(14.20 hodin)
(pokračuje Němcová)

Dámy a pánové, máme tedy za sebou tuto úvodní část naší schůze a můžeme se věnovat rovnou prvnímu ze schválených bodů. Zahajuji projednávání bodu

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření
a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady
č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 116/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, ale zároveň upozorňuji, že mi byla teď doručena veta poslaneckého klubu ČSSD a veto se týká také tohoto tisku 116.

Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, v roce 1993 zákonodárce jistě v dobrém úmyslu chtěl podpořit snahu českých, moravských a slezských rodin pořídit si své vlastní bydlení nebo rekonstruovat si své vlastní bydlení, a schválil tedy zákon o podpoře stavebního spoření, který spočíval v jednoduché myšlence: ti, kteří si budou spořit za účelem komfortu vlastního bydlení, budou podpořeni státem jakýmsi objemem ročního státního příspěvku, a tak budeme všichni lépe a radostněji tvořit český bytový fond, nemocní se uzdraví a ptáci začnou zpívat.

Úmysl zákonodárce se zjevně do značné míry minul svým účelem, protože samozřejmě takto velkoryse nabízený finanční produkt velmi záhy našel obrovské množství svých klientů, v tuto chvíli je jich zhruba 4,5 mil. Česká, moravská a slezská veřejnost má tendenci spořit velmi konzervativně, to znamená, že ti, kteří jsou ochotni spořit konzervativně s nějakou jistotou a s nějakou jistotou přírůstku, nalezli naprosto ideální produkt, nabídku stavebního spoření se státním příspěvkem, aniž by snad měli v úmyslu teď nebo kdykoliv v budoucnosti tyto prostředky užívat ke zlepšení komfortu svého bydlení. Je to prostě naprosto výjimečný konzervativní produkt individuálního spoření rodinných úspor, jehož přírůstek vzhledem k riziku, které je téměř nulové, nemá konkurenci na trhu standardních finančních produktů.

Tato věc znepokojovala a znepokojuje nejenom ministry financí, ale i bankéře a všechny regulační orgány na trhu finančních produktů, protože to, o co by nám mělo jít zejména, jsou rovné podmínky pro všechny. Těžko lze dosáhnout rovných podmínek pro všechny, když jeden produkt z nějakého důvodu má naprosto bezkonkurenční veřejnou podporu, tedy naprosto bezkonkurenční podporu těch, kteří z vlastních peněz podporují jeden produkt třeba i proti svému vlastnímu zájmu. Myslím, že to je hlavní motiv toho, proč bychom měli projednávat tento návrh zákona. Ten motiv se jmenuje rovné podmínky pro všechny. Nepřipustit tady produkt, který se může usmívat a říkat: to se nám to konkuruje, když nás daňoví poplatníci takto štědře podporují, ti všichni ostatní mají smůlu, ti takovou podporu nemají.

Základním impulsem je ovšem samozřejmě úspora veřejných rozpočtů. Dárek, který česká společnost dala tomuto produktu, má i své náklady pro veřejné rozpočty. Ten dárek lze vyčíslit podle množství smluv mezi 12 a 15 miliardami ročně, což, prosím pěkně, není malý peníz.

Pod touto motivací, s touto iniciací, snížit mandatorní náklady státního rozpočtu a srovnat rovné podmínky pro všechny, vláda České republiky navrhuje, aby pro příští rok, tedy pro rok 2011, byl státní příspěvek - tady bych chtěl velmi opravit některé...

Já bych prosil pana premiéra s panem Tluchořem, aby mi do toho nemluvili, já je nepřekřičím.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane kolego, já poprosím všechny naše kolegy ve Sněmovně, aby vám věnovali svou pozornost.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Tento dárek, který česká společnost věnuje tomuto produktu, se pohybuje mezi 12 a 15 miliardami ročně podle množství smluv, které uzavřely stavební spořitelny se svými klienty. Z tohoto důvodu vláda České republiky navrhuje, aby pro příští rok na tento příspěvek - a tady prosím, abychom si ujasnili, že to je srážková daň na státní příspěvek - někdy v médiích čtu, že má být zdaněno stavební spoření, nebude zdaňováno žádné stavební spoření, je zdaňován pouze ten státní příspěvek. To znamená, že ti, kteří dostávají státní příspěvek, z něj zaplatí daň a pořád mají příspěvek, pořád jsou v plusu, nikdo nikoho neposílá do minusu. Vláda navrhuje jednorázovou srážkovou daň 50 % s tím, že v následujících letech pak tento příspěvek bude snížen o 50 %. Z časových důvodů se jedná o ryze parametrickou změnu stávajícího systému, přičemž si uvědomuji, že tento velmi netypický produkt si zaslouží svoji definitivní systémovou úpravu, kterou jsem připraven do vlády předložit začátkem příštího roku - pevně doufám, že ji vláda České republiky do Sněmovny v příštím roce předloží - kde budeme moci diskutovat o definitivním účelovém omezení tohoto produktu a také o tom, kdo všechno jej může, či nemůže poskytovat, což je možná ještě důležitější.

V každém případě v zájmu - nekřičte tak do toho mobilu, pane poslanče Vidíme, já vás nepřekřičím - v každém případě v zájmu jak konsolidace veřejných rozpočtů, tak v zájmu rovných podmínek na trhu finančních produktů si dovoluji požádat o schválení tohoto návrhu zákona.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení. Byl jím určen pan poslanec Ladislav Šincl. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Ladislav Šincl: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, pan ministr jako předřečník mi vydatným způsobem usnadnil moji činnost zpravodaje, protože podstatné informace týkající se novely zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření, a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, tady sdělil. Já bych si proto dovolil shrnout základní fakta.

Předně je nutné sdělit, že navrhovatel navrhl Sněmovně k projednání návrh zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvním čtení. Proti tomuto byla podle zákona o jednacím řádu vznesena námitka, tzv. veto.

Důvod předložení návrhu zákona je dle předkladatele dán potřebou reagovat na situaci, kdy systém stavebního spoření v současné době nevede plně k podpoře financování bytových potřeb, což bylo hlavním účelem pro jeho zavedení v roce 1993, a současně zatěžuje výdajovou stránku státního rozpočtu, čímž se podílí na negativním vývoji státního dluhu. Cílem navrhované právní úpravy je snížit zatížení státního rozpočtu v souvislosti s výplatou státní podpory, která plně nevede k podpoře financování bytových potřeb a čerpá prostředky všech daňových poplatníků ve prospěch pouze části obyvatel, a to cestou snížení výdajů státního rozpočtu na jedné straně a zvýšení příjmů na straně druhé. Dále - navrhovat podmínky pro zdanění úrokových příjmů z vkladů na stavební spoření s podmínkami pro zdanění z obdobného typu příjmů z jiných bankovních vkladových produktů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP