(11.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Vítězné akciové společnosti, které zvítězily v těchto tendrech - čili nyní již nehovořím o těch vítězích, kterými byly společnosti s ručením omezeným - měly v 39 procentech případů akcie na majitele, což znamená, že jejich vlastníky nelze ve veřejných zdrojích dohledat. Nelze pak ani zjistit, zda zadavatel a vítěz nejsou nějakým způsobem personálně propojeni. Podle mého názoru 39 % je poměrně výrazné množství. Ukazuje to, že prvek anonymních akcií je výrazně přítomen také v akciových společnostech, které se účastní veřejných výběrových řízení, a podíl takto anonymně vlastněných společností se v loňském roce téměř přiblížil polovině uchazečů z řad akciových společností v rámci těchto výběrových řízení.

Samozřejmě to není jenom problém uchazečů o zadávání veřejných zakázek. Jsou i jiné situace, kde by bylo vhodné, aby veřejnost či ten, kdo sleduje veřejný zájem, měl informace o tom, kdo je skutečným vlastníkem příslušné společnosti. Mám na mysli situace, kde může docházet ke konfliktům mezi soukromým a veřejným zájmem, například v oblasti životního prostředí nebo v oblasti ochrany zdraví obyvatel. I tam podle mého názoru by bylo vhodné, aby byla větší transparentnost, pokud jde o vlastnictví podobných společností. Čili nejde jen o otázku možné korupce či možného střetu zájmů v oblasti zadávání veřejných zakázek, ale o celou škálu možných vztahů a střetů, které mohou nastat mezi zájmem veřejnosti, zájmem veřejného sektoru a zájmem privátních společností působících v různých oblastech, které mají anonymní vlastnické struktury. Ale veřejné zakázky je téma, které je medializováno, veřejné zakázky je téma, které v uplynulých měsících znovu rozvířilo debatu o tom, zdali je vhodné, že v České republice je v této oblasti liberální režim, který v zásadě umožňuje existenci akciových společností, které jsou tvořeny akcemi - listinnými akciemi na majitele nebo akciemi na jméno či zaknihovanými akciemi.

Pokud jde o kauzy, které se objevily v minulosti a které se týkaly veřejných zakázek, objevily se kauzy týkající se společnosti Navatyp Group tady v Praze, která získává veřejné zakázky nejen od města Praha, ale také od Ředitelství silnic a dálnic, u této společnosti není známa její vlastnická struktura. Objevila se kauza společnosti Škoda Holding, která získává zakázky od ČEZu či od Českých drah, opět není jasná vlastnická struktura. Objevila se kauza společnosti Viamont, opět není zřetelná vlastnická struktura. Objevila se kauza společnosti Haguess v souvislosti s Opencard, opět není jasná vlastnická struktura. Dneska jsme si například mohli přečíst, že není úplně jasná vlastnická struktura subjektu, od kterého si Praha pronajímá pražský Škodův palác, který dříve patřil společnosti ČEZ.

Předkladatelé se rozhodli přistoupit k jednomu z možných opatření, tj. pokusili jsme se nalézt cestu k tomu, jak ztransparentnit vlastnictví akcií v akciových společnostech, a navrhujeme systém, který dnes funguje na Slovensku, to znamená systém, kdy bychom povinně zákonem stanovili nutnost převodu a přeměny listinných akcií na majitele na listinné akcie na jméno nebo na zaknihované akcie na majitele. Byl by to proces, který by mohl trvat několik let. Byl by to proces, který by mohl proběhnout v rámci příslušných valných hromad emitentů, popřípadě přímo ze zákona.

V Evropě a v Evropské unii existují různé režimy, které upravují poměry v oblasti akcií na jméno, akcií na majitele u společností, které nejsou veřejně obchodovatelné. Jsou státy, které mají zcela zakázán institut takzvaných anonymních akcií. Jsou státy, které umožňují různé typy, a jsou státy, které povolují například pouze zaknihované či jinak registrované akcie na majitele, to znamená mají režim, který navrhují předkladatelé a který navrhujeme pro to, aby mohl být realizován také v České republice.

Samozřejmě se v této oblasti naskýtá i otázka, zdali by nebylo lepší, než zasahovat do úpravy pro emisi jednotlivých typů akcií a možnost jejich anonymního vlastnictví, raději upravit zákon o zadávání veřejných zakázek. Chtěl bych vás informovat o tom, že jsme jako předkladatelé se pokusili také připravit příslušné pozměňující návrhy, které by mohly změnit zákon o zadávání veřejných zakázek způsobem, který by vylučoval účast společností, u nichž není znám vlastník, z takovýchto veřejných zakázek, ale narazili jsme na to, že legislativa Evropské unie poměrně přísně reguluje oblast zadávání veřejných zakázek, a ukázalo se jako ne zrovna triviální změnit zákon o zadávání zakázek poslaneckým návrhem tak, aby tato změna za prvé nezkomplikovala systém výběrových řízení a současně byla v souladu s příslušnými směrnicemi Evropské unie.

Já bych proto rád navrhl, protože se domnívám, že i v této oblasti lze učinit určitý pokrok, v rámci druhého čtení, pokud do něj tento návrh zákona postoupí, doprovodné usnesení. Já se domnívám, že změna zákona o zadávání veřejných zakázek v tomto směru by měla být úkolem příslušného ministerstva, a proto bych rád navrhl v další fázi projednávání tohoto návrhu zákona usnesení Poslanecké sněmovny, kde bychom požádali ministra pro místní rozvoj, respektive Ministerstvo pro místní rozvoj, aby připravilo takovou novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, která by umožnila zadavatelům znát důsledně vlastnickou strukturu subjektů, které se ucházejí o veřejné zakázky. Myslím si, že by bylo dobré, kdyby Poslanecká sněmovna v rámci projednávání tohoto návrhu k takovému doprovodnému usnesení přistoupila.

My jsme na této schůzi absolvovali několikahodinovou diskusi o vládním protikorupčním balíčku. Vládní protikorupční balíček se touto problematikou nezabývá. Já jsem přesvědčen, že tento náš návrh vhodně doplňuje iniciativu vlády, se kterou vláda Jana Fischera přišla v oblasti boje proti korupci. Může se stát součástí protikorupčních opatření, na jejichž přijetí se tato Poslanecká sněmovna bude ještě v závěru tohoto volebního období podílet, stejně tak jako návrh zákona o regulaci lobbingu, stejně tak jako novela Ústavy, která rozšiřuje pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu, stejně tak jako návrh novely, která zpřísňuje regulaci hazardu v České republice. Všechno toto jsou návrhy, které by podle mého názoru mohly být ještě přijaty do konce volebního období a mohly by omezit prostor pro korupci v naší zemi a zlepšit vnímání naší země v tomto ohledu nejen mezi našimi občany, ale také mezi zahraničními investory. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP