(15.50 hodin)
(pokračuje Tejc)
Stejně tak v případě, že by se Poslanecká sněmovna a Senát shodly na tom, že prezident není schopen vykonávat funkci prezidenta, například ze zdravotních důvodů, tak by uplynutím půlroční lhůty bylo jasné a bylo dáno, že funkční období prezidenta skončilo.
Tolik tedy k návrhu, který jsme předložili. My jsme ochotni jednat o jednotlivých ustanoveních tak, abychom skutečně dosáhli cíle, který tady je. Já věřím, že si ten cíl, tedy přímou volbu příštího prezidenta, vytkly všechny politické strany. Rád bych požádal, aby právě tento návrh byl vzat za základ projednávání pro další období.
My jsme jako sociální demokraté neposuzovali návrhy, které tady byly předkládány, podle toho, kdo je předkládá, ale co je jejich obsahem. Koneckonců tak jsme se postavili i k návrhu zákona a novely Ústavy, která omezuje imunitu. Já bych byl rád, kdybychom se byli schopni takto věcně shodnout i na postoupení tohoto návrhu do výborů, samozřejmě s tím, že bychom případně mohli prodloužit lhůty pro projednávání, protože ve chvíli, kdy nám zbývají dva, možná dva a půl roku do organizování příští volby, tak nemusíme tento návrh projednat ve 30 nebo v 60 dnech a diskuse by se mohla odehrát poměrně široká.
Tolik tedy k představení onoho návrhu zákona. Jak říkám, je možné o něm diskutovat. Je možné diskutovat o tom, jakým způsobem by pravomoci prezidenta měly být upraveny, ale myslím, že to základní, na čem bychom se mohli shodnout, je přímá volba jako taková - navrhování kandidátů nejen politiky a také způsob volby, který samozřejmě může být rozličný, ale věřím, že bychom měli dostát spíše tradici, která je pro Českou republiku zvykem, tedy dvoukolová volba a postup dvou kandidátů. Ale já osobně se nebráním diskusi ani o jiných variantách.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Nyní požádám o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Marka Bendu. Zároveň upozorním všechny, že podle předchozí dohody na politickém grémiu Poslanecké sněmovny dnešek končí v 16 hodin, čili v 16 hodin bychom, pokud nebude tento bod uzavřen, jej přerušili a pokračovali v něm potom v řádné době, která pro jeho pokračování bude správná. Prosím tedy nyní pana zpravodaje Marka Bendu o slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážená paní předsedkyně, pardon, omlouvám se, vážení členové vlády, dámy a pánové, nebudu zneužívat svoji funkci zpravodaje a přihlásím se pak předsedkyni do obecné rozpravy, abych vyjádřil svůj názor na tento návrh zákona. Nyní jenom sdělím, že vláda k tomuto tisku přijala své stanovisko, které nám bylo zasláno pod tiskem 7/1 z 21. července 2010, kde doporučila Poslanecké sněmovně vyslovit nesouhlas s tímto návrhem zákona z řady převážně technických důvodů.
Jak všichni víme, tak přímá volba prezidenta je ten zvláštní institut, kde ďábel je skryt v detailu, kde se všichni, a to už tři nebo čtyři volební období, shoduje většina Poslanecké sněmovny, že má proběhnout přímá volba prezidenta, přesto nikdy k dohodě nedojde, protože to tak bývá. Čímž jenom sděluji, že vláda doporučuje, abychom tento návrh zákona nepřijali. Já své stanovisko vyjádřím v obecné rozpravě.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Pan kolega Marek Benda bude jako první. Žádnou jinou přihlášku jsem zatím neobdržela. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Děkuji, paní předsedkyně. Já sám za sebe jsem velmi opatrný k představám o přímé volbě prezidenta. Řeknu proč a proč si myslím, že tento návrh je snad to nejhorší, co jsme tady v Poslanecké sněmovně kdy měli.
Já se velmi obávám, že v českém systému, který je prostě tradičně monarchistický, kde od první republiky, od masarykovského budování tatíčkovského syndromu je postavení hlavy státu neobyčejně silné, přestože tomu ústavně tak není, přestože pravomoci tomu v mnohém směru neodpovídají, tak postavení hlavy státu je neobyčejně silné. Dvěma extrémně silnými - a to nejenom svou politickou silou, ale i společenským významem - prezidenty, které jsme měli po roce 1989, Václavem Havlem a Václavem Klausem, se toto postavení jenom ještě posílilo.
