(12.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky do obecné rozpravy nemám. Hlásí se pan poslanec Martin Bursík.

 

Poslanec Martin Bursík: Vážený pane místopředsedo, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, já bych rád podpořil tuto novelu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami a emise skleníkových plynů a především její část v komplexním pozměňovacím návrhu výboru pro životní prostředí, která se týká de facto naší povinnosti začlenění letecké dopravy do systému emisního obchodování. Zároveň bych si ale dovolil avizovat pozměňovací návrh velmi jednoduchý, který bych přečetl v podrobné rozpravě a který nás, věřím, že s vaší pomocí, dostane zpět do situace, kterou bych nazval normálem.

Asi jste zaregistrovali, že akciové společnosti ČEZ se podařilo při projednávání zákona, který se týkal daňové oblasti, formou přílepku upravit tzv. princip postupného náběhu aukcí v elektroenergetice, který nám umožňuje klimaticko-energetický balíček schválený v prosinci předloňského roku v samotném závěru francouzského předsednictví. Ten postupný náběh aukcí podle směrnice v článku 10C vlastně umožňuje členským státům, které splňují alespoň jednu z podmínek, aby nebyly elektrárny, teplárny a další podniky, které podléhají emisnímu obchodování, povinny od roku 2013 nakupovat veškeré povolenky formou aukcí, ale umožňuje se členským státům, které splňují jednu z těch podmínek, aby ulevily a uplatnily tzv. postupný náběh aukcí. Ve skutečnosti, v reálu, to znamená, že od roku 2013 se bude dražit v České republice pouze 30 % povolenek - ono to v reálu bude 46 % povolenek, protože se do toho započítávají, resp. nezapočítávají vývozy elektřiny - a postupně budou podniky povinny dražit více a více, až v roce 2020 to bude celkem 100 % povolenek.

Jestli si dobře vzpomínáte, tak tehdy se i hodně psalo v médiích o tom, že Poslanecká sněmovna a posléze Senát se rozhodly, nikoli na základě vládního návrhu zákona, na základě posouzení vládou, převést budoucí výnosy státu v odhadované výši 68 miliard korun mezi lety 2013 až 2020 ze státního rozpočtu akciové společnosti ČEZ a několika dalším, minoritním výrobcům elektřiny. Tohle se odehrálo v Poslanecké sněmovně, odehrálo se to i v Senátu. Bylo okolo toho poměrně haló. A je potřebné říci, že samotný princip postupného náběhu je princip, který nemám v úmyslu problematizovat, ale spíše jde o tu metodu, jakým způsobem se uplatní. Ukázalo se, že lobbisté ČEZu, kteří tady v Poslanecké sněmovně prosadili pozměňovacím návrhem formou přílepku formu, kterou se postupný náběh aukcí bude realizovat, natáhli drát přespříliš a že termíny, v kterých vlastně mají podniky vykázat a realizovat alespoň polovinu těch investic, které jsou nezbytnou podmínkou toho, aby mohly čerpat část povolenek zdarma, že ty termíny jsou příliš krátké, nerealistické a že hrozí narušení hospodářské soutěže, protože taková novela zákona, která je v tuto chvíli účinná, by vyhovovala akciové společnosti ČEZ, ale již nikoliv jejich konkurentům, a protože okolo toho byla vážná debata mezi výrobci elektřiny a tepla, tak nakonec to bylo tak, že formou senátního pozměňovacího návrhu se vlastně změkčují parametry tak, aby se jakž takž vytvořilo prostředí, které bude byznysem akceptovatelné.

Ten problém je, dámy a pánové, v tom, u nás v České republice formou tohoto lobbistického návrhu se upravují podmínky, které mohou být účinné teprve od roku 2013, nelze to urychlit, protože to je podstata té směrnice, a upravují se v zákoně, aniž by měla exekutiva, ale i my poslanci aniž bychom měli k dispozici pravidla Evropské komise, která určí právě detaily, jakým způsobem mají ty členské státy, které mohou uplatnit postupný náběh aukcí a využít této výhody, jakým způsobem zajistí kontrolu, jakým způsobem zajistí, že skutečně nedojde k narušení hospodářské soutěže.

A já musím říci, že když jsem četl to, co se odehrálo v Senátu, ty pozměňovací návrhy, a nyní v tom komplexním návrhu výboru pro životní prostředí, tak už nezbývá, než se nad tím pousmát, protože se tam vlastně lavíruje s různými termíny, které velmi pravděpodobně odpovídají konkrétním investičním projektům, které elektrárenské společnosti a především ČEZ mají v plánu realizace. A já si myslím, že je tady velmi vysoká pravděpodobnost, že v momentě, kdy Evropská komise, a má termín do konce prosince tohoto roku, poskytne členským státům ty guidelines, pravidla, podle kterých se má postupný náběh realizovat, tak se ukáže, že to, co se teď tady snažíme nějak lepit, stříháme papíry, bereme bílou lepicí pastu, přelepujeme leden za červen, rok 19 za rok 20, tak se ukáže, že tohle byla taková improvizace, že nezbude, než upravit tuto pasáž tak, aby to odpovídalo evropským pravidlům.

Chci tím říci, že si myslím, že celkově metodicky ten přístup obou komor Parlamentu s vynecháním vlády formou poslaneckých návrhů k tomuto postupnému náběhu aukcí je principiálně vadný a že nejrozumnější by bylo ten inkriminovaný § 10a, který jsme tady schválili, Senát ho upravil a teď jej zase Ministerstvo životního prostředí formou komplexního pozměňovacího návrhu znovu upravuje, že by bylo nejrozumnější a nejpoctivější ten § 10a prostě ze zákona vypustit, schválit v tomto bloku to, co je nezbytné, to znamená novelu zákona o podmínkách obchodování, tzv. euronovelu, která se týká letecké dopravy, a ponechat vládě, resp. poctivě řečeno budoucí vládě, aby na základě pokynů Evropské komise poctivě upravila postupný náběh aukcí tak, aby byla zajištěna rovná práva uživatelů, aby byla dodržena pravidla hospodářské soutěže a aby stát, který se vlastně vzdává ve prospěch elektrárenských společností podle našeho odhadu 68 miliard korun příjmů, měl garanci, že ty finanční prostředky, které tímto získají elektrárenské společnosti a teplárenské de facto gratis, aby byla garance, že využijí tuto výhodu k tomu, že budou investovat skutečně do moderních technologií, výzkumu, vývoje, obnovitelných zdrojů, zateplování, moderní dopravy atd., tak jak to skutečně předpokládá směrnice. Mám totiž vážné obavy z toho, že se stane skutečnost, že například veliký projekt fotovoltaických elektráren, který bude za několik dní tady obhajovat pan poslanec Plašil a bude navrhovat v novele zákona 180 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, aby u velkých investičních projektů nad 20 megawattů instalovaného výkonu se odložilo o čtyři měsíce ustanovení, které sníží výkupní ceny elektřiny, což je návrh na míru šitý velkému investičnímu projektu ČEZu odhadovaném v instalovaném výkonu 40 miliard korun, tak já mám obavy, že se totiž stane to, že ČEZ započítá tento projekt dvakrát. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP