informaci o tom, že se připravuje taková novelizace ještě dnes jako pozměňovací návrh k otevřenému atomovému zákonu. My o tom samozřejmě budeme diskutovat a takovou změnu velmi podporovat. Protože jak jsem řekl, nechceme brát takové hrátky na lehkou váhu, ať už jde o provoz letišť nebo o situaci na dálnicích. Pokud bude mít policie takové poznatky, samozřejmě se tím bude zabývat velmi intenzivně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Přistoupíme k další interpelaci, tou bude interpelace pana poslance Petra Braného na ministra dopravy Gustáva Slamečku ve věci výstavby úseku dálnice D3.
Poslanec Petr Braný: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové. Dosavadní příprava výstavby dálnice D3 i její samotná stavba byla, je a stále se potýká s problémy. Hlavně však probíhá příliš pomalu. Nabyl jsem nicméně dojmu, že vy osobně, vážený pane ministře, se snažíte nalézt řešení pro co nejrychlejší výstavbu této dálnice. Tato dopravní stavba je naprosto nezbytná pro rozvoj Jihočeského kraje, neboť nedostatečná dopravní dostupnost odrazuje tuzemské i zahraniční investory a zejména jde o bezpečnost silniční dopravy. V letošním lednu se však objevily dvě informace, které jsou alespoň podle mého soudu znepokojující. Jednak to jsou výsledky práce, resp. závěry společné odborné komise ministerstev dopravy a životního prostředí ohledně trasy D3 z Prahy do Tábora, jednak výsledek jednání porady ekonomických ministrů, která nepřijala projekt na výstavbu jihočeské dálnice D3 s pomocí peněz soukromých investorů, tedy cestou programu PPP.
Samozřejmě takovéto informace u nás v Jihočeském kraji jsou přijímány velice negativně a jitří veřejné mínění. Žádám vás proto, vážený pane ministře, o vysvětlení zamýšleného postupu ohledně přípravy a výstavby úseku dálnice D3. Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče, a prosím pana ministra Slamečku, aby vám odpověděl na vaše otázky.
Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (slovensky) Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za tu otázku a moc rád na ni odpovím.
Vy jste v podstatě poukázal na dvě skutečnosti, které se týkají i dvou rozličných částí dálnice. Nejprve k první věci.
Ještě v roce 2008 byla usnesením vlády založena odborná komise složená ze zástupců Ministerstva dopravy a Ministerstva životního prostředí, která měla posoudit tři kontroverzní a otázky vzbuzující projekty v České republice. Jeden z nich bylo vedení dálnice D3, ale to bylo napojení D3 na pražský okruh a vedení trasy dálnice ve Středočeském kraji, kde jedna varianta je varianta přes Posázaví a druhá varianta je varianta, která kopíruje existující 1/3 komunikaci okolo Benešova. Pracovní komise přijala k vedení těchto dálnic závěry. Tam bych řekl, že ten závěr směrem k dálnici D3 já jako negativní ve směru další výstavby nevidím, protože dopadl téměř shodně, to znamená pět členů komise bylo pro vedení přes Posázaví, čtyři byli pro trasu okolo Benešova a jeden se zdržel hlasování. Je třeba říci, že toto byl poradní orgán, jehož vyjádření budu přednášet na vládě, ale svým způsobem mě jako ministra dopravy nevede k tomu, abych požádal o změnu územního plánu, o změnu vedení trasy. Jinými slovy, závěr té pracovní komise nevidím jako negativní, pokud vám šlo o stabilizování trasy v oblasti Středočeského kraje.
Druhá skutečnost, kterou jste uvedl, to znamená zatím neschválení projektu PPP na část dálnice D3, se týká jiného úseku. Týká se právě úseku od Veselí nad Lužnicí po Úsilné, což je obec před Českými Budějovicemi. Ano, je pravda, že projekt po přepracování, to znamená po jeho zúžení, resp. rozdělení na dvě části, zatím ještě vládou schválen nebyl. My jsme ten projekt předložili ke schválení. Na poradě ekonomických ministrů mi bylo uloženo, abych připravil nějakou dlouhodobou koncepci na deset let, která by ukazovala, jaké jsou rozdíly mezi tím, co bychom chtěli vybudovat a jaké máme zdroje. Takže ten materiál se nyní připravuje, já ho v krátké době znovu přednesu a o výsledku porady ekonomických ministrů, resp. o výsledku toho, jak to dopadne na vládě, zda ten projekt bude schválen, nebo nebude, vás rád budu informovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Braný vystoupí ještě jednou k této věci. Prosím.
Poslanec Petr Braný: Děkuji za odpověď a za vstřícnost, kterou jsem uvedl i ve své interpelaci. Vaši vstřícnost, pane ministře. Je vám asi známo, že je to iniciativa Jihočeského kraje, která se zabývá právě tím tlakem na ministerstvo, takže jsem pochopil, že je to vlamování do otevřených dveří. Možná jenom kdybyste naznačil, jestli jste schopen a ochoten, kam máme směřovat naše působení, myslím si samozřejmě legitimní, co může kraj a zastupitelstva obcí na té trase vyvinout možná na jiné členy vlády, aby vaše návrhy byly lépe chápány a byla ta promptnost, aby se to projednávalo bez průtahů - jestli toto vidíte. Protože vím, že se obracejí většinou dopisy na vás, tak abychom to směřovali možná někam jinam. Ale nečekám takovou odpověď, že mi dáte adresář, kde to nejvíc drhne. Tím vůbec nic nenaznačuji - pane ministře financí. (Veselost.) Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Branému. Příležitost pro pana ministra dopravy.
Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka Už jenom krátká reakce. Tak jak jsem řekl, nejbližší rozhodnutí padne na zasedání vlády, protože vláda musí ten projekt schválit. Já vám nechci radit, ale asi tímto směrem by bylo třeba působit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, informace pro všechny z vás. Pan poslanec Rath stahuje své interpelace na paní ministryni Danu Juráskovou, která je řádně omluvena. Pan poslanec Petr Bratský stahuje interpelaci č. 27, která byla směřována na paní ministryni Miroslavu Kopicovou.
Takže v tuto chvíli je příležitost pro poslankyni Kateřinu Konečnou, která bude interpelovat ministra financí Eduarda Janotu ve věci Ústavu pro studium totalitních režimů.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, páni ministři. Ústav pro studium totalitních režimů měl ještě k 18. lednu 2010 na své webové stránce informaci, že interní audit provádí jediná pracovnice, a to od 1. ledna 2009. Ta místo získala na základě výběrového řízení na jeden rok, tedy do 31. 12. 2009. Podle mých informací byla však dotyčná odvolána z funkce a její dvouměsíční výpovědní lhůta skončila 30. listopadu 2009. Přestože ústav neměl místo interního auditora obsazeno více než měsíc, zveřejňoval po tu dobu nepravdivé informace. Minulý týden už měl u interního auditu uvedeno "neobsazeno", avšak o výběrovém řízení na tuto funkci na webových stránkách ústavu informace zveřejněna není.
Moje otázka, vážený pane ministře financí, na vás tedy zní: Projednal s vámi ředitel ústavu Pavel Žáček výpověď auditora, jak ukládá zákon o finanční kontrole?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kateřině Konečné a prosím pana ministra financí Eduarda Janotu, aby odpověděl na vaši interpelaci. ***