Za takové situace jít do rizika přímé volby prezidenta, ve které nevíme, kdo může vyhrát, kdo nemůže vyhrát, kdy se ten (veselost v lavicích poslanců ČSSD), který vyhraje, začne odvolávat na svoji přímou legitimitu vzešlou z lidového hlasování a pustí se do střetnutí s Poslaneckou sněmovnou a Senátem, pustí se do střetnutí s politickou reprezentací, já si myslím, že toto je velké zahrávání si s ohněm. Abych nejmenoval žádného z blízkých nebo vzdálenějších východních sousedů, tak víme, jak nebezpečné mohou být prezidentské systémy, kde prezident posléze uchvátí veškerou moc.
Abych se vrátil k tomuto návrhu. To, co zde předkládají sociální demokraté, je úplný omyl v tomto směru. Jestli někdo cítí podobná nebezpečí jako já, tak představa, kterou nám zde předkládá sociální demokracie, že budeme mít prezidenta, který v okamžiku, kdy dojde ke střetnutí s politickou reprezentací, on, který může být zvolen 25 % hlasů, na jeho odvolání v přímém odvolávacím mechanismu je zapotřebí nadpoloviční většiny všech voličů zaregistrovaných v zemi, to znamená 50 %, pod sankcí toho, že prezident ne může, ale rozpouští Poslaneckou sněmovnu, tak to si myslím, že je přímý návod k tomu, jak dojít k prezidentské diktatuře. Proto se tohoto návrhu obávám mnohem více než všech ostatních, které tady byly kdy předloženy.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby byl zamítnut a aby Poslanecká sněmovna zahájila, stejně jako ji zahájí vládní koalice, a vládní koalice velmi dobře ví, že k prosazení přímé volby budou potřeba hlasy opozičních poslanců, debatu s vládní koalicí o tom, jak má vypadat přímá volba, která by nás vyvarovala rizik, která jsem se teď tady snažil naznačit. Navrhuji zamítnutí tohoto tisku.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Já se zeptám, zda se ještě někdo hlásí nyní do rozpravy. Paní poslankyně Peake má slovo. Zároveň tedy upozorňuji, že po jejím vystoupení, pokud tedy bude další přihláška do rozpravy, tak přeruším bod. Pokud nebude další přihláška do rozpravy, pak bychom tento bod po vystoupení paní poslankyně dokončili. Prosím, paní kolegyně.
Poslankyně Karolína Peake: Děkuji, paní předsedkyně. Přímá volba prezidenta je rozhodně na pořadu dne. Není tomu tak jenom díky návrhu, který tady podala sociální demokracie. Je tomu tak i díky programovému prohlášení vlády, do kterého Věci veřejné prosadily přímou volbu prezidenta.
Já myslím, že je jasně v programovém prohlášení řečeno, že přímá volba prezidenta, návrh na přímou volbu, bude vládou předložen a má se tak stát do konce tohoto roku. Vláda připravuje návrh zákona novely Ústavy, ve kterém bude nejen upravena přímá volba prezidenta, ale také rozšíření pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu a klouzavý mandát.
Domnívám se, že Ústava si zaslouží takto komplexní přístup, nezaslouží si tu takzvanou salámovou metodu. Zaslouží si skutečně zodpovědnou diskusi speciálně o pravomocích prezidenta tak, jak je hodláme měnit. Do konce tohoto roku bude zde ve Sněmovně ležet návrh novely Ústavy, jehož součástí bude i přímá volba prezidenta. Tak to stojí v programovém prohlášení vlády. A tento návrh my i podpoříme. (V sále je velký hluk. Potlesk poslanců VV.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji, paní poslankyně. Oznámila jsem před vaším vystoupením další postup s tím, že budou-li další přihlášky do rozpravy, přeruším tento bod projednávání.
V této chvíli tedy po vystoupení paní poslankyně Peake přerušuji projednávání bodu 15, sněmovního tisku 7. Přerušuji ve fázi obecné rozpravy.
Tím pádem končím, dámy a pánové, dnešní jednací den. Děkuji vám za účast na něm. Přeji vám příjemný zbytek dne a dovolte, abych vás upozornila, že zítra, ve čtvrtek 23. září, zahajujeme naši schůzi v 9 hodin ráno, a to písemnými interpelacemi neboli odpověďmi na písemné interpelace, a v 11 hodin bude zahájena mimořádná schůze Poslanecké sněmovny. Tolik má upozornění. Ještě jednou dovolte, abych vám popřála příjemný den.
(Jednání skončilo v 15.59 hodin.) ***