(16.50 hodin)

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, novela zákona o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách a o Všeobecné zdravotní pojišťovně si klade za cíl důsledné oddělení zdravotních pojišťoven od zdravotnických zařízení, a to nejen formální, ale i faktické, a zamezení vzájemnému ovládání zdravotních pojišťoven a zdravotnických zařízení. Současně návrh vymezuje, které osoby nemohou být členy statutárních orgánů zdravotních pojišťoven z důvodu střetu zájmů. Jedná se zejména o osoby, které jsou současně členy statutárních orgánů smluvních zdravotnických zařízení, jejich dodavatelů a dodavatelů zdravotnických zařízení a zdravotních pojišťoven.

Na základě diskuse, která proběhla tady v Poslanecké sněmovně, která proběhla na půdě výboru pro zdravotnictví, a také na základě četných připomínek zdravotních pojišťoven jsme přistoupili k některým změnám, které jsme promítli do komplexního pozměňovacího návrhu, ve kterém zejména oproti původnímu návrhu byl vypuštěn paragraf o posuzování dohod mezi zdravotnickými pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními podle zákona o hospodářské soutěži, a to i přesto, že tento návrh jsme nevytvořili, ale že jsme ho převzali z pozměňovacího návrhu, který byl již dříve přijat v Senátu. Ale na základě judikátů, které jsme dohledali, jsme se rozhodli tento příslušný paragraf vypustit.

Dále jsme zpřesnili vymezení osob, které jsou ve střetu zájmů a nesmějí být členy statutárních orgánů, aby to bylo přesné a jasné. Zpřesnili jsme také ustanovení paragrafu o nucené správě, aby nebylo možné na pojišťovny uvalit nucenou správu v podstatě za jakékoliv nedodržení zdravotně pojistného plánu. A doplnili jsme také přechodná ustanovení. Následně byl tento komplexní pozměňovací návrh ještě upraven přijetím pozměňovacího návrhu pana poslance Šťastného, který navrhl změnu podmínek, za kterých je možno na zdravotní pojišťovnu uvalit nucenou správu, a upřesnění okruhu osob ve střetu zájmů.

Chci poděkovat za připomínky, které jsme k tomuto návrhu obdrželi, a také chci poděkovat členům výboru pro zdravotnictví za projednání tohoto návrhu. A dovolím si přednést návrh, aby za základ tohoto projednávání byl vzat komplexní pozměňovací návrh výboru, který máte a který jste dostali. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 926/3. Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru pana poslance Jozefa Kochana - mám zde napsáno. Prosím tedy pana poslance Jozefa Kochana, aby nás informoval o jednání výboru pro zdravotnictví.

 

Poslanec Jozef Kochan: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dovolím si vás seznámit s usnesením výboru pro zdravotnictví z 31. schůze z 11. března 2010. Výbor pro zdravotnictví, za prvé, doporučuje Poslanecké sněmovně PČR, aby vyslovila souhlas s novelou zákona o VZP ČR a o zaměstnaneckých pojišťovnách, sněmovní tisk 926, ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu, který je součástí tohoto usnesení, a jak zde bylo řečeno, každý ho obdržel. Tolik k usnesení výboru pro zdravotnictví.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Kochanovi. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám žádnou písemnou přihlášku. Pan kolega Hovorka - do obecné, nebo do podrobné rozpravy? Do podrobné. Zatím jsme stále ještě v obecné rozpravě. Ptám se, zda se někdo hlásí. Pan kolega Boris Šťastný jako první. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, rád bych se k tomuto tisku vyjádřil, i když to pro mě není příliš jednoduché, protože se nacházím v poněkud schizofrenní pozici. Na jedné straně bych rád pohlížel na celý tento návrh jako odborník, proto i jsme se pokoušeli tento odborný pohled vnést do jednání výboru pro zdravotnictví a pokoušeli jsme se, aby původní návrh, který byl předkladatelem předložen, a já musím říci, že původní návrh skutečně byl zcela, ale zcela neakceptovatelný, tak aby jak původní návrh, tak jednotlivé pozměňovací návrhy nebyly protichůdné, aby měly smysl v případě, že by se Sněmovna rozhodla pro takové návrhy, a aby v případě, že by byly přijaty, nezpůsobily nějakou zásadní legislativní katastrofu.

V tomto ohledu za pozitivní v komplexním pozměňovacím návrhu zdravotního výboru pokládám zejména změnu usnesení týkající se nucené správy nebo možnosti vyhlásit nucenou správu na zaměstnanecké zdravotní pojišťovny. V tomto ohledu jsem přesvědčen, že stávající ustanovení je skutečně velmi vágní a že Ministerstvu zdravotnictví umožňuje jakákoliv drobná odchylka od zdravotně pojistného plánu, což v praxi nastává každý rok prakticky ve všech případech všech zdravotních pojišťoven, tak výklad skutečně umožňuje vyhlásit nucenou správu na zdravotní pojišťovnu v takovém případě, což pokládám za destabilizující pro celý systém. Proto v tomto ohledu jsem si dovolil do komplexního pozměňovacího návrhu, tak jak pan navrhovatel už zmínil, navrhnout návrh, který byl později zdravotním výborem odhlasován a schválen, aby skutečně nucenou správu na zaměstnaneckou pojišťovnu bylo možno vyhlásit v případě, že v důsledku nedodržení schváleného zdravotně pojistného plánu vznikla takové pojišťovně ztráta, kterou není možné pokrýt ze zůstatků na fondech zaměstnanecké pojišťovny v souladu s tímto zákonem a prováděcími právními předpisy, což fakticky znamená, že pojišťovna by nebyla schopna hradit z jednotlivých fondů náklady na zdravotní péči, protože by se v podstatě dostala do bankrotového stavu. To je pozitivní stránka věci.

Negativní stránka věci je politický a obecný pohled na celý návrh. My se všichni musíme shodnout na tom, že komplexní změna zákona o zdravotním pojištění nás v této Sněmovně čeká v příštím volebním období, že se jí jednoduše nemůžeme vyhnout, že zákony, tak jak jsou nyní koncipovány, bude nutno upravit na komplexní změnu systému zdravotního pojištění, a tomu se bude muset přizpůsobit i systém fungování zdravotních pojišťoven. Mně proto přijde z politického hlediska nelogické v tuto chvíli bojovat za to, aby takovýto návrh v tuto chvíli tak krátce před volbami byl přijímán, protože jsem přesvědčen, že se budeme muset na celou věc podívat komplexně z hlediska celkové organizace zajištění a systému financování a fungování zdravotních pojišťoven v návaznosti na v podstatě transformaci systému zdravotního pojištění, kterou máme před sebou, kterou bohužel tato Sněmovna z důvodu dlouhodobé politické nestability nedokázala přijmout. Já proto se domnívám, že bychom se měli pokusit ten zákon buď zamítnout, nebo vrátit k dopracování, protože jsem přesvědčený, že nás čeká komplexnější novela. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP