(12.00 hodin)
(pokračuje Gandalovič)

Otázka, zda se má těžit takzvaně na odvozním místě, nebo tzv. při pni, je otázka, která se řešila již za první republiky, a pokud já vím, dokonce ze životopisu nejdůležitějšího prvorepublikového ředitele státních lesů, tak i na tehdejší půdě Sněmovny se otázka, zda se bude těžit při pni, nebo na odvozním místě, už řešila. Takže zase tak triviální téma to není a zase, s odpuštěním, takovou chybu neděláme, když se s tím zabýváme. Trošku je smůla, že se tím zabýváme několik týdnů před volbami přímo na plénu, aniž by se pro jednalo ve výborech pořádně, aniž by se připravila jednotlivá stanoviska, a pod tlakem, který na nás samozřejmě volby na všechny činí a my samozřejmě činíme naopak.

Takže k podstatě. Těžba na odvozním místě znamená, že majitel fakticky odpovídá jak za samostatnou výrobu takzvaně, to znamená za zpracování kmene až do jednotlivých sortimentů, ale odpovídá i samozřejmě za obchod se dřevem. To zní logicky, že majitel by si měl tuto vlastně nejcennější část zpracování dřeva, to znamená výroba a obchod, ponechat ve své režii. Ne vždycky to ovšem funguje ve velkých státních podnicích, kterýmžto státní podnik Lesy ČR je. Státní podnik ČR se svými více než 3 tis. zaměstnanci je velmi obtížně říditelná a motivovatelná instituce na to, aby se fakticky dovedl velmi efektivně zhostit samotné výroby a dalšího následujícího prodeje dřeva. Varianta obchodu při pni se tedy jeví v řadě případů efektivnější, protože státní podnik své síly, své zaměstnance může soustřeďovat na ty úlohy, které jsou pro něj daleko důležitější, a sice dohled nad pěstební činností, dohled nad faktickou těžební činností, která je tímto svěřena jednotlivým soukromým subjektům, a potom samozřejmě celá řada věcí, které se týkají správy lesního majetku.

Odmítám tedy zjednodušenou tezi, že tzv. výroba na odvozním místě je prostě něco nejlepšího, nejprůhlednějšího, neefektivnějšího a že naopak výroba při pni je jakási zločinná metoda, před kterou bychom tady měli být varováni. Během svého působení na Ministerstvu zemědělství jsem absolvoval nekonečné hodiny debat a myslím si, že i přesto, že nejsem vystudovaným lesníkem, během těchto argumentací jsem se docela vnořil do těchto problémů, a mým závěrem bylo prostě to, že se bude těžit duálním způsobem, že se tedy bude těžit 50 % těžby státního podniku na odvozním místě a 50 % při pni. To nebylo jenom šalamounské rozhodnutí rozdělit to na dvě poloviny, to byla i svým způsobem unikátní příležitost, jak porovnat tyto dva druhy těžby, o kterých, jak už jsem řekl, se hovoří od první republiky, porovnat je v praxi. A proto jsme zřídili komisi - zde bych prosím chtěl oponovat, že to byla jakkoliv komise závislá nebo nějakým způsobem dopředu zaměřená. Byla to komise, která byla z poloviny, ze svých čtyř členů složena z odborníků za lesnické firmy a další čtyři členy měla za Lesy ČR a ministerstvo. Jinými slovy, tato komise byla odborně zaměřena, nebyla jednostranně zaměřena ani jedním nebo druhým směrem a výsledkem této komise bylo jakési ekonomické vyhodnocení, jehož dnešní validitu nejsem schopen posoudit už z jednoduchého důvodu, že nejsem odpovědný za tento resort. Nicméně moje vystoupení zde prosím berte jako určitý pokus o vnesení jakéhosi aspoň možného racionálního argumentu do poměrně zpolitizované debaty, a to že těžba na odvozním místě a těžba při pni mají obě dvě pro správu státního lesního majetku jakési výhody a jakési nevýhody a je třeba mezi nimi hledat vždycky určitý kompromis.

Současné tendry jsou vypsány nikoliv na deset let, jsou vypsány na jeden rok až deset let. A myslím si, že to, že jsou navázány na tzv. lesní hospodářské plány v rámci ucelených lesních hospodářských celků - což jsou oba dva pojmy, které vyplývají ze zákona - je správné, protože opět na jedné straně lesům škodí přílišná krátkodobost a časté střídání jednotlivých partnerských firem, které se o těžbu starají, tak samozřejmě na druhé straně zde jsou argumenty proti dlouhodobosti, nicméně musím říci, že deset let je skutečně maximální doba jednotlivých tendrů vyplývající z toho, že jednotlivé lesní hospodářské celky mají v současném okamžiku, kdy se teď spolu bavíme, různou etapu vlastního lesního hospodářského plánu.

Závěrem bych chtěl říci, že současná situace s vládou tzv. odborníků nominovaných jednotlivými politickými stranami nepochybně je tím velmi živným prostředím pro uplatňování různých zájmů. Už jsem zde řekl, že tendry byly připraveny naprosto jednoznačně s právní kanceláří, která je právní kanceláří blízkou sociální demokracii. To znamená, že tato současná situace, ano, nahrává tomu, že na jedné straně někdo jakoby za nic nezodpovídá, na druhé straně někdo, zdá se, své zájmy v určité etapě může velmi dobře prosazovat.

To, že v současné chvíli tendry jsou pozastaveny u Úřadu hospodářské soutěže, podle mého názoru znamená, že i tato Sněmovna fakticky nemá moc dobře možnost jakkoliv do nich zasahovat, a proto závěrem řeknu, že ani já nebudu hlasovat pro navržená usnesení, přestože mám k současným vyhlášeným tendrům celou řadu výhrad, a to prostě proto, že podle mého jasného přesvědčení takovéto zasahování do exekutivy, byť exekutiva je exekutivou úřednickou, nicméně pořád podle Ústavy se zde jedná o vládu, tak není možné, aby Poslanecká sněmovna si čím dál tím více a častěji uzurpovala faktické, věcné zásahy do výkonu exekutivní činnosti vlády. Jinými slovy, ať je vláda úřednická nebo jakákoliv, jednotliví členové vlády v čele s premiérem mají jednoznačnou a nedílnou odpovědnost za to, co dělají, a dělat to musejí tak, aby to bylo v souladu se zákonem a se všemi ostatními zájmy státu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Gandalovičovi. S faktickou poznámkou nyní vystoupí pan poslanec Karel Kratochvíle. Připraví se Petr Zgarba a pan poslanec Ohlídal. Upozorňuji kolegy, že ohrožení projednání bodů 209 a 210 lze jen těžko tolerovat. Prosím.

 

Poslanec Karel Kratochvíle: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych svému předřečníkovi panu kolegovi Gandalovičovi prostřednictvím předsedajícího chtěl připomenout politickou odpovědnost, kterou tady zmiňoval. Neboť jestli se zahloubáte do paměti, tak on jmenoval generálního ředitele bez výběrového řízení a náměstkem ministra odpovědným za lesnickou práci je člen ODS. Takže chtěl bych tímto jenom, aby odpovědnost vzal také na svou hlavu! (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji panu poslanci Kratochvílemu. Nyní pan poslanec Petr Zgarba s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP